Článek
Ve svém minulém článku, který najdete zde, jsem se poměrně dost rozčílil nad tím, jak naše armáda zbrojí na minulou válku. Tedy když se podíváme na situaci na Ukrajině, tak vlastně předminulou. V současnosti, pokud pomineme systémy elektronického rušení, existují pouze dva způsoby obrany před malými FPV drony:
- Opakovací brokovnice
- Nůžky
Opakovací brokovnice je asi každému jasná, jak se používá. Potřebujeme bystré oko, pevnou ruky a opravdu dobrý sluch - když uslyšíte drona, najít ho na nebi a rychle ho odprásknout. Ale nůžky také fungují a jsou pro drony, tedy jedině pro ty naváděné optickým vláknem naprosto smrtící. Jenom je potřeba mít pevné nervy, uhnout prvnímu náletu a potom rychle přestřihnout naváděcí vlákno. Jinými slovy, kromě modlitby anebo tří stupňů kung-fu (útěk, zběsilý útěk a nadávky z dálky), je současná pěchota a vlastně všechno na moderním bojišti vydáno dronům na milost.
Moje rozčílení nad tím, že nakupujeme tanky, děla, letadla, která budou zastaralá ještě předtím, než je fyzicky dostaneme a kašleme na obranu proti dronům neslábne. Existují platformy, ať už více či méně pokročilé, které bychom ve své výzbroji měli na sto procent mít.
P-HEL systém
Jedná se o první bojově nasazený systém obrany proti dronům. V roce 2022 byl nasazen jako stacionární, na paletě - odtud to P v názvu, laser BlueHalo’s LOCUST Laser Weapon System (LWS) o výkonu přibližně 20 kW na americké základny na Středním východě.

LOCUST
Oproti mobilním systémům má jednu podstatnou výhodu, jestlipak uhodnete jakou? Ano, je to zástrčka do zásuvky, kterou se připojí k elektrické síti a má vystaráno. Oproti tomu mobilní systémy si napájení musí vézt sebou a bylo by dost neobratné táhnout za vozem ještě elektrocentrálu. Z toho vyplývá, že vůz potřebuje silné baterky, nebo pořádný generátor, který i při stání dokáže dodávat dostatečný výkon. Více přímo na stránkách výrobce BlueHalo
DE M‑SHORAD
V podstatě nejde o nic jiného, než že laserové dělo Locust namontovali na běžné obrněné vozidlo Stryker. První testy v reálném bojovém prostředí, ale ne proti reálným dronovým hrozbám si systém odbyl v únoru 2024. Zajímavostí je, že se ukázal i při společném cvičení na Slovensku v roce 2023.

Stryker + Locust
Ale je tu jedna očividná slabina - aby systém mohl střílet, motor musí běžet a generátor generovat. A motor na místě - to je tepelná stopa první velikosti, to uvidí každý dron i teplem naváděné střely. Více najdete o Strykeru s Locustem najdete zde. Izrael má něco podobného, pod označení Lite Beam, podobně potřebuje motor v chodu.
ALKA-KAPLAN
Trochu jinak se k tomu postavili na Bosporu. Jejich systém ALKA-KAPLAN je zřejmě první hybridní bojové vozidlo na světě. Podle výrobce má baterie s kapacitou 56 kWh, což mu umožňuje nepozorován, neslyšen, vyčkávat na místě až 48 hodin (ale nesmí si pustit ventilaci, pak to klesne na 14h). Systém dokáže likvidovat drony do vzdálenosti 500 metrů a aktivně rušit jejich spojení s operátorem na dvojnásobnou vzdálenost.

ALKA-KAPLAN
Důležité pro Turky je, že je to ryze turecký systém. Elektroniku a laser dodává firma Roketsan, podvozek a pohon je potom věcí FNSS. Celý systém je trojmužný, řidič a dva operátoři, nebo možná operátor a velitel, nevím, zdroje takové detaily nezmiňují. Co je ale velmi důležité: Už se rozběhla sériová výroba. Vzhledem k tomu, že má Turecko blízko k Ukrajině je možné, že tyhle tanky budou chránit nebe nad frontou. Uvidíme. Na stránkách je i pěkné video.
V každém případě je to krok správným směrem, protože řízené protiletadlové střely jsou, při použití proti dronům, ekonomická sebevražda, bez ohledu na to, že stejně nejsou schopné levné FPV drony trefovat. Oproti tomu jeden výstřel laserovým dělem stojí pár korun, ekonomika války se překlápí na stranu obránců. A osobně si myslím, že vyrobit něco podobného, jako je ALKA-KAPLAN je v silách našeho obranného průmyslu. I kdybychom laserová děla měly ze začátku nakupovat u Amíků.
P.S.: Čína to má taky, je to systém OW5-A50 od Norinco