Hlavní obsah

Děti vydělávají na internetu miliony korun: Jen zábava nebo vykořisťování?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Patricia Prudente, zdroj: Unsplasch (ilustrační foto).

Možná jste na sociálních sítích viděli „dětské influencery“. Ale uvědomili jste si, že rodiče, kteří z této činnosti získávají finanční prospěch, mohou své děti vystavit velkému riziku, včetně možnosti vykořisťování?

Článek

Ryan Kaji, s 36 miliony odběratelů na svém YouTube kanále „Ryan’s World“ a 2,5 tisíce videi, má aktuální čisté jmění 35 milionů dolarů (v přepočtu bezmála 815 milionů korun). Jeho matka založila tento kanál v roce 2015 a za velmi krátkou dobu se Ryan stal velmi populárním, vydělal 22 milionů dolarů na videích a 26 milionů dolarů na personalizovaných produktech. Jak uvádí Novinky.cz, Forbes Ryana v letech 2018 a 2019 označil za nejlépe placeného youtubera. Ryan má i svou vlastní aplikaci a videohry a hrál ve své vlastní show na dětském kanálu Nickelodeon.

Co je na tomto úspěchu jedinečné, je skutečnost, že Ryanovi je teprve 11 let a když začal natáčet videa pro YouTube, bylo mu pouhých tři a půl roku.

Do důchodu ve 12 letech

YouTube se v posledních letech stal „nejpopulárnější chůvou na světě“, jak uvedl Forbes v roce 2019 Eyal Brumel, generální ředitel Yoola. Není pochyb o tom, že YouTube je mezi dětmi dnes oblíbenější než televize. To je přesně důvod, proč se výrobci hraček obrátili s reklamou na dětské influencery.

Mnoho dětí a teenagerů, kromě YouTube, tráví hodně času na sociální síti Instagram. Jako příklad můžeme uvést 12letou Pixie Curtis z Austrálie, která založila svůj internetový obchod s mašličkami do vlasů Pixie’s Bows a během covidové pandemie, kdy se zvýšil prodej hraček po celém světě, představila také značku hraček Pixie’s Pix. Její firemní a instagramový profil, který má 154 tisíc sledujících a více než 5 tisíc příspěvků, spravuje její matka, PR podnikatelka a televizní osobnost Roxy Jacenko.

Pixiein internetový obchod s hračkami vydělal během prvního měsíce 200 tisíc dolarů (v přepočtu kolem 4,5 milionu korun). Oslava jejích 11. narozenin stála 40 tisíc dolarů (v přepočtu bezmála jeden milion korun) a jak informovala australská média, tato mladá podnikatelka vlastní Mercedes Benz Gl v hodnotě 270 tisíc dolarů (v přepočtu lehce přes šest milionů korun). To ukazuje, jak efektivně využívá své nabyté bohatství.

Mnozí byli překvapeni zprávou, že Pixie se rozhodla odejít do důchodu ve svých 12 letech, když má střední školu „za rohem“, jak řekla její matka médiím. Když se však podíváme na její sociální sítě, je jasné, že se z Instagramu úplně nestáhla. Stále propaguje své produkty, které jsou stále k dispozici na objednávku. Pixie, tedy její matka, i nadále téměř denně zveřejňuje fotky své dcery. Tyto fotky ukazují velmi luxusní život a různé výlety a také propagují značky jiných produktů.

Děti na internetu: lukrativní pro reklamní průmysl

V posledních letech se děti, které vydělávají velké peníze díky svým fotkám a videím na různých sociálních sítích - staly součástí reklamního průmyslu, který generuje 8 miliard dolarů. Tyto „úspěšné“ děti mohou vydělat až 26 milionů dolarů ročně z reklamy a sdílení sponzorovaného obsahu, jak ukazuje výzkum.

Podle The New York Times v roce 2019 značky platí influencerům mezi 10 tisíci a 15 tisíci dolary za propagační příspěvek na Instagramu, zatímco za sponzorované video na YouTube lze vydělat až 45 tisíc dolarů. Cena se samozřejmě liší podle počtu sledujících, tedy dosahu, kterého může profil dítěte dosáhnout.

Vzhledem k tomu, že většina těchto sociálních platforem vyžaduje pro vytvoření profilu minimální věkovou hranici 13 let, ale často i více než 16 let, spravují účty dětí jejich rodiče nebo placení PR manažeři. Tato skutečnost, že rodiče nebo opatrovníci mohou profitovat z účasti dětí na této komerční aktivitě, staví děti do velmi zranitelné pozice a dokonce jim hrozí i vykořisťování. Navíc jsou kvůli tomuto „angažování“ ohrožena některá základní práva dětí, jako je právo na vzdělání nebo hru.

Blaho dítěte na prvním místě

Odborníci upozorňují, že rodiče, kteří své děti tlačili do tohoto typu práce, na tom možná nevidí nic špatného. Omlouvají se tím, že si to děti samy vybraly a že je to pro ně skvělá příležitost naučit se nějaké podnikatelské dovednosti. Tyto rodiče však často zapomínají na to, že vystavování životů svých dětí velkému publiku může být velmi nebezpečné.

Vše záleží na rodičích dítěte

Je alarmujícím faktem, že mnoho dětských influencerů je „tlačeno“ do světa práce dlouho předtím, než jsou schopni plně pochopit, co to obnáší. Může se zdát, že není problém natočit video, ale u dětských influencerů jde o systematické zapojení po delší dobu. Děti na „svých“ sociálních sítích téměř nikdy nejsou vlastníky a rozhodujícími osobami - jak jsem zmínila v předchozích příkladech - pracují pod dohledem svých rodičů.

Při rozhodování o všem, co se týká dítěte, musí být nejdůležitější jeho blaho. Ale u dětských influencerů mohou nastat různé negativní důsledky:

  • Zveřejněné informace zůstanou na internetu navždy, takže pro tyto děti je velmi obtížné vytvořit si pocit soukromí pozdějším věku. Expozice na sociálních sítích může vážně ovlivnit duševní zdraví dítěte. Obsah zveřejněný online je automaticky součástí veřejného života a může jej vidět a použít kdokoli. V současné době v České republice neexistují žádné předpisy o dětské práci, které by chránily děti před dlouhými hodinami práce na sociálních sítích.
  • Rodiče, kteří uvažují o založení rodinných vlogů či monetizaci života svých dětí, by měli mít na paměti, že podle zákona o práci mohou děti a mládež ve věku od 15 do 18 let, kteří absolvují povinnou základní školní docházku, za poplatek účastnit se natáčení, reklamy, přípravy a provádění uměleckých, scénických nebo obdobných kulturních děl a sportovních soutěží. To však musí být provedeno způsobem a v rozsahu, který neohrožuje jejich zdraví, bezpečnost, mravnost, výchovu nebo rozvoj.

Myšlenka stálého příjmu prostřednictvím sociálních sítí se může zdát jako atraktivní scénář. Každý, kdo povoluje a podporuje děti zveřejňovat obsah o sobě na internetu, si však musí být vědom uvedených potenciálních rizikových faktorů a udělat vše pro ochranu svého dítěte. Toho lze dosáhnout například sledováním a omezováním sledujících na dětských sociálních profilech nebo bedlivým sledováním obsahu vytvořeného a zveřejňovaného dítětem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz