Článek
Například rakouský web Heute před několika dny informoval o zážitku vídeňského turisty, který v restauraci v Lošinji za čerstvé ryby, smažené hranolky a tři Aperoly Spritz zaplatil 149 eur (v přepočtu okolo 3778 Kč). „I místní kroutí hlavami nad vysokými cenami,“ uvádí web Heute.at.
Chorvatská média, jako například DANAS.hr, poukazují na podobné články v sousedním Slovinsku, ale i v Německu, Srbsku a také v Česku.
Chorvatská novinářka Ruzicia Dukič je toho názoru, že se tak zahraniční média snaží zdůraznit negativní aspekty Chorvatska, aby turisté trávili letní dovolenou v tuzemsku nebo zamířili do jiných destinací.
Chorvatský ministr pro cestovní ruch, Tonči Glavina, se k trendové situaci vyjádřil s tím, že podobné články v zahraničních médiích jsou součástí konkurenčního boje. „Každá turistická země se snaží své občany motivovat, aby trávili dovolenou ve své zemi, nebo se je snaží přilákat od přímého konkurenta, jako jsme my,“ uvedl ministr. Podle ministra tak konkurence využije každou příležitost k získání výhody, což se projevuje i ve článcích o vysokých cenách.
Zajímavý názor přidává i chorvatský portál DANAS, který upozorňuje na TikTok, kde jeden srbský profil pravidelně informující právě o drahotě v Chorvatsku. Profil je údajně spravován srbskými uživateli, což podle některých Chorvatů naznačuje záměrné poškozování pověsti Chorvatska.
Navzdory trendové kritice ministr Glavina přiznává, že Chorvatsko již dávno není nejlevnější variantou pro masovou turistiku. „Na mnoha trzích bylo v minulých letech Chorvatsko vnímáno jako levná destinace masové turistiky. To nejsme, nebyli jsme a ani nechceme být. A samozřejmě chceme být konkurenceschopní,“ dodal ministr.
Nárůst cen v Chorvatsku je tak mapovatelný již druhým rokem po sobě a je výsledkem mnoha faktorů, včetně zavedení eura a vyššího konkurenčního tlaku z ostatních turistických destinací, kterou je například Albánie.
Za zmínku stojí i článek s titulkem „Letošní ceny v chorvatských restauracích? Čím víc na jih, tím dráž,“ který nedávno vyšel na nejnavštěvovanějším českém webu Novinky.cz. Redaktorka Michaela Bartošová v něm popisuje, jak štáb Novinek projel v polovině června šest chorvatských letovisek a zjišťoval přesné ceny.
Jak štáb Novinek zjistil, tak některé ceny se ještě v červnu držely na stejných pozicích jako v roce předešlém, ale některé jsou naopak vyšší. Asi nejzajímavější jsou ceny piva a Coca-Coly.
„Půl litru čepovaného chorvatského Karlovačka vás v podnicích vyjde většinou na 4 až 5 eur (cca 100–125 Kč), v Dubrovníku si účtovali až 7,5 eura (cca 190 Kč),“ a „Draho vyjde v Dubrovníku třeba i malá Coca-Cola či ledový čaj, 5–6 eur (cca 125–150 Kč), jinde většinou stojí lehce přes 3 eura a nejméně (2,3 eura, cca 60 Kč) jsme za ně dali v Rijece,“ psaly v červnu Novinky.cz.
Podle názoru štábu Novinek je na severu Chorvatska nejlevněji, zatímco nejdráže je na jihu, v Dubrovníku.
Anketa
Použité zdroje: Heute.at, DANAS.hr, Novinky.cz