Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Zakázat mobilní telefony ve školách? OSN varuje před dopadem technologií na vzdělávání

Foto: Cyn Yoder, Zdroj: Pixabay

Mobilní telefony ve školách (Ilustrační snímek)

Ve školách by se podle OSN měla používat pouze technologie, která podporuje učení žáků. Měly by být v Česku mobilní telefony zakázány?

Článek

Mají děti nosit do školy chytré telefony, nebo by mělo být používání mobilních zařízení ve vzdělávacích institucích zakázáno? Názory odborníků i rodičů jsou nejen v Česku odlišné a nyní se vyjádřila i OSN (Organizace spojených národů) a varovala před nebezpečím používání chytrých telefonů ve školách, které nejen rozptyluje pozornost žáků během vyučování, ale také představuje riziko pro soukromí a může vést k online šikaně žáků i učitelů.

Ve školách by se měla používat pouze technologie, která podporuje učení, zdůrazňuje OSN pro vzdělávání, vědu a kulturu (UNESCO).

V mnoha zemích Evropské unie pravidla a zákony týkající se používání mobilních telefonů ve školách neexistují. Již v roce 2017 Bangladéš zakázal mobilní telefony žákům i učitelům. Francie až na výjimky zavedla zákaz také a Nizozemsko plánuje nařídit totéž v příštím roce. Ve Velké Británii neexistuje žádné obecné pravidlo, ale učitelé a ředitelé sami rozhodují o tom, zda žáci mohou nosit telefony do školy.

Podle Manose Antoninise, autora studie 2023 Global Education Monitor, se ukázalo, že telefony ve školách mají negativní vliv na vzdělávání dětí, protože je neustále rozptylují. Dále zdůrazňuje, že několik studií prokázalo, že po zákazu chytrých telefonů se žákům výkon ve škole zlepšil. I když neexistuje mnoho důkazů o dalším pozitivním dopadu telefonů ve třídách a vzdělávání obecně. OSN zdůrazňuje, že tato technologie by mohla způsobit problémy při získávání tradičních klíčových dovedností žáků, jako je například čtení.

Zneužívání mobilů ve školách

Ve školách, kde jsou mobilní telefony povoleny jako vzdělávací nástroj, je žáci velmi často zneužívají pro trávení času na sociálních sítích, ale také jako nástroj k šikaně ostatních žáků a někdy i samotných učitelů. Antoninis věří, že žáci by neměli být zcela chráněni před technologiemi, ale musí existovat jasná pravidla o typu technologie, která je ve školách povolena.

Na druhou stranu, někteří jako Sara Hannafin z britské školní unie věří, že školy jsou místem, kde by se žáci měli připravit na budoucnost a vnější svět, což zahrnuje i řízení času, který tráví u obrazovek mobilních telefonů. Zdůrazňuje také význam telefonu pro žáky, kteří cestují do školy a ze školy například domů, protože mohou být v kontaktu se svou rodinou.

Zdroj informací: BBC

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz