Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ženy jsou vzdělanější než muži, ale méně placené a pracují na nižších pozicích

Foto: Magnet Me Zdroj: Unsplash (ilustrační fotografie).

Žena může být, čím chce. Alespoň tak nás to doma od odmalička učili rodiče. Že sníme, hodně od života očekáváme, tvrdě pracujeme a věříme, že se vše nakonec vyplatí. Nicméně, je tomu skutečně tak?

Článek

Ženy v dnešní době hrají stále významnější roli při utváření budoucnosti podnikání. Ženy podnikatelky mají významný a pozitivní dopad na společnost a ekonomiku, nejenže rozvíjejí podnikání, ale vytvářejí pracovní místa, inovují a řeší sociální, environmentální a ekonomické problémy ve většině zemí a přinášejí nové pohledy, nápady a inovace na trhy.

Trend žen ve světě podnikání se dnes zvyšuje, ale není to ideál, který se vždy očekával. Ženy po staletí bojovaly proti stereotypům, které zahrnují zůstávat doma u plotny, uklízet a starat se o rodinu. S touhou po větších příležitostech pro rovnost a celkově lepší životní spokojenost, začaly ženy vstupovat do pracovního procesu a ukázaly se jako velmi úspěšné v různých odvětvích.

Nerovnost na pracovišti

Ženy čelí mnoha výzvám ve světě podnikání. Některé z hlavních faktorů za přetrvávající genderovou propastí jsou škodlivé sociální normy a stereotypy o ženách a mužích.

A zatímco většina vedoucích pracovníků souhlasí s tím, že práci by měl dostat ten nejlepší člověk bez ohledu na pohlaví, příběhy žen, které dosáhly většího úspěchu než ty, které mají v životopise mužské jméno, ukazují, že nevědomá zaujatost stále existuje.

Ženy, které jsou nebo se chtějí umístit ve vedoucích pozicích, mají často pocit, že jsou pod speciální lupou. Tam, kde lze muže povzbudit k tomu, aby byli ambiciózní a sebevědomí, jsou ženy naprogramovány tak, aby nebyly „panovačné“. Stejné chování a vlastnosti, iniciativa, vášeň a přebírání odpovědnosti jsou u mužů a žen na pracovišti často interpretovány odlišně.

Ve světě podnikání jsou ženy také nedoceněny. Ženy jsou dle mého názoru a zkušeností z pozice kantorky vysoce vzdělané a rozhodují o výdajích domácností, ale také dosahují výjimečných výsledků na diplomatických školách a postgraduálních studiích.

Přestože je procento vysoce vzdělaných žen v Česku velmi vysoké, problémem stále zůstává skutečnost, že procento zaměstnanců ve firmách neodpovídá úměrně zastoupení žen na vysokých manažerských pozicích a v dozorčích radách a že jejich role v práci je na nižších pozicích, uvádí Forbes.

Na manažerských pozicích převažují stále muži, zatímco procento žen v těchto pozicích a funkcích je velmi nízké. Příčin je mnoho, od sociálního kontextu, genderové role matky a hlavní pečovatelky o rodinu, předsudky, ale také často v nedostatečné odvaze žen odvážit se to zkusit.

(Ne)ženské povolání

Přestože firemní úspěch by neměl mít znak pohlaví, ženy v odvětvích, která většina považuje za „mužské“, se také potýkají s nedostatečným uznáním za svou práci. Nedostatečné zastoupení žen lze přičíst přetrvávajícímu stereotypu, že profese „tvrdé práce“ je neženská. Zatímco mnohá odvětví vykazují trendy rostoucí ženské pracovní síly, v odvětvích jako je bankovnictví, naopak strojírenství a technologie stále výrazně dominují muži.

Ženy tvoří budoucnost podnikání

Jak ženy získávají větší moc a vliv nejen ve světě podnikání, přinášejí s sebou také nové nápady a inovace. V celé řadě průmyslových odvětví pomáhá větší rovnost pohlaví vytvářet nové produkty, služby a podniky.

Ženy ve vedoucích pozicích také přinášejí jedinečný soubor dovedností a kompetencí, které mohou pomoci zavádět změny. Kromě „tvrdých“ dovedností potřebných pro vedoucí a výkonné role mohou mít význam empatické přístupy. Provedený výzkum ukazuje, že ženy dosahují lepších výsledků než muži téměř ve všech kompetencích emoční inteligence.

To vede k různým názorům, preferencím, strategiím a dovednostem, které jsou na pracovišti nezbytné. Ženy se starají o komunikaci, zatímco muži jsou orientovaní na cíl a budoucnost, takže nevěnují pozornost tomu, jak se kdo cítí na cestě k cíli. Také ženy mají určitý kodex komunity. V komunikaci jsou emotivní a emoce projevují více než muži, a to i při jednáních a obchodních jednáních.

Dovednosti a vlastnosti, jako je řízení úkolů, komunikace, trpělivost a empatie, jsou klíčem k úspěchu v pracovním prostředí a ženy mají tendenci vynikat v povzbuzování ostatních, aby mluvily o problémech, aby zůstaly organizované, trpělivé a chápající.

Vzdělanější než muži, ale méně placené

Zatímco se mělo za to, že ženy nedokážou na pracovišti pracovat tak dobře jako muži, většina z nich vydělává o několik tisíc korun méně než muži.

Ženy jsou i dnes v nevýhodné mzdové pozici, kdy za stejnou práci dostávají nižší plat než muži a přestože jsou vzdělanější než muži, v Česku vydělávají o několik tisíc korun méně než muži.

V posledních letech se však z mého pohledu pro vlastní podnikání rozhoduje stále více žen, dokonce více než mužů. Což je skvělé. Realita je taková, že ženy mohou a měly by mít ve světě podnikání velké zastoupení!

Ženy jako vůdkyně nové doby

Podnikatelská kultura ve firmách se mění spolu s postoji k „tradičním“ způsobům podnikání. Proto je nutné změnit způsob, jakým přemýšlíme o ženách v obchodních rolích a jak k nim přistupujeme. Od firem a výkonných rad až po jednotlivce by každý měl být ochoten a přívětivější k provádění změn.

To znamená implementaci cílů udržitelnosti a environmentálních, sociálních a manažerských kritérií ve firmách, která budou v blízké budoucnosti středobodem hodnocení úspěšnosti jednotlivých firem, a to včetně přehodnocení stereotypů, prosazování rovnosti a vytváření pracovního prostředí, který umožňuje každému postupovat a růst.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz