Článek
V podstatě již informace o tom, že ministryně Jana Černochová zadala jí podřízené Inspekci ministerstva obrany úkol prověřit okolnosti, za nichž Skupina D poskytla armádě FPV drony a zařídila školení vojáků na jejich obsluhu, dokladuje s ohledem na všechny okolnost značně neobvyklý postup. Její postup působí zejména pak s ohledem na prioritní nutnost zajistit obranu České republiky, jakož i na vládní podporu bojující Ukrajině, značně podezřele a nepochopitelně. I když je nutno vzít na vědomí, že Jana Černochové může v souladu s právním řádem České republiky zadávat Inspekci ministerstva. Avšak již z neobvyklého postupu ministryně Černochové značně čpí snaha její osobní snaha vyřídit si účty s náčelníkem generální štábu Karlem Řehkou.
Kdo chce psa bít, vždy si hůl najde
Naprosto skandální a zcela mimo rámec našeho právního řádu je však politický tlak spojený se zadáním a provedením tohoto inspekčního úkolu. Ze zveřejněných informací totiž vyplývá, že do prováděného inspekčního šetření vstupovali nadřízení, kteří se snažili inspektory tlačit někam, ať za každou cenu něco najdou. Přitom dle zveřejněných informací v jednom případě nadřízení inspektorům sdělili, že zadáním je zjistit, že náčelník generálního štábu lže. Pro pochopení protiprávnosti postupu je nutno si uvědomit, že Inspekce ministerstva obrany, byť je podřízena v současné době ministryni obrany, je ze zákona nezávislý orgán. Již z tohoto vyplývá, že i tato inspekce má při své kontrolní činnosti postupovat nestranně, přičemž výsledkem kontroly má být zjištění skutečností, o nichž nejsou důvodné pochybnosti.
Ve státní správě a při zajištění obranyschopnosti země aplikace rčení: „Kdo chce psa bít, vždy si hůl najde,“ nemá co pohledávat. Tzn., že nezávislým a nestranným výkonem kontroly v žádném případě nemůže být požadavek, co se má kontrola s ohledem na osobní spory paní ministryně zjistit, jelikož do ukončení kontroly nelze předjímat její výsledek ani náhodou. A pokud je přece jenom výsledek kontroly předjímán již na samém počátku, závěr z takové kontroly je z právního hlediska k ničemu, neboť při případném soudním přezkumu jej nezávislý soud rozcupuje na kousíčky.
Naplnění rčení: „Čí chleba jíš, toho píseň zpívej!“ se nemusí vyplatit
Ze zveřejněných informací vyplývá, že inspektoři provádějící předběžné šetření podnětu ministryně obrany dospěli k závěru, že nebyly zjištěny zásadní nedostatky a tím šetření ukončili v této fázi s tím, že není nutné zahajovat kontrolu. Z hlediska právního řádu je zcela nepřijatelný postup vedení inspekce, kdy její ředitel ve snaze vyhovět nadřízenému ministerstvu konstatoval, že šetření podnětu ministryně nemůže být uzavřeno s tím, že inspekce nezjistila žádné pochybení a dle zveřejněných informaci ředitel do závěrečné zprávy z předběžného šetření dopsal závěry, které nebyly ani prošetřovány a které si tak jaksi vycucal z prstu.
Hon na čarodějnice v rámci rezortu ministerstva obrany byl dopředu natolik zaujatý a natolik v rozporu s právním řádem, jakož i v rozporu s profesionální ctí inspektorů, že ti o politickém tlaku při šetření předmětného podnětu paní ministryně a protiprávní manipulací se závěry šetření informovali media. V rámci toho vyplynulo, že je diametrální rozdíl mezi jejich závěry a závěry obsažené v konečné oficiální verzi předložené vedení ministerstva. Media mají k dispozici i záznamy z jednání vedení inspekce, ze kterých vyplývá, že její vedení protiprávně vstupovalo do šetření nezávislé inspekční komise a tlačilo inspektory, aby závěrem jejich zprávy byla kritika postupu Karla Řehky a celého generálního štábu.
Jelikož šetření podnětu bylo provedeno v loňském roce, je tedy zásadní otázkou, proč ředitel Inspekce ministerstva obrany a jeho zástupce dosud nebyli postaveni mimo službu, než bude obvinění, že vyvíjeli tlak na inspektory a manipulovali se závěrem předběžného šetření, řádně prověřeno. V právním státě totiž nelze tolerovat, aby kdokoliv řešil osobní neshody či personální otázky mocenským způsobem. Stejně tak nelze tolerovat, aby ředitel Inspekce ministerstva obrany odůvodňoval manipulaci se závěry šetření před inspektory slovy: „Protože vím, co se kolem toho děje a co na to navazuje dalšího musím to přizpůsobit.“ Ze zveřejněných informací vyplývá, že vstřícně k zadání, že je třeba zjistit, že náčelník generálního štábu lže, přistupoval i jeho zástupce.
S ohledem na všechny okolnosti, kdy je vysoce pravděpodobné, že informace o protiprávním zasahování do šetření podnětu ministryně a o manipulaci se závěry předběžného šetření, již nějakou dobu má i samotný premiér Petr Fiala, je to v podstatě na odstoupení celé vlády. Jelikož by tento krok nahrál českým populistům v čele s Andrejem Babišem, je nutné přistoupit k jinému zásadnímu řešení. Je zřejmé, že postavení Petra Fialy je velmi složité. Jednak v rámci vládní koalice musí ukočírovat všechny koaliční partnery a jednak musí srovnat do latě všechny frakce v rámci mateřské ODS, přičemž se neustále musí ohlížet na to, které stranické buňky stojí za jednotlivými ministry z řad ODS. Nic jednoduchého.
Padni, komu padni, a tak zásadním řešením je odvolání Jany Černochové
Jestliže donu Pablovi premiér udělil před časem pro výstrahu žlutou kartu, potom s ohledem na vnitrostranické souvislosti, mu již druhou žlutou neukázal, tzn. nevytáhl při dalších pochybeních ministra Blažka červenou. V případě ministryně Černochové by však bez ohledu na skutečnost, že za ní stojí mocná pražská organizace měl neprodleně vytáhnout červenou kartu a Janu Černochovou odvolat z funkce ministryně, a to i s ohledem prioritní požadavek dnešní doby spočívající v zajištění obranyschopnosti naší země.
Anketa
Není nikterak lichotivé pro premiéra, že Ministerstvo obrany ČR se pod vedením Jany Černochové jaksi transformovalo na Ministerstvo obrany nabubřelého ega paní ministryně. Čím dříve si premiér Fiala ve vztahu k paní ministryni uvědomí význam staročeského rčení: „Hloupost a pýcha na jednom stromě rostou,“ tím to bude pro zajištění naší bezpečnosti a obranyschopnosti lépe. Samotný premiér má nejvíce informací o tom, že i proti České republice je již po řadu let vedena hybridní válka, a to včetně několika sabotáží. Měl by si tedy být vědom toho, že vytváření druhé bojové fronty uvnitř rezortu ministerstva obrany nikterak nepřispívá ke zvýšení naší obranyschopnosti. Navíc postupy při zadání kontroly a její realizaci vzbuzuji důvodné podezření, zda čistě náhodou nebyla jaksi naplněna skutková podstata § 329 trestního zákoníku týkajícího se zneužití pravomocí veřejného činitele.
Jestliže premiér Fiala spoléhá na to, že v podzimních volbách voliči zvolí to menší zlo, tzn. dali by další mandát současné koalici před populistickou vládou Andreje Babiše, měl by si uvědomit, že i neřešení problémů spojených s prohlubujícím se sporem mezi ministerstvem obrany a armádou může vyvolat nechuť jít vůbec volit. A může vzít jed na to, že ukáznění voliči opozičních stran však budou volit. Je nutno vzít na zřetel, že na rychlé a řádné prošetření všech podezření souvisejících s vývozem dronů, apeloval již i prezident Petr Pavel.