Článek
Je jaro roku 1930 a v lesích nad Popůvkami – malou vesničkou deset kilometrů za Brnem – se ozývá tlumené klepání. To dlaždiči usazují žulové kostky do pískového podloží. Staví se nová závodní trať a šušká se, že za ni stojí sama Eliška Junková, první dáma československého motorismu.
Nikdo z dělníků netuší, že pod jejich rukama vzniká legenda. Místo, které ponese jméno prvního československého prezidenta, a které za devadesát let zažije slávu i pád, komunismus i kapitalismus, motocykly i formule. A kde se minulý víkend po letech znovu rozezněly motory Grand Prix.
Toto je neznámý příběh Masarykova okruhu – místa, které odmítá zemřít.
Začátek: Když se závodilo po silnicích mezi vesnicemi
28. září 1930. První závod na Masarykově okruhu. Trať dlouhá neuvěřitelných 29,194 km vedla po běžných silnicích přes Bosonohy, Nový Lískovec, Pisárky, Kohoutovice, Žebětín, Ostrovačice, Veselku a zpět. Jeden okruh trval přes dvacet minut a závodníci museli zvládnout tři různé povrchy – moderní asfalt, drsný beton i zrádné dlažební kostky.
Výstavba stála skoro šest milionů československých korun a finanční záštitu převzala prezidentská kancelář. Prezident Masaryk už v roce 1929 dal souhlas, aby trať nesla jeho jméno.
Prvním vítězem se stal Heinrich‑Joachim von Morgen na Bugatti Type 35 s časem 4:54:13,6 (průměrná rychlost přes 101 km/h). Porazil skvělého Tazia Nuvolariho na Alfě Romeo. Závod sledovalo více než 100 000 diváků a startovala tehdejší světová špička.
Trať byla tak náročná, že jí říkali „česká severní smyčka“ – podle proslulého „zeleného pekla“ Nürburgringu. A stejně jako německý okruh, i ten brněnský si vybíral svou daň.
Zlatá třicátá léta a první oběti
Ve 30. letech se Masarykův okruh stal jednou z nejprestižnějších tratí v Evropě. Louis Chiron zde vyhrál třikrát v řadě (1931–1933), a od té doby se v Brně a okolí říká: „Jedeš jako Širón.“
- září 1932 startovala poprvé žena – Francouzka Anne‑Cécile Rose Itierová. Závod v dešti však nedokončila kvůli poruše motoru.
Ale na okruhu padaly i životy. První tragédie se stala 28. září 1934, kdy při tréninku v Ostrovačicích zahynul Josef Brázdil z Bratislavy ve voze Maserati 6C‑34.
Roku 1937 při havárii Hermanna Langa v lese mezi Ostrovačicemi a Žebětínem zahynuli dva diváci a jedenáct jich bylo zraněno.

Louis Chiron (Bugatti Type 51), vítěz závodu na Masarykově okruhu (1931)
Tragédie 1949: Jediný závod formule v ČSR
25. září 1949. Poslední automobilová Grand Prix v Československu – zároveň jediný závod podle pravidel formule 1 na našem území. Trasa byla zkrácena na 17,801 km a jelo se opačným směrem.
Na rekordních 380 000 diváků čekala světová elita. Startoval i Louis Chiron, který se stal kmotrem místního dítěte – křest v kostele sv. Tomáše se proměnil ve spontánní oslavu.
Závod stínila tragédie. Giuseppe Farina havaroval hned v prvním kole, vůz vletěl do diváků. Dva zemřeli a deset bylo zraněno. Zatáčka nesoucí jeho jméno existuje dodnes.
Zvítězil Peter Whitehead na Ferrari 125, ale trať nebyla zařazena do nově vzniklé formule 1 – F1 tak z Brna odešla dřív, nežSem vůbec dorazila.
Železná opona a motocyklové srdce
Po druhé světové válce se železná opona uzavřela i pro automobilové závody. Masarykova trať ale zůstala životaschopná díky motocyklům. Od roku 1950 se tu objevovala největší jména – Campbell, Baltisberger, bratři Hintonové, ale také domácí hvězdy jako Šťastný či Parus.
V roce 1965 se trať dostala do kalendáře Mistrovství světa silničních motocyklů – konečné znovuzrození legendy.
Poslední dny starého okruhu
Trať byla postupně zkracována – z 29 km v roce 1964 na 13,941 km, potom v roce 1975 na 10,925 km. Zvýšila se bezpečnost, ale ztratilo se kouzlo.
Při úpravách v roce 1975 z tratě vypadl úsek přes Kohoutovice, Pisárky a Nový Lískovec. Nová trať končila dlouhou levou zatáčkou na sídlišti Kohoutovice.
Poslední závod se jel v roce 1986. Po 56 letech Brno, poslední přírodní okruh v MS, ztratilo homologaci kvůli bezpečnosti FIM.
Zrod moderní legendy
1987. Nový uzavřený okruh dlouhý 5,394 km (později 5,403 km) se 14 zatáčkami byl vybudován v Podkomorských lesích.
- července 1987 se konal první závod – motocyklový přebor Moravy. MotoGP se sem vrátilo a od 1987 (s výjimkou roku 1992) je stálou součástí.
18. srpna 1996 Valentino Rossi na Masarykově okruhu získal první vítězství v světovém šampionátu (125 cc); o rok později získal první titul. Rossi a Brno – oboustranná láska, zrod legendy.
Zlatá éra MotoGP a dál tragédie
Trať patřila mezi nejdelší v MotoGP – v roce 2010 byla třetí po Sepangu a Silverstonu.
Wayne Rainey zde roku 1993 zaznamenal poslední vítězství – o rok později tragicky havaroval a skončil kariéru s invaliditou.
V roce 1956 přišel zkázu účastí německý jezdec Hans Baltisberger – jeho smrt inspirovala Bohumila Hrabala k povídce Smrt pana Baltisbergera.
Pád: Když peníze rozhodují
2020. Kvůli pandemii covid‑19 se poslední závod Grand Prix ČR jel bez diváků. Franco Morbidelli zde vyhrál – hořkosladké rozloučení s traťovou érou.
Rok poté město a provozovatel nedošli ke shodě o financování. Brno po 21 letech vypadlo z kalendáře MS MotoGP.
Změna vlastníka a znovuzrození 2025
V roce 2023 Karel Abraham prodal okruh společnosti SHAKAI, kterou vede Karel Hubáček. Následovala slibovaná obnova.
Minulý víkend se sen stal skutečností. V roce 2025 Grand Prix ČR v rámci MotoGP obnovila tradici. Diváci zaplnili tribuny, motory burácely lesy kolem Žebětína.
Traťový rekord drží Rakušan Ingo Gerstl s časem 1:36,065 (Toro Rosso STR1, 10. září 2017).
Budoucnost: Mezi sny a realitou
Grand Prix ČR (dříve Československa) je jednou z nejtradičnějších v MS silničních motocyklů – uskutečnilo se 43 ročníků, což je šesté místo v historických statistikách.
Nové vedení staví na realitě – budovat portfolio prestižních závodů, ale nevsadit vše jen na jednu hru.
Závěr: Legenda, která odmítá zemřít
Masarykův okruh má skoro sto let bohaté historie – přežil slávu i tragédie, komunismus i kapitalismus, vzestupy i pády.
Letos přišel návrat – důkaz, že místa s duší jsou nesmrtelná. Trať v lesích za Brnem není jen asfalt, ale symbol české motosportové tradice. Místo, kde se psaly legendy a plnily sny.
Příběh stále pokračuje – možná tišeji, ale vytrvale. Protože pravé legendy neumírají. Jen občas potřebují čas, aby znovu objevily svou velikost.
Zdroje: Wikipedia, Encyklopedie dějin Brna, ČT24