Hlavní obsah

Rallye Paříž–Dakar 1988: Karel Loprais a jeho vítězná Tatra

Foto: RomanM82/Wikipedia Commons (Attribution-Share Alike 4.0 International)

Vítězná Tatra má své čestné místo v kopřivnickém muzeu nákladních automobilů

10. ledna 1988 dojel Karel Loprais do Dakaru jako vítěz. Jeho Tatra 815 porazila nejlepší kamiony světa v dosud nejtěžším ročníku slavné soutěže.

Článek

1. ledna 1988, Place du Trocadéro v Paříži.
V pět ráno je tma, mlha a mráz. Ale kolem startovní rampy se tlačí tisíce lidí – všichni chtějí vidět začátek jubilejního desátého ročníku Rallye Paříž–Dakar. Nejslavnějšího, nejnebezpečnějšího a nejbrutálnějšího závodu světa.

Mezi 311 účastníky stojí nenápadný čtyřicátník s číslem 607. Karel Loprais z Kopřivnice, mechanik Tatry, který už dvakrát na Dakaru nedojel. Vedle něj parkuje jeho láska i prokletí – Tatra 815 4×4 s motorem o výkonu 400 koní.

Posádka je kompletní: Karel Loprais jako řidič, Radomír Stachura jako navigátor a inženýr Tomáš Mück jako mechanik. Tři chlapi z Československa, kteří se chystají pokořit svět.

Nikdo netuší, že za deset dní bude tento nenápadný Čech slavit největší triumf v dějinách československého motorsportu. A jeho Tatra ukáže světu, co umí technika z Kopřivnice.

Tatra 815 4×4: Bestie z Kopřivnice

Karlova Tatra nebyla obyčejný náklaďák. Byla to závodní mašina vyvinutá speciálně pro Dakar – Tatra 815 4×4 s výkonným motorem, který dokázal táhnout těžký kamion i hlubokým pískem. Nezávislé zavěšení všech kol – unikátní systém, který žádný jiný kamion na světě neměl. A hlavně – byla to Tatra. Československá legenda, která už dekády vozila náklady přes Sibiř, Saharu i Himálaj.

Ve startovním poli byli i další českoslovenští zástupci: dva vozy LIAZ 111.154D a druhá Tatra 815 6×6 s posádkou Zdeněk Kahánek, Zdeněk Hajdušek a Ota Meřínský. Československé nákladní vozy připravovala francouzská firma M.A.M. Strager – specialisté na terénní závody.

Karel s Tatrou trénoval celé měsíce. Objížděl pískovny na Moravě, testoval v Beskydech, ladil každý šroub. Věděl, že musí být stoprocentně připraven – v Africe není místo pro chyby. Jedna porucha, jedna navigační chyba, jeden moment nepozornosti – a jste mimo hru. Možná i mrtví.

Ve startovní listině byli i obávaní soupeři: Holanďané na DAFu s jezdci jako Theo van de Rijt a Jan de Rooy, kteří v Africe dominovali. Němci na MANu s Lutzem Bernauem, favoritem závodu. A pak tu byl Karel – s jednou Tatrou 4×4, dvěma kolegy a snem.

Ale nebyl sám. Poprvé v historii mělo Československo tak silné zastoupení v nejtěžším závodě světa.

První týden: Přes Pyreneje do Afriky

Start v Paříži byl jen ceremoniální. Skutečný závod začal až ve Španělsku, kde se jela první rychlostní zkouška. Karel startoval opatrně – věděl, že Dakar nevyhrává ten nejrychlejší, ale ten, kdo dojede.

První etapa: Paříž–Barcelona. Tatra jela bez problémů, Karel skončil v první desítce kamionů. Nic světoborného, ale solidní začátek. Druhá etapa: Barcelona–Soria. Tady už to začalo být zajímavější – Karel dojel pátý a ukázal, že s Tatrou se musí počítat.

Ale skutečná zkouška přišla až po přeplavbě Středozemního moře. Z Alicante trajektem do Oranu v Alžírsku – a pak první kontakt s africkou pouští.

Třetí etapa: Oran–Béchar, 542 kilometrů. Polovina po silnici, polovina v písku. Tady se ukázalo, proč Karel věřil Tatře. Zatímco jiné kamiony bojovaly s terénem, Tatra plula dunami jako loď vlnami. Její široké pneumatiky a nezávislé zavěšení dělaly zázraky.

Po této etapě vedl mezi kamiony německý MAN Lutze Bernaua, druhé a čtvrté místo držely československé Liazy s jezdci Moskalem a Krejsou. Karel s Tatrou skončil osmý – dobrý výsledek, ale ještě nic rozhodujícího.

Skutečná Afrika teprve přicházela.

Zlom v poušti: Když se Tatra dostala do vedení

V afrických etapách se situace dramaticky změnila. Do čela se dostaly speciály DAF s van de Rijtem a de Rooyem. Mezi auty dominovaly Peugeoty 405 a 205.

Pak ale přišly problémy. Pavel Ort havaroval na motorce Jawa Rotax – zlomil si čtyři žebra a musel odstoupit. Technická závada vyřadila i vedoucího motocyklistu Gastona Rahiera.

V polovině závodu vypadalo pořadí kamionů takto: první LIAZ, druhý Bernau na MANu, třetí Tatra s Karlem a čtvrtá druhá Tatra s Kahánkem. Československé kamiony držely první čtyři místa!

Pak ale přišla smůla. Tatra 6×6 musela odstoupit kvůli poruše listových per, hned poté kvůli stejnému problému vzdala i druhá Tatra. Obě dojely mimo pořadí.

Karel ale vytrval. Jeho Tatra 4×4 se postupně propracovávala výš, až se dostala na druhé místo za LIAZ.

Československý souboj: Tatra vs. LIAZ

To, co následovalo, bylo neuvěřitelné. Československé kamiony obsadily první dvě místa – vedl LIAZ, druhá byla Karlova Tatra. Třetí MAN už ztrácel víc než tři hodiny.

Byl to souboj dvou ikon československého automobilismu: LIAZ 111.154D – osvědčený tahač, a Tatra 815 4×4 – moderní koncept s nezávislým zavěšením.

Problémy se nevyhnuly ani LIAZu – přišel o čelní sklo. Přesto oba československé kamiony bojovaly až do konce s rozdílem pouhých jedenácti minut.

Mezitím si Karel postupně budoval náskok. Jeho Tatra byla spolehlivější, rychlejší v písku a lépe zvládala dlouhé etapy. Dostal se do čela – a vedení už nepustil.

Finále: Dojezd do Dakaru

Ráno 10. ledna 1988 přišla poslední etapa – cíl v Dakaru. Karel potřeboval jen dojet, a vítězství bylo jeho.

 Tatra s číslem 607 vyrazila opatrně. Karel nevypnul ani na chvíli – šetřil motor, jel na jistotu. LIAZ byl za ním jen o pár minut, ale Karel věřil své Tatře.

V 15:34 místního času projel Karel Loprais cílovou branou v Dakaru. Po ověření výsledků přišlo oficiální potvrzení: Karel Loprais, Tatra 815 4×4 – vítěz kategorie kamionů Rallye Paříž–Dakar 1988.

Bylo to první ze šesti vítězství, které na Dakaru získal.

Když se sen stal skutečností

Karel seděl za volantem své Tatry a nemohl uvěřit tomu, co se stalo. Před deseti dny byl nenápadný mechanik z Kopřivnice. Teď byl vítěz nejtěžšího závodu světa.

Československá hymna zněla v centru Dakaru. Československá vlajka vlála nad pódiem. A celý svět se díval na muže, který dokázal něco neuvěřitelného.

Tatra 815 s číslem 607 se stala legendou. A Karel Loprais ukázal světu, že Češi umí být nejlepší i v nejtěžších disciplínách. Byl to začátek éry, kdy jméno Loprais znamenalo jediné – Dakar.

A všechno to začalo 10. ledna 1988, kdy obyčejný mechanik z Československa porazil celý svět. A dokázal, že sny se skutečně mohou plnit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Karel Loprais

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz