Hlavní obsah

Toto je clickbait aneb jak se farmaří na českém internetu

Foto: Shutterstock

Senzačně znějící nadpisy článků mají přitáhnout vaší pozornost. Pozor na jejich obsah.

Existují zeleninové farmy, dobytčí farmy, dokonce i farmy trolí a to nejen v Rusku. Přibyl však nový fenomén: farmy obsahové. Pokud netušíte která bije, rád vám prozradím pár zajímavostí.

Článek

Obsahové farmy: Jak se vyrábí digitální odpad

Na rozdíl od opravdových farem, které vyrábějí jídlo, nebo od těch, kde placení trollové fabrikují lži a konspirace, jsou obsahové farmy vlastně zcela zbytečné. Pro jednu takovou jsem několik měsíců psal a pokud vás zajímá, jak to celé funguje, čtěte dál.

Vítejte v digitální továrně

Určitě jste na ně narazili. Weby s obskurními názvy jako Motorguru, VIP Show nebo Neposlušné tlapky. Znějí vám povědomě? To je účel. Ale o co jim vlastně jde? To je překvapivě jednoduché. Jde jim o peníze.

Schéma je to poměrně jednoduché a postavené hlavně na clickbaitu, tedy na manipulativně nadepsaném článku. Například: „Nejrychlejší auto na světě!“, „Nejhezčí herečka odhalila tajemství!“ Nebo ještě rafinovanější varianta: generalizace nějakého naprosto okrajového jevu do celoplošného trendu. Například: „Všichni Češi se zbavují mobilních telefonů“ nebo „Lidé masově opouštějí Instagram kvůli jedné funkci“. Klikli byste? Asi ano. A přesně v tom je jejich síla.

V článku jsou samozřejmě placené pozice pro reklamy, které vy jako uživatel vidíte. To, že na ně neklikáte, neznamená, že jste si jich nevšimli. A to, že jste si jich nevšimli, neznamená, že se nezobrazily. Počet zobrazení se převede do grafů a čísel, které se potom ukážou v pěkné zasedačce klientovi, jenž si za takovouto reklamu zaplatí. Že jde o neznámý web? Ale prosím vás, podívejte se, kolik máme zobrazení!

Foto: Shutterstock

Copywriteři chrlí jeden článek za druhým, ověřovat informace není kdy

Jak začít farmařit?

Stačí najmout pár copywriterů, dát jim název článků, seznam klíčových slov a deadline. Oficiálně by všechny informace měly být ověřené, ale skutečnost je taková, že s jejich ověřováním si nikdo hlavu lámat nebude. Stačí, když to bude vypadat jako článek. Nadpis? Čím víc emocí, tím líp. Obsah? Stačí přeložit zahraniční web, trochu text přeházet a přidat pár českých reálií.

Nebo celý článek vygenerujete s AI a přes detektory upravíte tak, aby zněl na 100% lidsky. A pozor, hlavně nepoužívat fotky s Asiaty nebo Afričany! To čtenáři nemají rádi.

V čem je háček?

Kromě toho, že obsahové farmy zahlcují internet digitálním odpadem? V tom, že šíří neověřené informace. Když se snaží vypadat jako zpravodajský web, čtenář nemusí poznat rozdíl. Článek o zdravotním trendu z obsahové farmy může být založený na jedné studii s pěti účastníky, ale název bude začínat: „Američtí vědci zjistili…“

Nikdo nic neověřuje, protože copywriter dostává pět stovek za text a má napsat tři denně. Začíná tak hra na tichou poštu. Informace putují z webu na web a s každou iterací jsou více zkreslené.

Foto: Shutterstock

Datová úložiště skladují a udržují nepředstavitelné množství digitálního odpadu

Drahý problém

Každý takový zbytečný článek, každé jeho zobrazení, každá reklama, to všechno spotřebovává energii. Servery hostují miliony článků, které nikdo nepotřeboval a které nikomu nepomohly. AI nástroje, které generují další vlnu obsahu. Datová centra, která je uchovávají.

Obsahové farmy jsou jednoznačně tvůrcem digitální odpadu, který zabírá místo a spotřebovává energii, a to jen proto, aby pár lidí z laciného startupu s důležitým názvem vydělalo peníze.

A proč by vás to mělo zajímat?

Problém není až tak v tom, že obsahové farmy vyrábějí zbytečný digitální odpad. Problém je především v tom, že vyrábějí neověřený obsah, který vypadá důvěryhodně. Schválně si zkuste kliknout na zdroje pod takovým článkem.

Hlavně buďte opatrní. Když při hledání odpovědí na své zdravotní potíže narazíte na článek s názvem „10 příznaků, které byste neměli ignorovat“, ověřte si, jestli ho psal lékař, nebo copywriter, který si vše vygeneroval přes AI. Když si čtete o finančních tipech, zjistěte si, jestli jsou podložené daty, nebo jde jenom o bláboly optimalizované pro Google.

A to je vlastně skutečný problém obsahových farem: Vytvářejí ekosystém, kde už nedokážete rozlišit, co je ověřená informace a co clickbaitový výmysl. V současnosti, kdy čím dál víc lidí hledá odpovědi online, je tahle ztráta důvěry nebezpečnější než všechen digitální odpad uskladněný na serverech dohromady.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz