Článek
Nákup stíhaček F-35 je vládě vytýkán nejčastěji opozicí, tedy hlavně hnutí ANO a SPD. Nejčastěji to popisují jako pohádkový balíček, který se má zjevit z ničeho nic a kdyby se použil kdekoliv jinde vyřešil by všechny sociální i morální problémy společnosti. Kde je ale pravda?
Co vlastně kupujeme?
Pro modernizaci našeho letectva bylo ve hře několik modelů bojových stíhačů z řad západních výrobců. Mezi finalisty se však dostali 2 výrobci a to sice - Lockheed Martin a švédský Saab.
V případě Saabu byly ve hře modely Jas-39E/F a ponechání našich současných Gripenů Jas-39C/D. Jedná se o poměrně schopné a kvalitní letadlo 4. generace. První Gripen nastoupil do služby v roce 1996, s prvním letem podniknutým o celým 8 let dříve. Nadále slouží v řadách zemí, jako je například: Švédsko, Česko, Maďarsko, Jihoafrická republika, Thajsko, Velká Británie.
Z dílny zbrojařské firmy Lockheed Martin se mu postavil model stíhače F-35. Jde o letadlo 5. generace, tedy o celou generaci modernější letoun, se zabudovanými stealth prvky, které ho činí neviditelným pro radary. Vychází tak z řady velmi úspěšných letounů, kdy je F-16 dokonce i dodnes nejběžnějším bojovým letounem na světě (cca 15 % všech bojových stíhačů na světě). Prvního letu se dočkal v roce 2006, aktivního zařazení pak v roce 2015 a stává se postupně novým standartem v zemích NATO. Mezi aktivní uživatele se řadí: USA, Velká Británie, Izrael, Itálie, Austrálie, Dánsko, Japonsko, Nizozemsko a Norsko
Celkově tak vidíme, že mladší F-35 jsou již nyní rozšířenější, navíc se seznam zemí, které jimi disponují stále rozrůstá. Na to poukazovala právě i AČR, která za výběrem F-35 stála s ohledem na lepší kooperaci s našimi spojenci v rámci NATO. Další část, která si vysloužila jejich pozornost je právě mezigenerační rozdíl mezi letouny, kdy Gripeny s nástupem letounů 6. generace velmi rychle ztratí relevanci. Naproti tomu do budoucna počítá právě s prvky, které nabízí moderní F-35, které jsou v současnosti dokonce nad potřebu AČR. Roli hrál i fakt, že se u Gripenů již nepočítá s dalšími modernizacemi.
Cena
Kolik nás tedy budou stát ta nová letadla, kvůli kterým musíme „okrádat důchodce“ a chudák Agrofert nám musí zvyšovat ceny potravin.
Pořizovací cena překvapivě není tím rozhodujícím, i když to různí zástupci opozice podávají docela jinak.
Zatímco F-35A vyjde zhruba na 80 až 90 milionů USD ( 1,84 až 2 miliardy Kč) (u modelu F-35C se jedná o zhruba 93 milionů USD), model Jas-39E/F stojí zhruba 85 milionů USD ( 1,95 miliardy Kč).
Vezmeme-li v úvahu úroveň, na které jsou obě letadla a jejich potenciál do budoucna, potom by měla jasně převážit varianta F-35. Tak na co si pořád stěžují?
Kouzlo přichází až při provozních nákladech.
Zatímco hodina provozu vyjde u moderního Gripenu na 6 000 až 10 000 USD (asi 137 000 až 230 000 Kč), u modelu F-35 je tato částka 25 950 až 35 000 USD (asi 676 000 až 800 000 Kč). Což už je pořádný posun.
Bylo by však iluzí namlouvat si, že když ještě chvíli počkáme, tak na tom budeme lépe. Díky technologické i provozní náročnosti je prostě faktem, že náklady na provoz moderních letadel jsou čím dál vyšší a nejinak tomu bylo i během minulého století, a stejně se starými Aviemi nelétáme.
Financování
Zde je ten pomyslný kámen úrazu, který často a rádi dezinterpretují zástupci opozičních stran - jak za ty letadla zaplatíme.
Zatímco běžný pozorovatel mohl získat dojem, že se ve státním rozpočtu z ničeho nic najde obrovský balíček, který okamžitě změní majitele, není tomu tak. Tyto náklady se dokonce ani nijak nedotknou zbytku rozpočtu. Celý nákup se bude hradit z resortu obrany, rozvržený do splátkového kalendáře, a armáda si tak nákup hradí z prostředků, které by tak jako tak měla k dispozici.
Toto je přesně část, kterou část našich politiků zjevně nechápe, nebo chápat nechce a vytváří tak kauzu ze záležitosti, kde v podstatě není z čeho kauzu vytvářet.
Třešnička na závěr
Důvodem, proč se Saab tak usilovně snaží o prodej svých letounů právě v Česku, je i dlouhodobý nezájem o jeho výrobky. V posledních 10 letech se mu nepodařilo nové stíhače ve světe prosadit a z předešlého období eviduje jen 92 zakázek. I to stojí za zvážení.