Článek
Je však důležité splnit základní předpoklady, které jsou pro vykonávání této bezpochyby úžasné činnosti stěžejní. Které to jsou a jak s copywritingem začít?
Vzdělávejte se
V první řadě je na místě mít velmi dobrou znalost českého jazyka (případně jiného, pokud budete psát v něm). Je to samozřejmě dovednost, kterou se lze naučit. Pomoci vám mohou knihy, příručky i programy. Co by vám tedy pro začátek nemělo chybět?
- Chuť do práce a dalšího vzdělávání
- Pravidla českého pravopisu (2005)
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (2005)
- Slovník spisovného jazyka českého
Oceníte však také další publikace. Doporučit mohu například Slovník českých synonym.
Co se týče volně dostupných on-line „pomocníků“, měla by být neustále při ruce Internetovou jazykovou příručku, a pro bohatší a rozmanitější projev otevřete i slovník synonym.
Kde začít?
Začněte nejlépe psaním vlastního blogu. Pište o čemkoliv, co vás zajímá. Vaši potenciální klienti totiž budou chtít vidět nějaké ukázky vaší práce – budete-li si vést osobní blog se vší pečlivostí, máte vyhráno.
Následně je nutné klienty najít – pokud o sobě nedáte vědět, nikdo o vás logicky vědět nebude. Ze své zkušenosti však vím, že pro začátečníka, který ještě neumí ve světě copywritingu a SEO chodit, je nejlepší využít portály pro zprostředkování zakázek.
Asi úplným základem, kde si osvojíte všechny dovednosti, a zároveň si vyděláte první peníze psaním, je web Copywriting – po kliknutí na odkaz se jednoduše registrujte a hurá do práce! Vše je zcela bez poplatku a jakýchkoliv skrytých podmínek.
Postupem času však jistě zjistíte, že byste si zasloužili víc, než poměrně nízké odměny, které inzerenti na Copywritingu nabízejí. V tuto chvíli je na čase se zaregistrovat na webu Copywriteri.cz. Zde můžete využít služeb bezplatně, nebo za poplatek, který činí 999 Kč na rok. Já osobně doporučuji tuto částku ihned na začátku uhradit – získáte tím skvělé VIP funkce a budete přístupní i nezaregistrovaným návštěvníkům. Ti (a i ti registrovaní) vás mohou kontaktovat přímo na váš e-mail a dohodnout si spolupráci přímo s vámi. Peníze, které do členství investujete, se vám zcela zaručeně vrátí ještě ten měsíc!
Jak pokračovat?
I zde je možností mnoho. Můžete si založit vlastní web s referencemi a nabídkou svých služeb nebo dále využívat portálu Copywriteri.cz. Budete-li ve své práci dobří a zodpovědní, vaši klienti vás jistě rádi doporučí dál.
Pracovat můžete na základě jakékoliv smlouvy dle domluvy mezi vámi a klientem. Nejběžnější je Dohoda o pracovní činnosti nebo Dohoda o provedení práce. Pokud se jedná o jednorázovou záležitost, vystačíte si i se Smlouvou o dílo. Úplně nejlepší varianta je ale založení živnosti. Rozšíříte si tím své pole působnosti, protože pro klienty je zaplacení faktury ta nejjednodušší možnost a nemusejí se o nic víc starat.
5 základních nástrojů pro freelance copywritery
Stejně jako u každé práce vykonávané na počítači, je i u copywritingu potřeba tu a tam využít nějaký program. Konkrétní aplikace a programy, které copywriter využívá, samozřejmě záleží čistě na jeho preferencích a zvyku. Bez některých se však určitě neobejde.
Aplikace Google
Z těchto aplikací se nám asi nejvíce bude hodit Gmail, kalendář, dokumenty a tabulky. Ovládání všech zmíněných aplikací je velmi intuitivní, a pokud jste zběhlí v běžném užívání počítače, jistě nebudete mít problém se jejich funkcemi během pár hodin prokousat.
Gmail je základ. Jasně, můžete mít mail založený i na jiné doméně, nicméně pokud chcete mít všechno hezky propojené, mít možnost sdílet (nebo si nechat nasdílet) bez problémů soubory, Gmail se vám rozhodně bude hodit. Aplikace je běžně dostupná ve webovém prohlížeči Chrome nebo v mobilním telefonu.
Určitě využijete také kalendář. Někteří klienti do něj zaznamenávají deadliny, případně jej můžete využít pro vlastní poznámky o dokončení projektů, o nastávajících úkolech a podobně. Výhodou je opět propojení s mailem, nicméně pro plánování práce jistě existují i lepší aplikace.
Google Docs pro vás budou nejspíš hlavním textovým editorem. Psaní ve Wordu už totiž odzvonilo a většina klientů vyžaduje odevzdání textů právě v této podobě. Pokud se vám i přesto lépe pracuje v již zmíněném Wordu, můžete si z něj sepsaný článek do Google Docs jednoduše zkopírovat a zde jej dále upravovat podle potřeby. Dokumenty Google jsou velmi propracované – ukládají se automaticky na Disk a mají plno různých funkcí – jednou z těch velmi důležitých je jistě možnost sdílet dokument s další osobou v různých režimech (editor, čtenář a podobně).
Google tabulky – evidence financí, sepsaných článků, linkbuilding a jiné odkazy, zadání pracovních úkolů od klientů a mnohé další skvěle zpracují tabulky. Ty velmi nápadně připomínají klasický Excel (a dokonce jsou s ním i kompatibilní). Použití jednotlivých funkcí je ale více intuitivní, jednodušší a přehlednější.
Google Disk – všechny dokumenty, tabulky, fotografie, soubory a složky si budete ukládat na Disk. Ten je opět možné otevřít jak ve webovém prohlížeči, tak na vašem mobilním telefonu či tabletu ve formě stažené aplikace. Kapacita Disku je poměrně velká a v případě potřeby větší paměti je možné si ji dokoupit. Své soubory na Disku můžete přehledně řadit do složek či sdílet s ostatními uživateli.
Balíček MS Office
Pokud vám Google aplikace tak úplně nevyhovují, můžete na to jít „postaru“ a využívat klasických programů MS Office, tedy Wordu, Excelu a podobně. Někteří klienti také upřednostňují soubory v této formě a rádi si články nechávají posílat ve Wordu, proto je lepší balíček pro každý případ vlastnit a umět jej využívat. Excel se vám zase může hodit například k vystavování faktur, evidenci pracovních zakázek a podobně.
Freelo, Trello, Notion a jim podobné
Jedná se o internetovou stránku, případně volně dostupnou aplikaci, která slouží k projektovému řízení, správě úkolů a podobně. Vše je zde přehledně zaznamenáno, na termíny budete upozorněni e-mailem. Freelo můžete použít pouze k přehlednému zaznamenávání vašich pracovních úkolů nebo jako nástroj pro komunikaci s klienty. Ti vám zde mohou zadávat pracovní úkoly, ke kterým lze dopsat také různé poznámky nebo vložit soubory. Po splnění úkol jednoduše „odškrtnete“ v To-Do listu.
V aplikaci lze komunikovat i s více klienty, přičemž každý projekt je hezky přehledně oddělen od těch dalších. V kalendáři jsou zaznamenány všechny deadliny, a v záložce ‚Report‘ je možné si vést jakousi osobní agendu – přijaté i vydané faktury, výkazy, měsíční souhrn odvedené práce a podobně. Jedná se zkrátka o velmi šikovný a oblíbený nástroj pro zvýšení efektivity a usnadnění komunikace ve firmě (v našem případě s klienty).
Pokud vám rozhraní Freela nevyhovuje, můžete vyzkoušet Notion.so. I zde je možné stažení aplikace přímo do mobilního telefonu, a zároveň práce ve webovém prohlížeči. Funkce i využití jsou v podstatě podobné, někomu však může být uživatelské rozhraní této aplikace příjemnější. Je však potřeba zmínit, že Notion.so je (na rozdíl od ryze českého Freela) nástroj zahraniční a funguje tedy v angličtině.
Jednoduchý systém pro vystavování faktur
Méně příjemnou povinností každého freelancera je vedení účetnictví. Vystavení faktury za odvedenou práci vám velmi usnadní aplikace Idoklad. I tu si můžete pro pohodlné užívání stáhnout do mobilního telefonu, nebo s ní pracovat v počítači. Po registraci budete překvapeni, o jak propracovanou aplikaci se jedná, a jak moc vám usnadní život. Zdarma si zde můžete uložit až pět kontaktů, kterým pravidelně fakturu vystavujete. Následující měsíc už stačí párkrát kliknout a veškeré osobní údaje se ve faktuře vyplní samy. Na vás už je jen zadání fakturovaných položek a částky.
Své uložené vydané i přijaté faktury pak můžete jednoduše sdílet se svou účetní. Aplikace nabízí také přehled zaplacených a nezaplacených faktur, dokument je vždy vystaven v souladu s platnou legislativou (takže se nemusíte obávat, že vám na faktuře bude něco chybět), a dokonce je možné si nastavit párování s bankou pro lepší přehled. A když přijde čas pro podání daňového přiznání, budete mít všechny potřebné podklady připravené v aplikaci ke zpracování.
Copywriterova knihovna: Které publikace by vám doma neměly chybět?
Při psaní textů může i ten nejostřílenější češtinář někdy zapochybovat, nevědět si rady a hledat výraz, který by lépe vystihnul myšlenku. Pro tyto případy by žádnému copywriterovi, ale ani korektorovi, neměly v domácí knihovně chybět publikace. Které to jsou?
Pravidla českého pravopisu
Pravidla českého pravopisu nejsou určená jen pro studenty základních a středních škol, vlastnit by je měl asi každý. Všichni se totiž občas ocitneme v situaci, kdy píšeme nějaký důležitý dopis, e-mail, životopis nebo jakýkoliv jiný dokument a potřebujeme si ověřit správnost pravopisných jevů. Pokud si však nelibujete v papírových knihách, můžete využívat Internetovou jazykovou příručku, která je dostupná každému on-line. O správnost všech uvedených informací se stará Ústav pro jazyk český Akademie věd České republiky a na rozdíl od tištěných slovníků se zde pravidelně aktualizují všechny nově kodifikované tvary.
Slovník českých antonym a synonym
Rozmanitost je při psaní velmi důležitá – texty jsou čtivější, na úrovni a zvyšuje se pravděpodobnost, že čtenář dojde až k jejich konci. Abychom se v článcích neopakovali, je zapotřebí opravdu velká slovní zásoba. To je kámen úrazu zejména u začátečníků. Velkou pomůckou jistě bude Slovník českých synonym a antonym. Jedná se o poměrně obsáhlou publikaci, který čítá téměř 600 stran jednotlivých hesel, a je určena jak pro základní a střední školy, tak pro editory, korektory, překladatele, redaktory i copywritery.
Také slovník synonym nalezneme v on-line verzi. Nejedná se však o takto ucelené „dílo“ a tyto slovníky obvykle nejsou spravovány vědci.
Slovník cizích slov
V odbornějších textech je zvykem (někdy až pravidlem) používat spíše cizí výrazy než jejich české ekvivalenty. Ty se však u běžného mluvčího nacházejí na okraji slovní zásoby a Slovník cizích slov je tak výbornou pomůckou. Tištěná verze má (oproti té on-line) několik výhod – slovník je ucelený, obsáhlý, dobře se v něm vyhledává, a hlavně je sestaven odborníky.
Slovník spisovné češtiny
V případě tohoto typu slovníku se nabízejí dvě odborné publikace, a to Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost nebo Slovník spisovného jazyka českého. Jedná se o lexikografický slovník plný českých kodifikovaných výrazů (až 50 000 slov). V obsáhlé knize mimo to nalezneme také popis jednotlivých výrazů, jejich pravopis, správnou výslovnost, skloňování či časování, informace o jejich původu i jejich použití ve stylistice. Základní informace ze SSČ jsou uvedeny také v Internetové jazykové příručce.
Co potřebuje copywriter ke své práci?
Stejně jako každé jiné zaměstnání či podnikání, i copywriting na plný úvazek si vyžaduje nějaké počáteční investice a specifické „pomůcky“ i prostředí k práci.
Počítač, telefon a další elektronika
Budete psát. A hodně. A taky hodně komunikovat přes e-mail. Využívat textové editory a neustále pátrat na internetu. A právě proto byste měli první investici směřovat do kvalitního a výkonného počítače. Samozřejmě postačí zařízení i v nižší cenové relaci, přece jen se jedná o běžné kancelářské úkony, nicméně ze své osobní zkušenosti můžu říct, že notebook ve vyšší kategorii vám v budoucnu ušetří spoustu času a nervů.
Spolehlivé internetové připojení
Bez internetu se neobejdete. Pokud zrovna nepíšete knihu nebo neděláte korekturu (ke které potřebujete stejně přinejmenším odbornou literaturu), musíte vyhledávat zdroje. Ke klasickým obsahovým článkům budeme kromě zdrojů potřebovat i obrázky z fotobanky, budeme je muset odeslat klientovi přes e-mail, případně nahrát do webového editoru. A to bez internetového připojení nelze.
Zapnutím wifi to ale nekončí. Lidé z města bydlící v menším bytě jsou na kvalitní a rychlý internet zvyklí, nicméně ti, kteří mají doma horší signál nebo dokonce router na jiném patře než pracovnu, mohou mít se stabilním připojením trochu problém. Dobrý router je tedy k nezaplacení!
Vybavená pracovna nebo pracovní kout
Ačkoliv se může zdát, že při práci doma vlastně žádnou pracovnu nepotřebujete, když si můžete sednout k jídelnímu stolu, opak je pravdou. Má to hned několik důvodů. Tím prvním je, že pokud budete sedět na gauči, v kuchyni nebo kdekoliv jinde, kde obvykle děláte něco jiného, budete se neustále rozptylovat. V obývacím pokoji budete mít nutkání sledovat televizi, ležet u psaní na pohovce nebo třeba z ničeho nic utírat prach, kterého jste si všimli. Kuchyně je obvykle centrum dění každého bytu a můžete tu být často vyrušování členy rodiny.
Kromě soustředěnosti je to také ergonomie, která vyžaduje samostatné místo na práci. Vzhledem k tomu, že sezením u stolu budete trávit i několik hodin denně, při nedodržení pravidel správného sezení se už za pár dní mohou dostavit nepříjemné zdravotní problémy jako jsou bolesti zad, krku, bolesti rukou (ty mohou vyústit až v syndrom karpálního tunelu), problémy se zrakem, únava a podobně. Při sezení bychom měli mít kotníky, kolena, kyčle i lokty v pravém úhlu. Záda musí být vzpřímená a pohled směřovat přímo před sebe.
Abychom ergonomického posedu dosáhli, je vhodné zvolit optimálně vysoký stůl. Ten je dobré si buďto vyzkoušet přímo na prodejně, nebo si rovnou pořídit stůl výškově nastavitelný. Některé modely mají dokonce naklápěcí pracovní desku nebo možnost práce ve stoje. No a druhým důležitým kouskem v pracovním koutě je židle. Na té určitě nešetřete. Vyberte ergonomický model s polstrovanými a tvarovanými zády i sedákem, z měkkého a prodyšného materiálu odvádějícího vlhkost. Židle by opět měla být výškově nastavitelná a k zahození nejsou ani loketní opěrky a opěrka hlavy.
Diář
Samozřejmě, dneska už má každý diář v appce, kalendář v mobilu a na papír se úplně zapomíná. Pokud ale stejně jako já patříte „ke staré škole“ a papírový diář vám prostě přijde přehlednější i snazší na zapisování všech potřebných poznámek, nemusíte se nutit do elektronických verzí.
Podpůrná literatura a internetové zdroje
Součástí pracovny nebo pracovního koutku by měla být i taková malá knihovnička, ve které se bude líbit všem publikacím, které by copywriterovi neměly chybět. Do tohoto regálu si můžete přehledně umístit i šanony se zakázkami, fakturami a dalšími dokumenty souvisejícími s podnikáním a psaním.