Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nekalé praktiky supermarketů a nakupování bez obsluhy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Mensanka

Supermarkety už neví, co by. Jejich chamtivost se zdá, že nezná mez. Je dobře, že je trestána. Chybí však systémové řešení.

Článek

Špinavé triky supermarketů

Podle Novinek Penny Market klidně prodával zboží za vyšší ceny, než uváděl na cenovkách. A dělal to opakovaně. Moje zkušenost hovoří stejně. Platit pokuty se jim zdá se vyplatilo, objem toho, co se jim tímto nekalým způsobem podaří prodat, jim je zřejmě bohatě vynahradí. Pásma pokut se musí legislativně navýšit tak, aby pokuty měly odrazovací funkci a nehrály roli papírového tygra. Když jsem byla nedávno v Penny, proti jehož stavbě jsem aktivně veřejně vystupovala, protože jsem věděla, že zlikviduje zdravou konkurenci místních trhovců, tak tam byly arašídy v akci. Byla to sleva na objem 100 gramů, nicméně vedle byly nezlevněné arašídy v objemu 250 gramů, kdybyste si to přepočítali, vyšly pořád levněji. To abyste chodili po supermarketu s kalkulačkou a doufali, že vás nepodvedou.

Penny Market se sice dušoval, že to tak nebylo myšleno, že má příliš velkou obchodní síť, než aby to uhlídal, zvláštní je, že se mu toto zdánlivé nedopatření stává opakovaně a vždy ve vlastní prospěch, nestalo se mi, že by byla načtena „omylem“ cena v můj prospěch. Penny Market třeba vydává za slevu něco, co už slevou bylo, a to je podle současné legislativy za hranou. Třeba cena kávy za 99 Kč prezentovaná jako zlevněná, ačkoliv tato cena byla stejná jako v posledních 30 dnech. Zdá se, že supermarkety zneužívají dnešní shon a to, že si nemůžete dovolit mít vše pořád pod kontrolou. Připomínají mi kapesní zloděje, kteří si vždy něco od vás odsypou do kapsičky navíc. Nenechte jim to projít, pokud nebudete mlčet, nebudou si moci toto gaunerství dovolit.

Chceme tady mít vyspělý trh a ne nějakou hokynářskou frašku, tak by bylo dobré, kdyby se tomu supermarkety přizpůsobily a nekazily tady vzduch.

Expanze „Impéria temné strany síly“ na zelené louce

Česko prý čeká boom nákupních parků na zelené louce, řekl jakýsi investiční analytik. Ptám se proč? Proč zase takováto propaganda? To se zase investorům a starostům nechce přemýšlet, obchodníkům pracovat a developery zase svrbí jejich přecpaná peněženka? Zase volí to nejjednodušší řešení a vrhají se na dobrou energii, kterou obsahují volné přírodní zdroje a plánují své rejdy na úkor zdravé krajiny a prostoru pro funkční přírodní procesy? Zase další rozpálené betonové plochy a úbytek orné půdy? O co jim jde? O obchod nebo o to, zase z něčeho vysát zdravou energii? Podle mého názoru o to druhé.

Ostatně když slyším slovo investor, naskakují mi osypky a je to pro mne synonymum skupiny lidí, kterým je de facto zákonem daná výjimka v tom, že nemusí mít svědomí a z ničeho ze svých investičních aktivit si dělat svědomí černé, naopak ho, jak jsem si všimla, rozhazují kolem sebe na jiné. Někteří raději udělají upíry z důchodců, kteří se prý lepí na mladé. Kdepak, kdyby se investoři nelepili na každou zdravou energii, na kterou mohou, a nevysávali by ji ze systému, nemuseli by se důchodci a jiné zranitelné skupiny, na které se pak ta energie v systému nedostává, lepit na ostatní. A podle mého jsou jasnými viníky investoři, kterým byl dán prostor bezostyšně škodit a nikdo je pro mne z nepochopitelných důvodů za jejich investiční strategie nežene k zodpovědnosti. Podle mne ještě dědictví monarchistického feudalismu, bohužel. A to se bude muset velmi brzy změnit, i kdyby u toho měly vyletět do vzduchu luxusní životní styly mnoha nechutně rozmazlených skupin obyvatel, kteří na ně nemají nárok.

Česko tady mělo i v menších městečkách vždy kompletně zásobené prodejny všech druhů. Každé malé městečko, které dnes zřejmě z chamtivosti pronajalo svá náměstí různým pochybným prodejcům harampádí, víte jistě, co tím mám na mysli, mělo dřív domácí potřeby, potraviny, látky, barvy a laky a spoustu jiných prodejen. A dnes se taková městečka chlubí tím, že budou plundrovat louky za účelem prodejen, které mají přesně takové obchodní praktiky, jak jsem popsala výše. Dává to smysl? Podle mě jsou prostě Češi padlí na hlavu. Nebo nejsou?

Nákup bez obsluhy za asistence umělé inteligence, jde to?

Asi se ptáte, proč jsem poté, co jsem demonstrovala proti výstavbě supermarketu, v něm nakonec nakupovala. Jednoduché. Místní Penny opravdu konkurenci vytlačilo a poškodilo. Takže není moc možností, kde jinde nakupovat. Došlo na má slova. Ten ideál konkurence, o kterém ekonomové mluví, při těchto praktikách zjevně moc nefunguje. Nejspíš to bude jen propaganda. Ekonomům a jejich řečem věřím asi tak jako proroctvím Aštara Šerana, jelikož často nemají pravdu ani v tom, že jedna a jedna jsou dvě a moc dobře to vědí. Jsou ukázkou matematické propagandy, vůči které je bohužel většina obyvatelstva bezbranná, protože zrovna v matematice nevyniká. Češi měli svoje sítě prodejen, třeba donedávna to byl Flop. Podle údajů z obchodního rejstříku dnes již patří Maďarům. A podle toho taky skladba potravin v něm vypadá. Je libo obyčejné křupky za 50 Kč? Není žádný problém.

Co ale Flop má navíc, je nakupování bez obsluhy po otvírací době. Musíte si stáhnout aplikaci ČSOB, takže mít chytrý telefon, a ověřit si ji s bankovní identitou. To jsem udělala, na základě naskenovaného kódu vás obchod pak pustí dovnitř. Pustí se světla, cítíte se jakoby byl tady jen pro vás. Vyberete si zboží, dáte ho do košíku a běžíte ho naskenovat k samoobslužné pokladně. Nejdřív musíte znovu naskenovat kód, aby se systém spustil. Jenže tentokrát kód nefungoval, můžete sice přivolat obsluhu, ale to jsem nevyužila, proč někoho tahat v noci z postele, že. Asi by vám nepoděkoval. Naštěstí kód na opuštění prodejny zafungoval. Zátěžovou zkouškou malého nákupu samoobslužný systém prostě ne vždy projde. Kdo se bojí elektroniky a toho, že by mohla selhat, ten se může bát dál.

Sečteno a podtrženo, moje dojmy z nakupování v poslední době se dají popsat jediným slovem: znechucení.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz