Hlavní obsah
Finance

1 důvod, proč koupit akcie společnosti PayPal a 1 důvod, proč se jim vyhnout

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Lídr v oblasti digitálních plateb se stal příšernou investicí

Článek

Investoři byli jistě zklamáni výkonností akcií společnosti PayPal (PYPL 1,28 %), které v současné době klesly o 80 % oproti svému historickému maximu. Jen v letošním roce (k 22. srpnu) klesly akcie o 15 % a vůbec netěží z růstu širšího trhu.

Tato fintechová společnost se potýká se zpomalením, což je změna oproti monstróznímu růstu, který zaznamenala v nejhorších dnech pandemie koronaviru. K pesimismu pravděpodobně přispívají i další faktory, ale nejsou to jen špatné zprávy.

Podívejme se blíže na jeden z důvodů, proč jsou akcie společnosti PayPal právě teď výhodnou koupí, a na jeden důvod, proč by se jim investoři měli vyhýbat jako čert kříži.

Nové vedení

Dan Schulman je generálním ředitelem společnosti PayPal od jejího vyčlenění z eBay v roce 2015. Pod jeho vedením dosáhla firma obrovského růstu - ze 179 milionů aktivních účtů a celkového objemu plateb (TPV) ve výši 282 miliard dolarů v roce 2015 na 435 milionů aktivních účtů a TPV ve výši 1,4 bilionu dolarů v roce 2022. Díky těmto impozantním přírůstkům vzrostly akcie společnosti PayPal v období mezi jejím oddělením a dosažením historického maxima o 740 %, čímž rozdrtily 196% nárůst indexu Nasdaq Composite ve stejném období.

Schulman má na konci letošního roku odejít do důchodu, čemuž se současní akcionáři pravděpodobně těší. Medvědi by mohli oprávněně argumentovat, že některé velké akvizice, které v posledních letech uskutečnil, jako například 4 miliardy dolarů za společnost Honey a 2,7 miliardy dolarů za společnost Paidy, byly plýtváním kapitálem, který mohl být namísto toho nasměrován do posílení hlavní platební platformy.

Schulman navíc ztratil důvěryhodnost, když si stanovil vysoký cíl, že PayPal do roku 2025 dosáhne 750 milionů aktivních účtů, což je dvojnásobek oproti roku 2020, a pak tento cíl vzal zpět, když si uvědomil, že pandemický růst nebude trvat věčně.

Nedávno bylo oznámeno, že Schulmana nahradí Alex Chriss, který je v současnosti výkonným viceprezidentem a generálním ředitelem skupiny malých podniků a samostatně výdělečně činných osob ve společnosti Intuit. Změna ve vedení může být přesně to, co PayPal potřebuje k nastartování růstu a zlepšení alokace kapitálu.

Chriss by mohl přinést nový pohled na činnost společnosti PayPal a zdvojnásobit klíčové produkty, jako je například značkové pokladní tlačítko a Braintree. Mohl by se také vyhnout nákladným akvizicím a místo toho využít volný peněžní tok k agresivnímu odkupu dalších akcií, které se obchodují za nízký poměr ceny k zisku 17.

Intenzivní soutěž

Na konci roku 2022 byl PayPal se 79% podílem na trhu zdaleka nejrozšířenější digitální peněženkou mezi 1 500 největšími maloobchodníky v Severní Americe a Evropě. Díky tomu, že je společnost průkopníkem v oblasti elektronických plateb s více než dvacetiletou historií, získala si v tomto odvětví pověst a image značky známé bezpečností, pohodlím a důvěrou. A právě výhoda prvního hráče je důvodem, proč má PayPal mezi konkurenty tak velký náskok.

Oblast plateb je však neuvěřitelně lukrativní a řada firem se snaží získat svůj podíl. Za službou PayPal jsou dalšími dvěma nejoblíbenějšími digitálními peněženkami Apple Pay a Google Pay společnosti Alphabet. A rychle si získávají stále větší oblibu. Například služba Apple Pay zaznamenala během loňských svátků prudký nárůst používání, který v tomto období značně předstihl PayPal. Vzhledem k tomu, že technologičtí giganti mají na trhu mobilních operačních systémů drtivou převahu, mohli by najít způsob, jak upřednostnit své vlastní možnosti placení před službou PayPal.

Dokonce i Venmo, populární peer-to-peer služba společnosti PayPal, čelí silné konkurenci v podobě aplikace Block's Cash App a Zelle, kterou vlastní skupina velkých bank. Venmo nabízí také debetní a kreditní karty, což však vyvolává konkurenci neomezeného počtu finančních institucí, které dělají totéž.

Na straně obchodníků se nabídka Braintree společnosti PayPal utkává se službami Shopify, Stripe a Adyen. Všichni tito soupeři jsou zdatnými protivníky, kteří nabízejí širokou škálu služeb, jež podporují přilnavost zákazníků.

Společnost musí být neustále na vrcholu, protože silná konkurence zvyšuje nejistotu ohledně dlouhodobých vyhlídek společnosti PayPal. To je něco, čemu by se akcionáři mohli chtít vyhnout.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz