Článek
Během pouhých dvou desetiletí se společnost Tesla Inc. (TSLA), původně neznámý start-up, etablovala jako globální titán v odvětví elektromobilů. Od svého debutu na burze Nasdaq společnost díky agresivní snaze o inovace a vytrvalému odhodlání věnovat se výzkumu a vývoji zvýšila růst svých akcií o více než ohromujících 20 000 %. Navzdory této velkolepé sérii se zdá, že úspěch společnosti Tesla ještě nedosáhl vrcholu. Existují pádné důvody domnívat se, že nejlepší dny má společnost teprve před sebou, což z jejích akcií činí lákavou vyhlídku pro investory, kteří hledají příležitosti k dlouhodobému růstu.
Nesporný šampion v oblasti elektromobilů
Od svého vzniku je Tesla synonymem pro vysoce výkonné a cenově dostupné elektromobily (EV). Její průkopnické úsilí v masové výrobě elektromobilů již v roce 2008 ji rychle vyneslo na první místo mezi náročnými zákazníky, kteří touží po přechodu z tradičních vozidel na pohonné hmoty.
Prognózy pro sektor elektromobilů předpovídají do roku 2035 obrovský nárůst počtu elektromobilů na silnicích o 500 %, což přiláká řadu nováčků, kteří se budou ucházet o podíl na rostoucím trhu. Avšak ani rostoucí konkurence ze strany starších výrobců automobilů i nově vznikajících firem neomezuje Teslu v její pozici na trhu.
Vezměme si například první polovinu roku 2023. Tesla překonala kombinované úsilí dalších 19 výrobců elektromobilů a jen v USA prodala více než 325 000 vozů, přičemž její nejbližší konkurent Chevrolet zůstal s necelými 35 000 prodanými vozy daleko za ní.
Přestože se konkurence stává stále tvrdší, cesta k úspěchu elektromobilů byla pro soupeře Tesly krkolomnější, než předpokládali. Dokonce i zavedené automobilky, jako je Ford Motor, zaznamenaly rostoucí ztráty a v letošním roce předpokládají ztrátu 4,5 miliardy dolarů v sektoru elektromobilů. Navíc nastupující výrobci elektromobilů, jako je například Rivian, vykázali průměrnou ztrátu 33 000 dolarů na jedno vozidlo.
Naproti tomu prvenství společnosti Tesla v sektoru elektromobilů zůstalo neotřeseno. Jen ve druhém čtvrtletí roku 2023 společnost vydělala na elektromobilech více než 4 miliardy dolarů a vyrobila téměř 480 000 vozidel, což je číslo, které překonává produkci jejích konkurentů, z nichž mnozí mají problém vyrobit za čtvrtletí i 20 000 vozidel.
Využití síly umělé inteligence
Ačkoli současnou dominanci společnosti Tesla lze přičíst jejímu strategickému zaměření na sektor elektromobilů, ještě větší příslib představuje její bezkonkurenční průnik do oblasti umělé inteligence (AI).
Vezměme si úsilí společnosti Tesla v oblasti autonomního řízení. Integrací umělé inteligence do svého softwaru pro plně samořízené řízení (FSD) dosáhla společnost Tesla významného průlomu. Nahromaděná videodata z milionů vozidel po celém světě, která jsou přiváděna do jejího superpočítače Dojo, analyzují neuronové sítě společnosti Tesla poháněné umělou inteligencí a pomáhají jim učit se složité jízdní manévry bez nutnosti ručního kódování.
Tento model učení poháněný umělou inteligencí znamená rychlejší tempo na cestě k dosažení autonomie vozidel a snížení závislosti na programátorech při zohledňování obrovského množství nepředvídatelných scénářů na silnicích. Schopnosti společnosti Tesla při zpracování zvýšeného množství obrazových dat jsou díky rozsáhlé flotile vozidel nadstandardní.
Jakmile Tesla dosáhne úrovně autonomního řízení 4 nebo 5, generální ředitel Elon Musk předpokládá spuštění služby „robotaxi“. Musk předpokládá, že tohoto milníku dosáhne do konce roku 2023, i když pravděpodobnějším termínem by mohl být někdy rok 2024. Jakmile bude autonomní spolujízda v provozu, Musk vidí produkt s „kvazi-neomezenou poptávkou“, který by mohl Teslu posunout na „10bilionovou společnost“.
Investiční potenciál
Snižovat identitu společnosti Tesla pouze na výrobce elektromobilů by bylo krátkozraké. Jedná se o mnohostrannou technologickou společnost s vizí bezpečnějších silnic, vynikajícími schopnostmi v oblasti umělé inteligence a potenciálem pro odhalení revolučních obchodních modelů.
Vzhledem k prosperujícímu trhu s elektromobily a dominantnímu postavení společnosti Tesla v tomto odvětví se investice do jejích akcií jeví jako chytrý tah. Transformační potenciál umělé inteligence, zejména v oblasti autonomního řízení, však jen zvyšuje hodnotu společnosti Tesla. Trajektorie naznačuje, že je jen otázkou času, kdy společnost vyvine schopnější technologii autonomního řízení, a nabízí tak investorům příležitost vydělat na předvídatelné dominanci společnosti Tesla, dokud ji Wall Street stále vnímá jako firmu zabývající se elektromobily. Vzhledem k tomu, že podnikání v oblasti elektromobilů i umělé inteligence vykazuje slibné známky, nejlepší dny růstu společnosti Tesla pravděpodobně teprve přijdou.