Článek
Amazonu (AMZN ) se v roce 2023 zatím velice dobře daří, cena jeho akcií od začátku roku vzrostla o 14 %. Segmenty elektronického obchodování a cloud computingu společnosti jsou sice stále pod tlakem přetrvávajících makroekonomických problémů, ale nové obchodní příležitosti mohou pomoci pohánět další etapu dlouhodobého růstu.
Podívejme se dnes o něco blíže na 3 důvody, proč by akcie Amazonu mohly být vynikající dlouhodobou investicí.
1. Elektronický obchod a cloud computing jsou cyklické segmenty
Stejně jako mnoho společností souvisejících s technologiemi se i společnost Amazon v roce 2022 výrazně potýkala s makroekonomickými tlaky, které vedení do jisté míry nemohlo ovlivnit. Inflace poškodila podnikání v oblasti elektronického obchodování tím, že omezila spotřebitelské výdaje a zároveň zvýšila náklady na podnikání. A segment cloud computingu, Amazon Web Services (AWS), měl pomalejší růst, protože klienti přecházeli na služby nižší úrovně, aby v nejisté ekonomice alespoň něco ušetřili.
Dobrou zprávou je, že tyto problémy nijak nenarušují dlouhodobou tezi společnosti Amazon. Jelikož se jedná o cyklickou společnost, investoři by měli očekávat, že se výkonnost Amazonu zlepší, až se makroekonomické podmínky uvolní. To proto, že si stále zachovává své konkurenční příležitosti díky úsporám z rozsahu a síťovým efektům, což jsou výhody, které platforma získává tím více, čím více lidí ji používá. Amazon má také nové faktory růstu.
2. Digitální reklama a zdravotní péče
Konkurenční výhody Amazonu v podobě rozsahu a síťových efektů mu mohou pomoci expandovat do zcela nových odvětví, jako je digitální reklama. Více než 300milionová základna uživatelů motivovaných k nakupování umožňuje společnosti bezproblémově umisťovat reklamy v rámci svého prostředí a získávat zásadní poznatky o údajích o nakupování a dalších zvyklostech zákazníků. Společnost také umisťuje reklamy v rámci kamenných obchodů, které provozuje její dceřiná společnost Whole Foods. Ve třetím čtvrtletí vzrostl reklamní byznys Amazonu o 25 % na 9,5 miliardy dolarů.
Podniky jako Meta Platforms (META) a Alphabet (GOOG) v oblasti reklamy jsou podstatně větší, když v příslušných obdobích vygenerovaly 27,2 miliardy a 54,4 miliardy dolarů. Vzhledem k zaostávání společnosti Alphabet o pouhých 2,5 % a poklesu společnosti Meta o 3,7 % se však zdá, že Amazon je připraven rychle dohnat své větší konkurenty.
Dalším potenciálním motorem růstu je zdravotnictví. Rozsáhlá logistická a realizační infrastruktura společnosti Amazon ji předurčuje k podnikání v oblasti online lékáren. Společnost se také zaměřuje na telezdravotnictví prostřednictvím plánované akvizice poskytovatele primární péče online One Medical za 3,9 miliardy dolarů, která čeká na schválení regulačními orgány. Pokud bude transakce dokončena, získá Amazon na americkém trhu tzv. telezdravotnictví v hodnotě 23,8 miliardy dolarů a pomůže mu pokračovat v diverzifikaci zdrojů příjmů.
3. Ocenění společnosti Amazon může zajímavější lepší, než se na první pohled zdá
Navzdory své silné dlouhodobé tezi zanechal zisk společnosti Amazon ve třetím čtvrtletí mnoho důvodů k zamyšlení. Čisté tržby sice meziročně vzrostly o 15 % na 127,1 miliardy USD, ale hospodářský výsledek společnosti výrazně oslabil. Čistý zisk klesl o 9,3 % na 2,9 miliardy dolarů kvůli problémům, jako je inflace a silný americký dolar, který poškodil přepočítací koeficient příjmů ze zahraničí.
S poměrem forwardové ceny k zisku (P/E) ve výši 50 jsou akcie Amazonu oceněny podstatně výše, než je průměr indexu S&P 500, který činí pouhých 21 bodů. Avšak vzhledem k tomu, že elektronický obchod a cloud computing jsou v útlumu a nové obory, jako je digitální reklama a zdravotnictví, jsou připraveny podpořit další etapu dlouhodobého růstu, se zdá, že současné zisky Amazonu neodrážejí potenciál společnosti. A akcie Amazonu vypadají jako výhodný nákup..