Hlavní obsah
Finance

Abyste na akciovém trhu zvítězili, nemusíte si vždy vybrat společnost, která změní pravidla hry

Foto: Unsplash.com

Skutečné příběhy budování bohatství se odehrávají v průběhu let

Článek

Ve víru Wall Street může vířící vzrušení z prudce rostoucích akcií a lákavá představa rychlého zisku investory často strhnout. Když se akcie v mžiku vyšplhá na trojcifernou hodnotu, nevyhnutelně na ni padne pozornost všech a všude. Investor, který měl v tomto hráči značný podíl, se může jednoho krásného dne probudit a zjistit, že je milionářem. Je to okouzlující obrázek, že? Podmanivý příběh je skutečně poutavý, ale třpytivou pravdou je, že skutečné příběhy budování bohatství se odehrávají v průběhu let trpělivého věnování se něčemu, co by se dalo nazvat průměrnými akciemi.

Tyto průměrné akcie nejsou módní technologické inovátory, které se dostávají na titulní strany novin se svými špičkovými objevy nebo fenomenální expanzí zisků. Jsou to nenápadní hráči, korporace, které identifikovaly správné produkty, které prodávají, a které tuto identifikaci využívají k soustavné akumulaci zisků v průběhu času. Tím nechceme zkazit přehlídku nadšení kolem raketově rostoucích akcií, ale spíše je to stříbrná stránka věci. Ztělesňuje uklidňující ujištění, že cesta k finanční prosperitě není závislá na doufání v zázrak, který se stane jednou za život. Cesta k potenciálnímu bohatství je otevřená a lze po ní snadno kráčet investováním do společností, které jsou známé v každodenním životě.

Ponořme se do hlubšího zkoumání tří takových „obyčejných“ akcií, které by v rámci dobře diverzifikovaného portfolia mohly být klíčem k odemčení vaší finanční emancipace.

Na vrcholu seznamu je společnost Johnson & Johnson (JNJ 0,77 %). Název společnosti vás možná přivede k myšlenkám na obvazy značky Band-Aid nebo krém Aveeno, který máte uložený v koupelně. Zajímavé je, že tento zdravotnický titán loni oddělil svou divizi zaměřenou na zdraví spotřebitelů, čímž je spolu s dalšími dobře známými produkty delegoval na nově vytvořený subjekt s názvem Kenvue. Je všeobecně známo, že právě divize spotřebitelské zdravotní péče je tím, co dělalo společnost JNJ pro domácnosti přijatelnou, nicméně v poslední době byla divize spotřebitelské zdravotní péče spíše brzdícím faktorem potenciálu zisku společnosti. Zaměřením svého podniku na farmaceutické a zdravotnické podniky by společnost JNJ mohla být možná na prahu nové růstové fáze.

Společnost, se kterou se všichni neodmyslitelně setkáváme, se nyní může pochlubit 25 platformami, z nichž každá generuje tržby přesahující 1 miliardu USD ročně. Při pohledu do budoucna se počítá s expanzí – společnost JNJ má ambici do roku 2030 uvést na trh 20 nových výrobků a také 50 rozšíření stávajícího sortimentu. Neměla by se však podceňovat zdatnost současných výrobků společnosti. Důležitým poznatkem z nedávné účasti společnosti JNJ na konferenci JPMorgan Healthcare Conference je, že růst jejího farmaceutického podnikání bude silně tažen současným portfoliem. Díky onkologickým lékům Darzalex a Carvykti a potenciálnímu rozšíření imunologického léku Tremfya na léčbu zánětlivých střevních onemocnění vidí korporace velký růstový potenciál. Předpokládá se, že díky neustálým inovacím dosáhne společnost významných pokroků v oblasti medikamentů, což jí umožní do roku 2027 dosáhnout třetiny tržeb z nových produktů.

Značný objem 13 miliard dolarů získaný z odštěpení divize spotřebitelského zdraví, podpořený silným volným peněžním tokem společnosti ve výši 15 miliard dolarů, zajišťuje podporu tohoto plánu. Posiluje také zvyšování roční dividendy, což je trend, který striktně dodržuje již více než šest desetiletí. Investoři byli odměněni celkovým výnosem přesahujícím 124 % za posledních deset let. Díky obnovenému zaměření na růst může společnost tento pozoruhodný výkon v příštích letech překonat.

Druhá společnost na našem seznamu, Coca-Cola (KO 0,97 %), je sama o sobě známá. Největší světová společnost vyrábějící nealkoholické nápoje, která je nejznámější díky stejnojmenné limonádě, se může pochlubit také řadou dobře přijímaných značek od džusů Minute Maid až po kávu Costa. Výrazným rysem společnosti Coca-Cola je síla její značky, ochranný příkop, který ji posiluje před ztrátou terénu ve prospěch konkurence. Její výrobky dokáží přitahovat zákazníky generaci za generací a odolnost společnosti se projevuje v její schopnosti zvyšovat ceny v těžších dobách, aniž by ztratila zákaznickou základnu.

V ekonomické situaci minulého roku společnost Coca-Cola nadále zaznamenávala rostoucí zisky na pozadí cenových úprav, které měly zmírnit vyšší náklady. V posledním čtvrtletí vykázal nápojový titán nárůst tržeb, celosvětového objemu jednotkových balení i zisku na akcii a pokračoval v pronikání na trh nealkoholických hotových nápojů. Zatímco síla trhu je jedním z důvodů pro optimistické vyhlídky společnosti Coca Cola, dalším povzbudivým faktorem je dividendová politika společnosti.

Společnost Coca-Cola již více než 50 let v řadě trvale zvyšuje své dividendy, čímž se zařadila po bok „králů dividend“. To je jasný signál, že růst dividend je nedílnou součástí finanční strategie společnosti. Významný volný peněžní tok společnosti, přesahující 10 miliard USD, poskytuje pevnou oporu těmto neustále stoupajícím výplatám.

V současné době se akcie společnosti Coca-Cola vyměňují za přibližně 21násobek odhadovaného budoucího zisku, což je vzhledem k dlouhodobým vyhlídkám růstu bohatství přiměřená cena. To z ní spolu s její neochvějnou konkurenční výhodou a závazkem dělit se o plody svého úspěchu ve formě dividend se svými akcionáři činí rok co rok rozumnou investici.

Závěrem lze říci, že ačkoli je sirénová píseň prudce rostoucích akcií neodolatelná, skutečná cesta k bohatství může být velmi dobře položena na známých „průměrných“ akciích. Společnosti jako Johnson & Johnson a Coca-Cola jsou dokonalým příkladem díky svému potenciálu stabilního růstu v čase a neochvějnému závazku dělit se o zisky se svými akcionáři. Pro obezřetného investora jsou tyto akcie důkazem, že finanční osvobození nemusí čekat na událost, která se stane jednou za život – může se odehrávat v každodenních investicích.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz