Hlavní obsah
Finance

Airbus si chce patentovat technologii, která využívá umělou inteligenci

Foto: Unsplash.com

Airbus umožní umělé inteligenci létat vysoko.

Článek

Airbus si chce patentovat technologii, která využívá umělou inteligenci k určení letového plánu. Nejprve tato technologie, kterou Airbus nazval „routing engine“, obdrží požadavek na vytvoření letového plánu, který obsahuje informace o cíli letu letadla a kritéria, jak chce žadatel let optimalizovat, například spotřebovat co nejméně paliva nebo se dostat do cíle co nejrychleji.

Poté tato technologie pomocí strojového učení vypočítá trasu letu, která zahrnuje zeměpisnou délku a šířku letadla, nadmořskou výšku a čas a potenciální omezení výkonu, jako je namáhání konstrukce nebo spotřeba paliva, na základě toho, co chce žadatel upřednostnit.

Pokud chce například pilot nebo řídící letového provozu uskutečnit let z Los Angeles do New Yorku s co nejnižšími náklady, může tento směrovací motor vypočítat, jak tento let uskutečnit s co nejmenší spotřebou paliva, přičemž zohlední například faktory životního prostředí, počet cestujících a jejich případný vliv na letadlo.

„V systémech plánování letů pro letadla je obvykle vyžadován zásah lidské obsluhy, která definuje letový plán prostřednictvím speciálního rozhraní člověk-stroj,“ uvedl Airbus ve svém podání. „Kroky provádí lidský operátor, což způsobuje, že optimalizační úlohy jsou ze své podstaty zdlouhavé a iterativní a nejsou schopny poskytnout vysoce kvalitní řešení v rozumném časovém horizontu.“

Jak uvedl Airbus, letové plány jsou obvykle vytvářeny lidmi. Přidání umělé inteligence do tohoto mixu je dalším příkladem na stále rostoucím seznamu způsobů, jak se tato technologie proplétá do procesů, které obvykle dělají lidé pro lidi.

Při vytváření letového plánu je třeba kriticky zvážit priority pilota pro daný let a možné překážky, na které by letadlo mohlo narazit. Přenechání této práce umělé inteligenci by mohlo omezit lidské chyby, což by pilotovi nebo řídícímu letového provozu výrazně usnadnilo práci a minimalizovalo případná rizika daného letu.

Značnou část podnikání společnosti Airbus tvoří výroba komerčních letadel, jejíž tržby v komerčním segmentu dosáhly v prvním čtvrtletí téměř 9 miliard dolarů. Společnost má také menší obranný segment, který v tomto období vydělal zhruba 2,5 miliardy dolarů.

Vzhledem k meziročnímu poklesu tržeb v obou segmentech - přibližně o 5 %, resp. 6 % - by však integrace vlastní umělé inteligence mohla být způsobem, jak přilákat letecké společnosti ke svým letadlům oproti konkurenci. Tato umělá inteligence by také mohla poskytnout rozhodující pomoc při nedostatku pilotů, a to jak v komerčních aerolinkách, tak v americkém letectvu.

Další věcí, kterou je třeba zvážit, je, co hrozí, pokud tato umělá inteligence udělá chybu. Je to stejný argument pro zpomalení tempa zavádění dalších AI do odvětví zaměřených na člověka, jako je zdravotnictví: Vzhledem k tomu, že bezpečnost cestujících je v rukou směrovacího stroje Airbusu, který se strojově učí, musí být tato technologie předtím, než se dostane do letadel zákazníků, spolehlivá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz