Článek
Společnost Nike je ikonou sportovní módy, globálním lídrem, který inspiruje miliony zákazníků i investorů. Přesto její poslední výsledky a výhled vyvolaly na trhu paniku. Akcie po zveřejnění kvartálních čísel klesly, i když Nike překonala odhady analytiků. Proč tedy takový propad? A znamená to příležitost k levnému nákupu, nebo varovný signál, že s firmou je něco vážně špatně?
Vše začalo na první pohled pozitivně. Ve třetím fiskálním čtvrtletí Nike oznámila zisk 0,54 dolaru na akcii, což výrazně překonalo očekávání trhu, který čekal pouze 0,29 dolaru. Jenže to je meziroční pokles z loňských 0,77 dolaru. A tržby? Ty meziročně spadly o 9 % na 11,3 miliardy dolarů. To už není drobná odchylka, ale vážné zakolísání, které signalizuje hlubší problémy.
Za nimi stojí především chybná strategie z předchozích let. V době pandemie se Nike rozhodla vsadit na přímý prodej a omezení velkoobchodních partnerství. Cíl byl jasný – větší marže, větší kontrola. Jenže tento plán fungoval pouze krátkodobě. Jakmile se svět znovu otevřel, zákazníci očekávali dostupnost produktů všude – a to se kvůli omezení spolupráce s maloobchodními řetězci nepodařilo splnit. Výsledkem je dnes přebytek zásob, silné slevové akce a klesající ziskovost.
Přímý prodej zákazníkům, na který Nike tolik spoléhala, se meziročně propadl o 12 %. Velkoobchodní tržby spadly o 7 %. Hrubá marže klesla o 3,3 procentního bodu na 41,5 %, hlavně kvůli výrazným slevám a výprodejům přebytečných zásob. To není obraz firmy, která má „vítězit teď“ – přesto právě tak zní název současné strategie Nike: „Win Now“.
Největší obavy investorů ale nevyvolaly samotné výsledky, nýbrž výhled do budoucna. Finanční ředitel Matt Friend uvedl, že ve čtvrtém čtvrtletí bude situace ještě horší. Společnost očekává pokles tržeb „ve středních desítkách procent“, tedy přibližně o 15 %. Hrubá marže má spadnout o dalších 400 až 500 bazických bodů, což by ji srazilo hluboko pod úroveň konkurence.
K tomu se přidávají vnější faktory, které Nike neovlivní – geopolitické napětí, nové obchodní tarify, kolísání měnových kurzů i změny v daňových pravidlech. Spotřebitelé se navíc chovají opatrněji, protože mají obavy z inflace i celkové ekonomické nejistoty.
Ačkoli je Nike stále mimořádně silná značka, její aktuální stav vzbuzuje spíše skepsi než důvěru. Ředitel společnosti Elliott Hill sice na výsledkové konferenci zdůraznil, že není spokojen s vývojem a že se pracuje na obratu, ale zatím není jasné, kdy a jestli vůbec se tento obrat dostaví. Plán obnovit spolupráci s maloobchodními partnery a optimalizovat zásoby je sice rozumný, ale jeho výsledky se neprojeví okamžitě.
Z investičního pohledu je proto rozumné být opatrný. I když je cena akcií nižší a může svádět k nákupu, není jisté, že jsme dosáhli dna. Pokud by se recese prohloubila nebo by se přidaly další externí šoky, akcie Nike by mohly klesnout ještě víc. A to nemluvíme o konkurenci – značky jako Adidas nebo Puma, ale i nové hráči jako Lululemon, tlačí na Nike ze všech stran.
Samozřejmě, dlouhodobí investoři mohou Nike vnímat jako příležitost – pokud věří, že se firmě podaří stabilizovat a navázat na úspěchy z minulosti. Ale v současné fázi, kdy tržby klesají, marže se zhoršují a vedení samo přiznává, že situace není dobrá, je riziko příliš vysoké. Nákup na dně se může snadno proměnit v chybu, která vás bude stát čas i peníze.
Závěr? Sledujte Nike dál, ale zatím z bezpečné vzdálenosti. Ve světě investování neplatí, že každá sleva je výhodná koupě. Obzvlášť ne tehdy, když firma sama přiznává, že problémy ještě neskončily.