Hlavní obsah
Finance

Akcie roku klesly o 90 % oproti svému maximu. Je čas na nákup?

Foto: Shutterstock

Americký gigant v oblasti streamování videa čelí v roce 2023 velkým překážkám. Jeho akcie se tak nyní nachází v opravdu výrazné slevě. Je ale ideální čas na jejich nákup?!

Článek

Právě uplynulý rok 2022 mohl být pro investory do akcií Roku jen stěží ještě o něco horší. Populární americká platforma pro streamování videa ztratila více než 80 % své hodnoty ve srovnání se zhruba 20% poklesem indexu S&P 500. Její akcie se propadly o více než 90 % oproti svému historickému maximu z poloviny roku 2021.

Poklesy takového rozsahu obvykle znamenají, že firma ztratila významnou konkurenční výhodu a neprochází pouze dočasným zpomalením růstu. S ohledem na toto významné riziko se pojďme blíže podívat na to, zda se právě teď vyplatí přidat tuto akcii do vašeho portfolia. Nyní si ji můžete nakoupit v zajímavé slevě, stojí to ale opravdu za to?!

Špatné zprávy

Začněme špatnými zprávami, které nejsou v souvislosti s podnikáním Roku zrovna dvakrát zanedbatelné. Růst příjmů z její hlavní streamovací platformy se v posledním čtvrtletí zpomalil na pouhých 12 % a vedení společnosti předpokládá pokles i v posledním čtvrtletí roku 2022.

Hlavním viníkem jsou zde kolabující výdaje na digitální televizní reklamu. Ve druhém čtvrtletí se toto odvětví v USA zmenšilo o celých 17 % a ve třetím čtvrtletí o 38 % díky klesajícím marketingovým výdajům v souvislosti s tím, co by mohlo být recesí rozvíjející se v roce 2023. Společnost Roku v dopise akcionářům na začátku listopadu uvedla, že očekává, že tyto poklesy budou pokračovat nejméně do příštího roku.

Vzhledem k závislosti společnosti Roku právě na reklamním trhu měl tento obrat událostí brutální dopad na zisk společnosti. Čistý zisk za prvních devět měsíců roku 2021 činil 219 milionů USD, ale ve stejném období roku 2022 společnost prodělala 261 milionů USD. Než se výsledky začnou zlepšovat, bude se tempo ztrát pravděpodobně také zhoršovat.

A teď dobrá zpráva

Dobrou zprávou ale je, že platforma Roku stále roste, když v uplynulém čtvrtletí přidala 2,3 milionu nových účtů. Silná je také angažovanost, když počet streamovaných hodin vzrostl o 1,1 miliardy na 21,9 miliardy. Úspěch v této oblasti dává společnosti Roku skvělý základ, o který se může opřít při zvyšování hodnoty své služby pro uživatele i inzerenty.

A právě tato hodnota bude pravděpodobně určovat potenciál zisku společnosti ve velkém měřítku bez ohledu na dočasné propady, jako je recese. „Ekonomické cykly nemění naši významnou, dlouhodobou příležitost v oblasti televizního vysílání“, uvedlo vedení společnosti.

Výkonný tým se také zabývá diverzifikací podnikání společnosti Roku, aby nebyla v budoucích letech tak citlivá na změny na reklamním trhu. V tomto ohledu je před společností Roku mnoho dobrých možností, včetně předplatného vlastního obsahu a prodeje hardwaru.

Počkejte a sledujte další vývoj

Pro investory však má smysl sledovat tuto akcii ještě alespoň jedno čtvrtletí, aby zjistili, zda Roku dokáže ukázat jasnou cestu zpět k ziskovosti. Současný obchodní model společnosti tohoto cíle nedosahuje, a to je dobrý důvod pro pokles akcií v roce 2022.

Profil společnosti:

Roku je společnost, která vyrábí speciální televizory a streamingové přehrávače, které umožňují přístup k internetovému obsahu, jako jsou filmy, televizní pořady a nejnověji pak také hry. Jejich zařízení se prodávají po celém světě a jsou oblíbená mezi lidmi, kteří hledají jednoduchý způsob, jak přistupovat k obsahu na internetu přes své televizory. Kromě televizorů a přehrávačů Roku také vyrábí bezdrátové reproduktory a další zařízení pro streamování obsahu.

Společnost Roku založil v roce 2002 Anthony Wood, který předtím založil už společnost ReplayTV, DVR, která konkurovala v USA svého času velmi populární společnosti TiVo. Po neúspěchu společnosti ReplayTV pracoval Wood nějakou dobu ve společnosti Netflix. V roce 2007 začala Woodova společnost spolupracovat s Netflixem na projektu Project:Griffin, set-top boxu, který měl uživatelům Netflixu umožnit streamování obsahu Netflixu do jejich televizorů. jen několik týdnů před spuštěním projektu se zakladatel Netflixu Reed Hastings rozhodl, že by to nicméně ztížilo licenční ujednání s třetími stranami, což by mohlo Netflixu zabránit v přístupu k dalším podobným platformám, a projekt ukončil. Časopis Fast Company označil rozhodnutí o ukončení projektu za jeden z nejrizikovějších kroků Netflixu vůbec.

Netflix se místo toho rozhodl společnost vyčlenit a Roku tak v roce 2008 vydal svůj první set-top box. v roce 2010 začal nabízet modely s různými funkcemi, které se nakonec staly jeho standardním obchodním modelem, v roce 2014 Roku navázal spolupráci s výrobci chytrých televizorů a začal vyrábět televizory s vestavěnou funkcí Roku, v roce 2015 Roku získal první cenu Emmy za zařízení pro vylepšení televizního vysílání.

V roce 2019 společnost Roku koupila za 150 milionů dolarů společnost Dataxu, která se zabývá reklamními technologiemi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz