Článek
Akcie AAPL čelily protivětru již dříve, proto je důležité, aby investoři na tyto zprávy nereagovali přehnaně.
Vzhledem k tomu, jak moc se společnost Microsoft (NASDAQ:MSFT) změnila od února 2014, kdy se generálním ředitelem stal Satya Nadella, je kontrast v tempu vývoje produktů obou společností ohromující. A co hůř, Nadella se nebál jít do velkého nákupu - Activision Blizzard za 69 miliard dolarů - i když on a jeho vedení věděli, že jeho vlastní herní byznys je poněkud nedostačující.
Jsme fanoušky Tima Cooka. Myslíme si, že přinesl společnosti Apple stabilitu poté, co Steve Jobs už nemohl vykonávat svou práci a nakonec zemřel, ale nikdy mu nebylo vyčítáno, že by byl riskantní nebo inovativní.
Vzhledem k tomu, že projekt Titan byl po deseti letech zákulisní práce oficiálně zrušen, investoři se dívají přímo na umělou inteligenci a přemýšlejí, jestli se Apple chystá snést další vejce, když na tom nejvíc záleží.
Nevíme, jak vy, ale my začínáme mít pocit, že se Tim Cook a Apple bojí selhání. Pokud je tomu tak, investice do Applu už není takovou peckou, jakou byla za posledních 13 let, kdy Cook seděl v Cupertinu na místě řidiče.
Zde jsou tři příznaky toho, že neúspěch Apple Car může být jen špičkou ledovce.
Apple Car: Proč se společnost rozhodla projekt zrušit?
Možná jsme mimo mísu, ale nemyslíme si, že by Elon Musk někdy uvažoval o tom, že by přestal prosazovat vývoj Tesly (NASDAQ:TSLA), kdyby věci nepostupovaly tak rychle, jak se nakonec vyvinuly.
Musk nastoupil do Tesly v roce 2004 se svým šekem na 30 milionů dolarů a funkcí předsedy představenstva. Roadster se objevil o čtyři roky později. Musk se stal generálním ředitelem v říjnu 2008 a propustil 25 % zaměstnanců. V roce 2012 uvedl na trh Model S, svůj první užitkový vůz. Následujících sedm let se potýkal s výraznými finančními potížemi, až v roce 2019 poprvé vytvořil kladný volný peněžní tok ve výši 1,01 miliardy dolarů.
To je 15 let, než se dostal na kladný volný peněžní tok. Kdyby to trvalo 20 let, Musk by si našel způsob. Neříkám, že je svatý, ale je neúnavný.
Nejsme si tak úplně jisti, jestli má Tim Cook na takový maraton žaludek.
Ano, dovolil, aby projekt Titan pokračoval deset let, ale je to něco jiného, když máte produkty jako iPhone, které generují 50 a více miliard dolarů kladného volného peněžního toku.
V zájmu držitelů akcií AAPL by bylo lepší, aby důvodem bylo to, že umělá inteligence poskytuje mnohem vyšší návratnost investic bez zdaleka takového lomení rukama nad prodejem. Protože pokud to není tohle, ale strach ze zabití zlaté husy (volného peněžního toku), akcie AAPL jsou potopeny.
Není Apple schopen dobře spolupracovat?
Přispěvatel serveru Wired.com Aarian Marshall dobře vysvětluje, proč bylo auto Apple Car odloženo na… nikdy.
„Každá technologická společnost, která doufá, že pronikne do automobilového průmyslu, „potřebuje partnerství“, říká K. Venkatesh Prasad, senior viceprezident a ředitel pro inovace v neziskové výzkumné organizaci Center for Automotive Research. Totéž podle něj platí pro jakoukoli automobilku, která doufá, že bude konkurovat technologickým domorodcům,“ napsal Marshall 28. února.
Marshall tvrdí, že Apple nedokázal získat skutečného výrobce automobilů pro spolupráci, což, jak naznačuje, byl hlavní důvod, proč Cook projekt zastavil.
Zvláštní však je, že Marshall dále uvádí, že Apple CarPlay si našel nebo najde cestu do všech velkých automobilových vozidel, což naznačuje, že projekt Titan je sice mrtvý, ale to zdaleka neznamená, že ambice společnosti v automobilovém průmyslu jsou mrtvé ve vodě.
Co si myslet, pokud nevlastníte akcie společnosti Apple?
Banka Goldman Sachs 1. března vyřadila společnost Apple ze svého „seznamu přesvědčení v USA - ředitelský výřez“. Analytici sice neřekli, proč Apple vyřadili, ale je třeba se ptát, zda s tím má co do činění debakl s Apple Car.
Navzdory zrušení projektu zůstává firma ohledně investice do Applu poměrně optimistická.
„Analytici považují růst instalované základny společnosti Apple, sekulární růst služeb a inovace nových produktů za faktory, které více než kompenzují cyklické protivětry v oblasti příjmů z produktů, jako je snížená poptávka po jednotkách iPhone v důsledku prodlužujícího se cyklu výměny a snížená poptávka spotřebitelů po kategorii PC a tabletů,“ uvedl server Investing.com komentář Goldman Sachs z jejího sdělení klientům.
Pokud vlastníte akcie společnosti Apple, neprodával bych je. Pokud ne, počkal bych, zda se vám nepodaří získat lepší vstupní pozici odložením nákupu do doby, než bude známo více informací o jeho snahách v oblasti umělé inteligence a jejich vztahu k budoucím tržbám.
Z dlouhodobého hlediska si myslím, že Apple je vhodné koupit. Konec projektu Titan by však měl investory přimět k pochybnostem o toleranci společnosti k neúspěchu. To je zabiják inovací.