Hlavní obsah
Finance

Co řekly společnosti Disney a PepsiCo o spotřebitelské ekonomice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Z finančních zpráv je zřejmý dopad inflace a makroekonomických tlaků.

Článek

Akciový trh ve čtvrtek prožil den plný vzestupů a poklesů. Při otevření si hlavní tržní indexy připsaly značné zisky, ale ke konci dne se indexy Dow Jones Industrial Average, S&P 500 a Nasdaq Composite propadly až o 1 %.

Mnozí investoři pozorně sledovali známky toho, že běžní spotřebitelé mohou mít problémy pokračovat v utrácení na úrovni, na kterou si zvykli. Proto byly obzvláště důležité zprávy od společností Walt Disney (DIS) a PepsiCo (PEP), protože obě společnosti získávají své zakázky od spotřebitelů, kteří jsou ochotni platit za produkty a zážitky, které nabízejí.

Níže se dozvíte, co uvedly společnosti Disney a PepsiCo a jak na nejnovější zprávy z těchto spotřebitelských burz reagovali akcionáři.

Společnost Disney vyhrála bitvu

Akcie společnosti Walt Disney ve čtvrtek klesly o 1 %. Přesto byla finanční zpráva společnosti za první fiskální čtvrtletí končící 31. prosince poměrně solidní a zábavní gigant dosáhl tolik potřebného vítězství při uspokojování potřeb aktivistických investorů, kteří zpochybňovali jeho obchodní strategii.

Výsledky společnosti Disney za první čtvrtletí byly smíšené. Tržby se meziročně zvýšily o 8 % na 23,5 miliardy dolarů. Přestože čistý zisk z pokračujících činností vzrostl oproti loňskému roku o 11 %, upravený zisk ve výši 0,99 USD na akcii v daném období poklesl o 7 %.

Jak jsme viděli již několik čtvrtletí, nejlepších výsledků dosáhla divize zábavních parků společnosti Disney, jejíž tržby vzrostly o 21 % a provozní příjmy o 25 % oproti předchozímu roku. Naproti tomu v segmentu distribuce médií a zábavy, kam patří například streamovací služba Disney+, se tržby zvýšily jen o 1 % a v daném období vykázaly malou provozní ztrátu.

Investory pravděpodobně více potěšilo rozhodnutí společnosti Disney snížit počet zaměstnanců o 7 000 v rámci širší iniciativy na snížení nákladů ve výši 5,5 miliardy dolarů. To stačilo Nelsonu Peltzovi a jeho kolegům aktivistům z Trian Fund Management k tomu, aby odvolali svůj boj proti zmocněncům, čímž nedávno navrátivšímu se generálnímu řediteli Bobu Igerovi zajistili velké vítězství v jeho snaze udržet společnost Disney v chodu.

PepsiCo dělá radost bojovníkům proti inflaci

Akcie společnosti PepsiCo mezitím vzrostly o 1 %. Obří výrobce občerstvení a nápojů oznámil dobré finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí a uvedl, že pravděpodobně skončil se zvyšováním cen. Spotřebitelé si oddechli.

Čtvrtletní výsledky společnosti PepsiCo ukázaly silný růst klíčových ukazatelů. Tržby meziročně vzrostly o téměř 11 % na 28 miliard USD, a to i po zohlednění zhruba 3 procentních bodů nepříznivého vlivu silného amerického dolaru. Základní ukazatele zisku společnosti PepsiCo dosáhly hodnoty 1,67 USD na akcii, což je o 10 % více než ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021. Jádrový zisk za celý rok 2022 ve výši 6,79 USD na akcii byl o 11 % vyšší než konečné údaje za rok 2021.

Téměř všechny finanční zisky společnosti PepsiCo pocházejí z cenových opatření. Objem prodeje nápojů se ve čtvrtém čtvrtletí nezměnil a objem prodeje potravin ve skutečnosti meziročně poklesl o 2 %. Zvýšení jednotkových cen však v kombinaci se zvýšenou produktivitou a vyšší efektivitou nákladů stačilo k dvoucifernému růstu tržeb. Zvýšení cen bylo skutečně tak úspěšné, že společnost PepsiCo uvedla, že pravděpodobně nebude muset přistoupit k dalšímu zvyšování.

Ještě lepší pro akcionáře je, že společnost PepsiCo zvýšila čtvrtletní dividendu o 10 % na 1,265 USD na akcii. Jedná se o 51. rok v řadě, kdy nápojový gigant vyplatil vyšší dividendu. Výsledky společnosti PepsiCo ukazují, že spotřebitelé jsou ochotni připlatit si za to, co chtějí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz