Hlavní obsah
Finance

Co vědí nejchytřejší investoři o akciích společnosti Starbucks

Foto: Unsplash.com

Tento všudypřítomný řetězec kaváren je v posledních desetiletích skvělou investicí.

Článek

Není pochyb o tom, že Starbucks (SBUX) je jednou z nejsilnějších spotřebitelských značek bez ohledu na odvětví. Společnost působí po celém světě. A našla způsob, jak přimět zákazníky, aby platili vyšší cenu za produkt, který je jinak jen komoditou.

Dominantní postavení společnosti Starbucks vedlo k tomu, že její akcie od první veřejné nabídky v roce 1992 dosáhly obrovského výnosu 30 600 % (k 4. lednu). Tržní kapitalizace společnosti dnes dosahuje 120 miliard dolarů.

Tyto údaje na vysoké úrovni jsou jistě působivé, ale je toho víc. Tady je to, co o společnosti Starbucks vědí nejchytřejší investoři.

Snad žádné jiné téma nebylo v posledních dvanácti měsících v centru pozornosti investorů tolik jako inflace, která je stále na extrémně vysoké úrovni. To, co Federální rezervní systém považoval za dočasný jev, se ukázalo být dlouhodobější, než se předpokládalo, a tento omyl ho přinutil rychle zvýšit úrokové sazby, aby zpomalil ekonomiku.

Tato nepříznivá situace by měla být pro podniky problémem. Starbucks však přesto dokázal ve fiskálním roce 2022 (skončil 2. října) zvýšit tržby o 11 % a celosvětové tržby ve stejných prodejnách o 8 % ve srovnání s předchozím rokem. A upravený zisk na akcii (EPS) ve výši 0,81 USD překonal odhady Wall Street.

Finanční výsledky v posledním fiskálním čtvrtletí podpořila skutečnost, že více než 75 % objednávek v USA se týkalo studených nápojů. Vedení společnosti tvrdí, že zákazníci si tyto objednávky častěji přizpůsobují, což vede k vyšší průměrné ceně.

Pokud jde o zbytek roku 2023, recese by jistě zhoršila vyhlídky společnosti Starbucks, protože prodává diskrétní a prémiové produkty. Vedení společnosti je však optimistické a pro fiskální rok 2023 předpovídá růst tržeb o 11 % (v polovině) a růst zisku na akcii mezi 15 a 20 %. Tato čísla by svědčila o solidní výkonnosti ve slabší ekonomice.

Starbucks má silnou digitální základnu

Společnost Starbucks již dlouho využívá technologie k posílení svého podnikání. Zásadním příkladem je věrnostní program Starbucks, který byl spuštěn v prosinci 2009. V USA je nabízen již přibližně 13 let. A k 2. říjnu čítal 28,7 milionu aktivních členů s 90denní odměnou, což je meziroční nárůst o 16 %.

Díky členství v ní zákazníci získají výhody, jako je jídlo a nápoje zdarma, a také možnost objednat si jídlo dopředu pro větší pohodlí. Společnost Starbucks tak získává obrovské výhody, protože je schopna podpořit opakované nákupy. Proč nakupovat u konkurence, když můžete sbírat body (nebo hvězdičky, jak se jim říká) u Starbucks? Kromě toho společnost získává cenné údaje o spotřebitelských trendech a zároveň má k dispozici důležitý kanál pro podporu angažovanosti.

Starbucks ví, jak začlenit technologie do svého obchodního modelu, což je schopnost, která by pomohla každému podniku. Nejnovějším představením společnosti je inovativní platforma odměn známá jako Odyssey, která v podstatě zahrnuje technologii web3 a tokeny, aby poskytla ještě více výhod nejvěrnějším a nejangažovanějším zákazníkům společnosti Starbucks.

Možnosti rozšíření

Čtenáři by si mohli oprávněně myslet, že Starbucks je se svými 35 711 prodejnami na celém světě všudypřítomný a působí téměř ve všech koutech světa. Příběh růstu však zdaleka nekončí. Do roku 2030 chce mít Starbucks otevřeno 55 000 provozoven, což by znamenalo 54% nárůst během následujících sedmi až osmi let.

Pro srovnání: McDonald's, restaurační společnost s největším počtem provozoven po celém světě, má v současnosti zhruba 40 000 restaurací po celém světě. Pokud se společnosti Starbucks podaří dosáhnout cíle 55 000, snadno se stane největším restauračním konceptem na světě.

Starbucks má v současné době v Číně přibližně 6 000 prodejen a v příštích třech letech plánuje otevřít dalších 3 000. Očekává se také, že se během stejné doby zdvojnásobí tržby, čímž se Čína stane nejrychleji rostoucím trhem pro tuto firmu. Kvůli výlukám souvisejícím s COVID-19 v zemi klesly tržby společnosti Starbucks ve stejných prodejnách v Číně ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 o 16 %. Postupem času by se však tento problém měl rozptýlit a kavárenský řetězec by měl v této zemi při pohledu do budoucna opět vykazovat nadprůměrný růst.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz