Hlavní obsah
Finance

Ferrari zvládlo náročný rok pro automobilový průmysl bez problémů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Mercurius Pro (generováno AI)

Ferrari (obrázek generovaný pomocí AI)

Ferrari se již nyní může pochlubit vyššími maržemi než konkurence v automobilovém průmyslu

Článek

Při pohledu na celoroční výsledky společnosti Ferrari (RACE) byste neřekli, že automobilový průmysl prožil bouřlivý rok s rostoucími úrokovými sazbami a problémy v dodavatelském řetězci. Výrobce luxusních superaut dosáhl rekordního roku 2022 s rostoucí poptávkou a objednávkami, které připravují půdu pro ještě silnější rok 2023. Dodávky, čisté tržby i EBITDA vzrostly oproti předchozímu roku o dvouciferná procenta.

Zde jsou tři důvody, proč by Ferrari mělo zůstat jednou z nejatraktivnějších akcií automobilového průmyslu i v době, kdy se toto odvětví rychle vyvíjí.

Exkluzivita

Je ironií, že Ferrari se zaměřuje na exkluzivitu a ultra-luxusní trh, a proto je jednou z mála automobilek, které se mohou pomaleji přizpůsobovat měnícímu se automobilovému průmyslu, který se připravuje na budoucnost elektromobilů.

Snad v souladu se svým závodním dědictvím se Ferrari nehodlá nechat v měnícím se automobilovém prostředí zahanbit. Společnost se již plánuje přizpůsobit nové realitě.

Připravovaný seznam plně elektrických a hybridních modelů Ferrari bude do roku 2030 tvořit 80 % jeho prodejů, přičemž uvedení prvního elektromobilu je plánováno na rok 2025. Obecněji řečeno, automobilka plánuje v letech 2023 až 2026 uvést na trh 15 nových modelů, čímž pevně připraví půdu pro vývoj své značky po boku mainstreamových automobilek a jejich řad elektromobilů.

Ochota Ferrari uvést na trh elektromobily je pro investory spojena s rizikem, protože by mohla omezit vychvalované a šťavnaté ziskové marže společnosti - více o tom později. Vedení společnosti však slíbilo, že vývoj elektromobilů nepůjde na úkor ziskovosti, a společnost stále předpokládá, že její EBITDA dosáhne složené roční míry růstu 9 %.

Když už mluvíme o šťavnatých maržích, je to další důvod, proč by se investoři měli vrhnout na akcie Ferrari.

Větší je lepší

V odvětví, které je opovrhováno pro svou kapitálovou náročnost a nízkou marži, se Ferrari vymyká trendu díky své obrovské cenové síle, známosti značky a exkluzivitě. Jeho marže jsou prostě na jiné úrovni než u mainstreamových a luxusních automobilek.

Cenová síla Ferrari je dána jeho exkluzivitou; společnost je známá tím, že drží pod pokličkou své roční prodeje, aby poptávka vždy převyšovala nabídku. Díky tomu je snazší udržet vysoké ceny a také zvýšit ceny v těžkých časech sužovaných rostoucími náklady a dalšími nepříznivými vlivy.

Pro představu, Ferrari dosáhlo v roce 2022 rekordních výsledků, když prodalo pouze 13 221 kusů. To je neuvěřitelně malý zlomek prodejů globální automobilky, jako je General Motors (NYSE: GM); GM v roce 2022 prodala po celém světě téměř 6 milionů vozů.

Kromě cenové síly a silné značky Ferrari existuje další důvod, proč se domnívat, že by se marže mohly ještě zvýšit.

Rozvíjející se nabídka vozidel

Zatímco se investoři obávají, že elektromobily v blízké budoucnosti sníží marže společnosti, na silnice se dostává nové Ferrari, které by mohlo mít stejně rychle opačný dopad: Purosangue.

Ferrari dlouho vyvracelo myšlenku, že by na trh uvedlo tradiční SUV, ale jak detroitské automobilky v průběhu let dokázaly, tato větší vozidla mohou táhnout ještě větší marže. Ve skutečnosti jsou tato větší SUV a nákladní vozy ve srovnání s menšími osobními vozy tak ziskové, že Ford Motor v podstatě rezignoval na prodej všech osobních vozů v USA s výjimkou modelu Mustang.

Purosangue, vůbec první užitkový vůz značky Ferrari. A přestože ho Ferrari tvrdošíjně odmítá označovat za SUV, jeho startovací cena bude 391 000 dolarů. Ještě než se vůz dostal na silnice, byl zájem o Purosangue a počet nevyřízených objednávek tak velký, že společnost koncem roku 2022 zastavila příjem objednávek, aby omezila jeho prodej a zajistila exkluzivitu.

Pointa

Ferrari je díky mnoha vlastnostem vynikající značkou, výrobcem automobilů a možná především automobilovou akcií. Má sílu značky díky závodnímu dědictví a exkluzivitě, kterou nelze snadno napodobit, a tyto vlastnosti využívá k tomu, aby investorům zvyšovala cenovou sílu a ziskovost.

Společnost sice drží celkový objem dodávek po celém světě ročně pod pokličkou, ale ponechává si dostatek prostoru pro roční růst. Kromě ročního růstu a silného objemu nevyřízených objednávek, které již sahají hluboko do roku 2024, společnost rozšiřuje své obzory o elektromobily a užitková vozidla, která mají potenciál ještě více zvýšit její marže - zejména proto, že náklady na vývoj elektromobilů stále klesají.

Nenajdete jinou automobilovou akcii, která by investorům nabízela stejné kvality jako Ferrari, a to je částečně důvod, proč automobilka prošla bouřlivým rokem 2022 bez větších či menších negativních finančních dopadů. To jsou jen tři drobné důvody, proč je Ferrari akcií, kterou se nyní vyplatí koupit, a to se pravděpodobně v dohledné době nezmění.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz