Hlavní obsah
Finance

IPO Instacart: Může se společnost stát dalším Amazonem nebo Shopify?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Přední internetový prodejce potravin odhalil některé atraktivní faktory růstu

Článek

Po dlouhém období sucha, kdy se konaly významné primární veřejné nabídky akcií (IPO), se investoři příští týden dočkají dlouho očekávaného vstupu na burzu.

Společnost Instacart nedávno stanovila cenu IPO, přičemž se očekává, že se akcie začnou prodávat v rozmezí 26 až 28 dolarů, a očekává se, že se s těmito akciemi začne obchodovat příští týden. Při této ceně by společnost měla hodnotu 9,3 miliardy dolarů při plném naředění, což je výrazně méně než 39 miliard dolarů, na které byla oceněna v roce 2021.

Prospekt S-1 společnosti Instacart představil společnost, která má obrovský tržní potenciál v největším maloobchodním segmentu a která zároveň prochází přechodem, protože pandemie se blíží ke konci.

Tržby společnosti Instacart během pandemie prudce vzrostly, a to téměř 7× z 214 milionů dolarů ročně před pandemií na 1,48 miliardy dolarů v roce 2020, přičemž hrubá hodnota transakcí se zčtyřnásobila z 5,1 miliardy dolarů v roce 2019 na 20,7 miliardy dolarů v roce 2020. A společnosti se podařilo tato tempa příjmů udržet a ještě je navýšit: v roce 2022 vzrostly příjmy o 39 % na 2,55 miliardy USD a za prvních šest měsíců roku 2023 o 31 % na 1,48 miliardy USD.

Její snížené ocenění zřejmě ukazuje na nedostatečnou poptávku po jejích akciích, ale bylo by chybou odepisovat online trh s potravinami. Investoři do elektronického obchodování totiž u společnosti Instacart rozpoznají několik známých vzorů, které by mohly být v příštích letech hnacím motorem jejího růstu.

Shopify pro potraviny?

Společnost Shopify (SHOP) je od svého vstupu na burzu jednou z nejvýkonnějších akcií, a to díky obrovskému růstu tržeb. Společnost Shopify narušila oblast elektronického obchodování tím, že poskytla snadno použitelnou online platformu, kterou může k podnikání využít každý online prodejce jakékoli velikosti. Nyní má na své platformě více než 1 milion obchodníků, včetně společností z žebříčku Fortune 500 a malých a středních prodejců.

Instacart se zřejmě řídí podobným modelem jako Shopify a zaměřuje se na potraviny, protože usiluje o odvětví s adresovatelným trhem v hodnotě 1,1 bilionu dolarů ve Spojených státech.

Obchodní model společnosti funguje ve třech hlavních segmentech

První z nich je tržiště Instacart. Jedná se o nejznámější formu služby Instacart, která umožňuje zákazníkům přejít na její stránky a nakoupit některý z více než 1 400 bannerů s potravinami. Nabízí také platformu Instacart Enterprise Platform, která poskytuje maloobchodníkům služby v bílých rukavičkách a umožňuje jim využívat technologii Instacart k pohonu vlastních webových stránek, což je podobný produkt, jaký nabízí Shopify.

Podle společnosti Instacart tvoří online maloobchodní prodej pouze 12 % trhu s potravinami a rozvoj nástrojů, jako je podniková platforma a tržiště, jej učiní pro prodejce potravin atraktivnějším, čímž se zvýší podíl peněženky v segmentu online prodeje potravin a přiláká více prodejců potravin na její platformu.

Vypůjčení modelu z Amazonu

Třetí část obchodního modelu společnosti Instacart bude investorům v oblasti elektronického obchodování také povědomá. Instacart vybudoval prosperující reklamní byznys, čímž se vydal ve stopách společnosti Amazon (AMZN), která využila své vlastní tržiště elektronického obchodu k vybudování masivního reklamního byznysu.

Stejně jako Amazon i Instacart, který má největší trh s potravinami, zjistil, že jeho digitální nemovitosti jsou pro značky potravin a spotřebního zboží cenné, protože přinášejí dobrou návratnost investic a pomáhají budovat povědomí o značce. Příjmy z reklamy a další příjmy totiž v roce 2022 vyskočily o 29 % na 740 milionů dolarů a tvořily 29 % celkových příjmů. Během prvních šesti měsíců roku 2023 vzrostly příjmy z reklamy o 24 % na 406 milionů USD, což představuje 28 % celkových příjmů.

Reklama také těží z toho, že má mnohem vyšší marži než její trh, a měla by i nadále zvyšovat ziskovou marži společnosti.

Společnost Instacart vykázala v první polovině roku 2023 zisk podle obecně uznávaných účetních zásad (GAAP) a její upravený zisk před odpisy a amortizací (EBITDA) dosáhl 279 milionů dolarů, zatímco před rokem činila ztráta 20 milionů dolarů.

Je Instacart vhodný ke koupi?

Společnost Instacart je na základě svého současného cenového rozpětí oceněna poměrem ceny k tržbám přibližně 3 a její debut bude testem chuti trhu po této jedinečné akci e-commerce. Předchozí IPO podobných tržišť, včetně společností Uber Technologies a DoorDash, nedosáhly dobrých výsledků, ale Instacart má jedinečnou výhodu ve svém reklamním podnikání.

Investoři možná budou chtít vyčkat, protože akcie IPO jsou často volatilní, ale pokud Instacart dokáže udržet tempo růstu, měla by mít společnost před sebou solidní budoucnost díky obrovskému oslovitelnému trhu, ziskovosti reklamního byznysu a nízkému rozšíření online nakupování potravin.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz