Hlavní obsah
Finance

Je už pozdě na nákup těchto 2 rozdělených akcií?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Ačkoli důvody pro rozdělení akcií zůstávají různé, společným jmenovatelem je velikost společnosti.

Článek

Na rychle kolísajících finančních trzích v poslední době, uprostřed mnoha proměnných, které víří v myslích investorů, je rozdělení akcií poměrně diskutovaným tématem, které je do značné míry přehlušeno šumem jiných investičních vyhlídek. Přesto několik společností tuto strategii použilo a navzdory relativně klidnější aktivitě vzbudilo zvědavost. Rozdělení akcií v podstatě nezasahuje do základních údajů o akciích; jejich finanční důsledky jsou stálé a konzistentní. Jejich psychologický dopad však vytváří jiný příběh, který vyvolává mezi investory vzrušení a často působí jako spouštěč k nákupu.

Ačkoli důvody pro rozdělení akcií zůstávají různé, společným jmenovatelem je velikost společnosti. Jak společnost roste, často se rozhodne rozdělit své akcie, když jedna akcie dosáhne pozoruhodné ceny. Tato strategie sleduje především dva cíle. Za prvé poskytuje psychologický reset tím, že snižuje cenu akcie, čímž vzbuzuje zájem drobných investorů a potenciálně signalizuje příležitost k nákupu. Zadruhé, rozdělení zvyšuje dostupnost jednotlivých akcií, což podporuje účast drobných investorů.

Bez ohledu na nedostatek tvrdých číselných změn několik historických důkazů naznačuje, že rozdělení akcií může dát akciím impuls, což vede k lepší výkonnosti v následujícím roce. Proto se zdá být rozumné věnovat nedávnému rozdělení akcií společností Amazon a Monster Beverage velkou pozornost a hledat potenciální příležitosti k nákupu.

V roce 2022 gigant elektronického obchodu Amazon (AMZN) překvapil trh rozdělením akcií v poměru 20:1, prvním za více než dvacet let. Kromě prvotního šoku byly dopady rozdělení na první pohled relativně neškodné. Od 3. června 2022, kdy se rozdělení prosadilo, akcie Amazonu vzrostly o 5,8 %, což se téměř shoduje s výkonností indexu S&P 500.

Pod tímto klidným zevnějškem však byla cesta společnosti Amazon plná výkyvů. Po období poklesu výkonnosti se akcie Amazonu postupně zlepšovaly, ziskovost rostla ve světle propouštění ve společnosti, které čítalo 28 000 zaměstnanců, a agresivního ořezávání nebo rušení málo výkonných obchodních linií.

Pod vedením generálního ředitele Andyho Jassy se mamutí korporace musela vypořádat s novými výzvami. S tím, jak se rozšiřovala, se zpomalil růst jejích příjmů. Svědčí o tom údaje za 2. čtvrtletí, kdy tržby vzrostly o pouhých 11 % na 134,4 miliardy dolarů. Provozní výnosy sice překonaly příjmy, když vyskočily z 3,3 miliardy dolarů na 7,7 miliardy dolarů, a to především díky výsledkům divize elektronického obchodování.

Příznačné je, že odnož Amazon Web Services zaznamenala vůbec nejpomalejší růst, a to o 12 %, přičemž zisk se snížil z 5,7 miliardy na 5,4 miliardy dolarů. Přestože někteří nabádají k opatrnosti, nákup akcií Amazonu se nevyčerpal. Přesto by si potenciální kupci měli i nadále uvědomovat, že budoucnost společnosti počítá s konzervativnějšími odhady růstu. Příležitost spočívá v rozšiřování ziskových marží, protože růst tržeb může vzhledem k velikosti společnosti dosáhnout určité úrovně.

Společnost Monster Beverage (MNST) vydala 28. března rozdělení akcií 2:1. Výsledkem je mírný 6% nárůst cen akcií od rozdělení, což mírně zaostává za indexem S&P 500, který vzrostl o 9 %. Z historického hlediska vykazuje společnost Monster od své první veřejné nabídky akcií (IPO) v roce 1985 obrovské výnosy. Zaznamenala silný růst a posílila svou pozici jak organicky, tak prostřednictvím akvizic.

Její tržby ve druhém čtvrtletí vzrostly o 12,1 % na 1,85 miliardy dolarů spolu s 51% nárůstem čistého zisku na 413,9 milionu dolarů. V loňském roce expandovala do oblasti alkoholu, když za 330 milionů dolarů koupila společnost CANarchy, která se zabývá výrobou řemeslného piva a tvrdého seltzeru, čímž rozšířila svůj záběr na trhu.

Odvětví nápojů je úrodnou půdou pro velké vítěze. Vzhledem k současnému růstu horních a dolních linií spolu s širokým cílovým trhem zůstává výhled na akcie Monster pozitivní, přestože jsou akcie poněkud drahé s poměrem ceny k zisku 40.

Závěrem lze říci, že investoři by mohli chtít tyto dvě akcie sledovat. Zatímco příběh Amazonu slouží jako kontrola reality ohledně zmírněných odhadů růstu vyspělých společností, Monster Beverage ukazuje příležitosti, které mohou vzniknout díky chytré růstové strategii prostřednictvím organické expanze i akvizic. Efekt rozdělení jejich akcií byl možná spíše psychologický než cokoli jiného, ale trhy často dokazují, že psychologie může být stejně důležitá jako tvrdá data, pokud jde o určení proveditelnosti investiční příležitosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám