Hlavní obsah
Finance

Kdybych si mohl koupit jen jednu akcii, byla by to tato

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Unsplash.com

Lidé budou vždy potřebovat jíst a hodnota společnosti pravděpodobně nikdy nevypadne z obliby.

Článek

Pokud nutně potřebujete masivní výnosy, zapomeňte na to. To McDonald's nepřináší.

Pokud však zvládnete trvale nadprůměrné zisky a navíc slušnou a spolehlivou dividendu, je Mickey D's pro vás. Klíčem k této konzistenci je samotný obchodní model.

Jako spotřebitel vidíte řetězec více než 40 000 restaurací. Ve skutečnosti je McDonald's jednou z největších realitních společností na světě. Jen je náhodou pronajímatelem franšíz, které prodávají spoustu cheeseburgerů.

Z celkové loňské nejvyšší částky 23,2 miliardy dolarů tvořily více než 9 miliard dolarů platby za nájemné od provozovatelů obchodů, kteří nevlastní budovy, v nichž působí. Dalších 5 miliard dolarů z toho tvořily licenční poplatky, které tito franšízanti platí za právo podnikat podle směrnic zlatých oblouků.

Pouze 5 % restaurací McDonald's je vlastněno a provozováno samotnou společností a pouze asi čtvrtinu tržeb tvoří tyto restaurace ve vlastnictví společnosti.

Stejně jako každý jiný pronajímatel může majitel této konkrétní nemovitosti účtovat stále rostoucí nájemné, zatímco splátky za pozemky a budovy jsou pevné - jako u každé jiné hypotéky (pokud se vůbec splácí). To znamená stále se zvyšující ziskové marže.

Podobně se licenční poplatky obvykle vyplácejí jako pevně stanovené procento z tržeb restaurace. Zvyšující se inflace neodmyslitelně zvyšuje tyto platby a tyto platby musí být prováděny bez ohledu na to, jak velkou nebo malou ziskovou marži franšízant/provozovatel vytváří.

Konečný výsledek? Překvapivě konzistentní růst tržeb a zisku

Pokud vás to zajímá, útlum příjmů, který začal v roce 2014, byl záměrný. Tehdy mateřská společnost začala prodávat mnoho vlastních prodejen franšízantům. Všimněte si, že čistý zisk a růst zisku na akcii zůstávají většinou nezměněny, což naznačuje, že franšízové poplatky a licenční poplatky zajišťují vyšší marže než prodej hamburgerů přímo spotřebitelům.

Proč franšízanti stále milují smlouvu

Na první pohled je to zdánlivě nespravedlivé: Franšízanti nesou většinu podnikatelského rizika, ale nikdy nejsou skutečnými vlastníky svého podniku. Podívejte se však pod povrch a dohoda je docela férová. Například McDonald's je jednou z nejznámějších a nejlépe prodávaných značek na světě. Podle nedávné studie, kterou si nechala vypracovat společnost Promotique společnosti Vistaprint, je McDonald's druhou nejznámější značkou na světě (hned po společnosti Apple), a to především díky svému logu se zlatými oblouky.

Svůj podíl na stálém úspěchu má i přísné dodržování přísných norem mateřskou společností. Pro zákazníky má obchodní hodnotu vědomí, že jejich zážitek v jedné restauraci McDonald's bude zhruba stejně cenově dostupný jako v kterékoli jiné restauraci McDonald's. Společnost McDonald's má také dostatečný rozsah (a z toho plynoucí pákový efekt), aby mohla jménem franšízantů vyjednat nižší náklady se svými dodavateli.

Pak je tu méně měřitelný aspekt modelu společnosti: rovnováha mezi hodnotou a kvalitou. Pro její ceny a výrobky se vždy najde trh, bez ohledu na ekonomickou situaci. To je další důležitý důvod, proč je hospodářský výsledek a peněžní tok společnosti McDonald's tak konzistentní, což podporuje spolehlivou dividendu.

A tato dividenda se vyplácí každé čtvrtletí od roku 1976 a od té doby se každoročně zvyšuje. Současný výnos činí úctyhodných 2,1 %.

Společnost McDonald's nabízí to, co je pro investory opravdu důležité

Je McDonald's zajímavou volbou pro akcie? Ne, ani zdaleka. Ale zábava není cílem, pokud jste hypoteticky omezeni pouze na jeden výběr - nebo hledáte svůj úplně první dlouhodobý výběr. Cílem je zde spolehlivý růst v každé situaci. A ten tato společnost přináší v hojné míře.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz