Hlavní obsah
Finance

Lepší nákup pro investiční portfolio: Starbucks vs. McDonald's

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

V roce 2023 oba zaostávají za trhem.

Článek

Jejich podniky rychle rostou, ale akcie McDonald's (MCD) i Starbucks (SBUX) letos za trhem zaostávají. Investoři se znovu vrhli do favorizovaných technologických společností, a tyto úspěšné fastfoodové giganty nechali mimo rally 2023.

Tento přehmat by mohl znamenat příležitost pro investory, kteří chtějí získat expozici v tomto odvětví odolném vůči recesi. S tímto cílem se podívejme blíže na jejich tržby a finanční trendy, abychom zjistili, zda je dnes pro vaše portfolio vhodnější Starbucks nebo McDonald's.

Rostoucí síla

Lidé v dnešní době volně utrácejí ve fastfoodech a rychlém občerstvení. Tato skutečnost usnadnila mnoha národním řetězcům, od Shake Shack po Chipotle, zaznamenat rostoucí tržby až do poloviny roku 2023.

McDonald's není výjimkou. Tržby ve srovnatelných prodejnách vzrostly v minulém čtvrtletí o 12 % v celém globálním portfoliu a o 10 % na hlavním americkém trhu. Tento úspěch rozšířil pozitivní dynamiku, kterou investoři zaznamenali na konci roku 2022, a odráží nárůst tržního podílu v obrovském, vysoce konkurenčním odvětví.

Mezi hlavní faktory růstu patří zlepšení zákaznické zkušenosti, oblíbené doplňky jídelního lístku a příklon k digitálnímu objednávání a doručování. „Značka McDonald's nebyla nikdy silnější,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Chris Kempczinski.

Vedení společnosti Starbucks by mohlo říci totéž. Tržby v minulém čtvrtletí vzrostly o 10 % díky vyváženému příspěvku vyšších cen a zvýšené návštěvnosti zákazníků. Tento nárůst překonal krátkodobé cíle vedení, mimo jiné díky velkému oživení v čínském byznysu.

Větší zisky

Obě společnosti mají vysoké a rostoucí ziskové marže, ale McDonald's má v tomto konkrétním souboji navrch. Díky tomu, že tento gigant v oblasti rychlého občerstvení prodává ve velké míře formou franšízy, dokáže každoročně přeměnit více než 40 % tržeb na provozní zisk. Srovnatelný ukazatel společnosti Starbucks se v poslední době zlepšuje, ale stále se blíží 15 % tržeb.

Obě společnosti jsou zároveň lídry, pokud jde o tvorbu hotovosti, a to i přes nedávné potíže společnosti Starbucks v této oblasti. Oba řetězce dnes disponují dostatečnými zdroji, které mohou použít na růstové iniciativy. V případě společnosti Starbucks se jedná o přidávání prodejen mimo hustě obydlené oblasti a vytváření většího počtu provozoven drive-thru. V případě McDonald's patří mezi růstové cíle větší prosazení digitálního objednávání a doručování.

Lepší nákup

Ocenění jejich akcií naznačuje, že investoři mají od těchto dvou podniků různá očekávání. Starbucks je oceněn na přibližně 3,3násobek ročních tržeb. McDonald's je dnes nejlépe oceněnou akcií rychlého občerstvení s poměrem ceny k tržbám 9. V případě Starbucksu jeho ocenění výrazně pokleslo z pandemických maxim. McDonald's je však blíže této vrcholové úrovni.

Tento rozdíl lze nejlépe vysvětlit tím, že Mickey D's i dnes, v období inflace, dosahuje nových rekordů ziskovosti. Na druhé straně Starbucks stále pracuje na tom, aby se jeho provozní marže vrátila k 17 % tržeb.

Zatímco obě akcie pravděpodobně přinesou trpělivým investorům vysoké výnosy, akcie McDonald's dnes osloví spíše ty, kteří se nebojí riskovat. Faktory, jako je vedoucí velikost a ziskové marže v odvětví a dostatečné peněžní toky, snižují pravděpodobnost, že by akcie daleko klesly i ze současného zvýšeného ocenění.

Pokud máte rádi příběhy, dáte přednost Starbucksu. Kávový titán se zcela vzpamatoval z předchozích provozních potíží a zdá se, že vzhledem k současné dynamice je na nejlepší cestě k dalšímu oživení. Výměnou za tuto nejistotu můžete vlastnit akcie s relativním diskontem, což může zvýšit vaše výnosy, protože trpělivě čekáte, až si Wall Street všimne, jak silné jsou podniky McDonald's i Starbucks.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz