Článek
Spousta společností se ráda přirovnává ke společnosti Amazon (AMZN) a někdy jsou tato přirovnání trefná. Například společnost MercadoLibre (MELI).
Tato přední latinskoamerická společnost působící v oblasti elektronického obchodování používá podobný postup jako Amazon, a to často s velkým úspěchem. Stejně jako Amazon, i MercadoLibre provozuje jak e-shop první strany, tak tržiště třetí strany, což znamená, že společnost prodává své vlastní produkty a umožňuje prodej na své platformě jiným prodejcům.
Na tuto platformu navazují další doplňkové činnosti, zejména digitální platební platforma Mercado Pago, která se prostřednictvím prodejních automatů dostává i do kamenných obchodů. Stejně jako Amazon má i Mercado Envios, vlastní logistickou pobočku, Mercado Credito, a dokonce i Mercado Fondo, společnost pro správu majetku.
Společnost MercadoLibre v tichosti spustila nový byznys podobný Amazonu, reklamu a první výsledky jsou slibné.
Reklamy
Ve zprávě o výsledcích za třetí čtvrtletí vedení společnosti uvedlo, že podíl reklamy na hrubém objemu zboží (GMV) společnosti MercadoLibre dosáhl 1,3 %, zatímco před rokem to bylo 0,9 %. Vzhledem k tomu, že GMV vzrostl ve čtvrtletí o 31,5 % na 8,6 miliardy USD, znamená to, že příjmy z reklamy se ve čtvrtletí téměř zdvojnásobily a dosáhly 112 milionů USD. To může znít jako zanedbatelná částka, ale je to více než 4 % příjmů společnosti MercadoLibre za třetí čtvrtletí.
Vedení společnosti také uvedlo, že urychluje investice do reklamy a přesouvá do tohoto segmentu více inženýrů, aby vylepšili produkt o lepší automatizaci a personalizaci. A očekává, že tyto investice zvýší prodej reklamy a ziskovost. Růst v oblasti reklamy také pomohl zlepšit míru využití e-commerce a celkovou ziskovost, neboť provozní marže ve čtvrtletí dosáhla 11 %.
Finanční ředitel (CFO) Pedro Arnt v hovoru k výsledkům uvedl, že koncem měsíce bylo spuštěno mnoho nových reklamních nástrojů, což naznačuje, že ve čtvrtém čtvrtletí by se měl růst v oblasti reklamy zrychlit.
Arnt také vysvětlil přitažlivost reklamy: "Myslím, že to, co vidíme ve třetím čtvrtletí, je jen přirozený vývoj reklamního byznysu, po kterém je navzdory makroekonomickému pozadí velmi silná poptávka “
Stejně jako Amazon, i MercadoLibre podle Arnta poskytuje cenný prostor pro značky, které na jeho platformě inzerují, protože zákazníci na MercadoLibre obvykle přicházejí s vědomím, co chtějí koupit.
Podobně se vyjádřil i finanční ředitel společnosti Amazon Brian Olsavsky, který v hovoru k výsledkům za třetí čtvrtletí hovořil o síle jejího reklamního byznysu: „Inzerenti hledají efektivní reklamu a naše reklama je v bodě, kdy jsou spotřebitelé připraveni utrácet.“
Reklamní byznys společnosti Amazon je starý pouhých deset let, ale stal se pro e-commerce giganta obrovskou hybnou silou, která letos vygeneruje tržby přesahující 30 miliard dolarů. Ačkoli Amazon nevyčleňuje zisky ze svého reklamního byznysu, téměř jistě generuje vysoké marže na základě výkonnosti digitálních reklamních konkurentů, jako jsou Google a Facebook, které z reklamy generují provozní marže ve výši 30 % nebo vyšší.
Při 30% provozní marži by reklamní byznys společnosti Amazon letos přinesl provozní zisk ve výši přibližně 10 miliard dolarů. Jeho vlastní reklamní byznys se také ukázal být odolnější než byznys Googlu ze skupiny Alphabet nebo Facebooku z Meta Platforms, a to částečně díky své pozici ve spodní části nálevky. A reklamní byznys MercadoLibre si vedl dobře i v náročném prostředí, jak naznačují Arntovy komentáře výše.
Společnost MercadoLibre se právě vydává stejnou cestou jako Amazon a její nedávné investice do reklamních produktů by měly její růst jen urychlit. Příjmy společnosti Amazon z reklamy tvoří přibližně 5 % jejího odhadovaného ročního obratu, který se odhaduje na 600 miliard dolarů, takže 5 % obratu se zdá být rozumným cílem i pro reklamní byznys společnosti MercadoLibre. S jeho GMV, které nyní dosahuje roční hodnoty 34 miliard dolarů, by to odpovídalo 1,7 miliardy dolarů v příjmech z reklamy nebo zhruba 500 milionům dolarů v provozním zisku za předpokladu 30% provozní marže.
Podnikání společnosti MercadoLibre v oblasti elektronického obchodování stále rychle roste a v příštích pěti letech by muselo růst pouze o 25 % ročně, aby se ztrojnásobilo. Pokud by společnost dosáhla tohoto 5% cíle za pět let, za předpokladu, že se GMV ztrojnásobí, měla by provozní příjmy z reklamy ve výši 1,5 miliardy dolarů.
Vzhledem k tomu, že společnost MercadoLibre dosáhla v prvních třech čtvrtletích roku 2022 provozních příjmů ve výši pouhých 685 milionů dolarů, ukazuje to, že reklama by mohla mít obrovský dopad na hospodářský výsledek.
Vzhledem k tomu, že ziskovost již prudce vzrostla a společnost vykazuje silný růst v obtížném prostředí, je vznik reklamního byznysu dalším důvodem k nákupu akcií.