Hlavní obsah
Finance

Miliardáři se snaží rozhýbat tyto dvě akcie. Měli byste je koupit?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Mercurius Pro (generováno AI)

Aktivní investoři se zaměřují na společnosti Alphabet a Salesforce.

Článek

Když miliardáři dělají kroky, drobní investoři si jich obvykle všímají. Koneckonců tito investoři měli v minulosti velký úspěch, což znamená, že by mohli mít solidní přehled o investování. Proto bylo pozoruhodné, že se aktivističtí miliardáři v posledních měsících vrhli na dvě významné technologické akcie: Alphabet (GOOG) (GOOGL) a Salesforce (CRM).

Christopher Hohn ze společnosti TCI Fund Management od listopadu burcuje společnost Alphabet a naléhá na technologického giganta, aby agresivně snižoval náklady. Když společnost na začátku ledna konečně oznámila, že propouští 12 000 zaměstnanců, Hohm reagoval prohlášením, že technologický gigant nezašel dostatečně daleko, a naléhal na něj, aby ze svých výplatních listin vyškrtl dalších 25 000 lidí, přetočil odměny za akcie a odměny pro vedoucí pracovníky a snížil platy, přičemž tvrdil, že Alphabet vyplácí svému průměrnému zaměstnanci 300 000 USD ročně plus benefity.

Nedávné potíže Salesforce mezitím přitáhly pozornost nejednoho aktivistického investora. Společnost Starboard Value odhalila svůj podíl již v říjnu a argumentovala tím, že Salesforce má potenciál zlepšit svůj růst nebo marže v souladu se svými kolegy, ne-li obojí. Společnost Starboard Value rovněž jednala s vedením společnosti Salesforce.

Kromě toho jen před několika dny odhalil svůj podíl ve společnosti Salesforce také Elliott Management, hedgeový fond s 55 miliardami dolarů, který se podílel také na společnostech Pinterest a Paypal, a uvedl, že plánuje nominovat své vlastní členy představenstva. V reakci na zájem aktivistů společnost nedávno uvedla, že jmenuje tři nové členy představenstva, z nichž jeden je z jiného hedgeového fondu. Stejně jako Alphabet oznámila společnost Salesforce v lednu velké kolo propouštění a uvedla, že propustí 8 000 zaměstnanců, tedy 10 % svých zaměstnanců.

Cena je nyní pravděpodobně správná

Pravděpodobně největším důvodem, proč se o Alphabet i Salesforce zajímají aktivističtí investoři, je to, že tyto dvě akcie prudce klesly ze svých maxim, která zaznamenaly na začátku pandemie. V roce 2022 ztratily jak Alphabet, tak Salesforce téměř polovinu své hodnoty.

Není překvapivé, že tento výprodej dvou akcií velkých technologických firem přitáhl pozornost aktivistů, ale existoval jasný důvod, proč se obě loni prudce stáhly: Jejich tempo růstu se výrazně zpomalilo. V případě společnosti Alphabet zaznamenala společnost ve třetím čtvrtletí nárůst tržeb o pouhých 6 % a analytici očekávají, že v následujících dvou čtvrtletích její růst klesne na nízké jednociferné hodnoty.

S podobnými problémy se potýká i společnost Salesforce, která ve 4. čtvrtletí předpovídá růst tržeb pouze o 8-10 %, což by byl její nejpomalejší čtvrtletní růst v historii.

Obě tyto společnosti jsou cyklické a zjevně se potýkají s protivětrem způsobeným zpomalením ekonomiky. Podniky zabývající se digitální reklamou, včetně společností jako Meta Platforms a Roku, se potýkají s podobnými problémy a ve čtvrtém čtvrtletí dokonce předpovídají pokles. Podobně i obdobné cloudové akcie společnosti Salesforce zaznamenaly zpomalení růstu, protože podniky se obávají ekonomického výhledu a jsou při utrácení náročnější. Zaměření společnosti Salesforce na software pro řízení vztahů se zákazníky ji činí více cyklickou než ostatní akcie cloudových společností, protože její produkt dává největší smysl pro společnosti, které rozvíjejí své podnikání.

Měli byste následovat miliardářské investory?

Při svých současných cenách vypadají Alphabet i Salesforce přiměřeně oceněné. Koneckonců Alphabet se obchoduje s poměrem ceny k zisku 19, což je méně než u indexu S&P 500. Tyto společnosti však také čelí necyklickým rizikům, která by mohla ohrozit jejich růstový potenciál.

Představení ChatGPT od OpenAI vedlo v centrále společnosti Alphabet k „červenému kódu“ a nyní se očekává, že Microsoft začlení ChatGPT do nové verze svého vyhledávače Bing již v březnu. V Číně také společnost Baidu oznámila plány na nové vyhledávání poháněné chatboty.

Jinými slovy, internetové vyhledávání vypadá, že se brzy postaví na nohy, a společnost Alphabet se bude muset buď přizpůsobit, nebo zůstat pozadu. I když si společnost Alphabet udrží svou dominanci ve vyhledávání, může ji to přijít draho, protože začlenění funkce chatbotů do vyhledávání by mohlo ohrozit reklamní podnikání společnosti, protože nabídky reklam by nemusely fungovat v prostředí, které je založeno na chatbotech. Také to zvýší výpočetní náklady na vyhledávání.

Společnost Salesforce má kromě zpomalujícího se tempa růstu a nedávného propouštění i další problémy. Společnost právě opustili spoluředitel Bret Taylor a zakladatel a generální ředitel Slacku Stewart Butterfield, což je známkou boje o moc a neshod ohledně strategie. Společnost Salesforce také přehnala výdaje na odměny na základě akcií a podle účetních standardů GAAP dosahuje jen malého zisku. Do fiskálního roku 2026, který končí v lednu téhož roku, chce společnost dosáhnout upravené provozní marže ve výši 25 %, a to zčásti omezením marketingových výdajů.

Akcie Salesforce i Alphabet mají potenciál své ztráty získat zpět, ale společnosti musí vyřešit problémy, které mají přímo před sebou. Alphabet musí prokázat, že dokáže ochránit svůj podíl na trhu před ChatGPT, zatímco Salesforce musí prokázat určitou stabilitu svého vedení a také omezit své výdaje jak na běžnou činnost, tak na akvizice, jako je Slack, které při zpětném pohledu vypadají pochybně.

Obě společnosti by měly opět zaznamenat zrychlení růstu tržeb, jakmile se ekonomika začne zlepšovat, ale musí také vyřešit strukturálnější problémy, které před nimi stojí. Pokud se jim to podaří, dokáží, že miliardářští aktivisté mají pravdu, a potenciálně zajistí investorům, kteří nyní nakupují akcie, tržní výnos.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz