Článek
Rivian (RIVN) a Nikola (NKLA) byly v letech 2020 a 2021 dvěma nejžhavějšími tituly na trhu s elektromobily. Společnost Rivian vstoupila na burzu prostřednictvím tradičního IPO v listopadu 2021 za cenu 78 USD za akcii a její akcie se jen o týden později vyšplhaly na rekordní hodnotu 172,01 USD. Společnost Nikola vstoupila na burzu spojením se společností pro speciální účel (SPAC) v červnu 2020. Její akcie v první den otevřela na ceně 37,55 dolaru za akcii jako spojená společnost a o týden později se vyšplhala na své historické maximum 79,73 dolaru za akcii.
Dnes se však akcie Rivianu obchodují za zhruba 13 dolarů, zatímco akcie Nikoly mají hodnotu asi 1 dolar. Býci ustoupili, protože obě společnosti se potýkaly s přerušením dodavatelského řetězce, zpožděními a trvalými ztrátami, zatímco rostoucí úrokové sazby narušily jejich bublinkové ocenění. Měli by investoři nakoupit některou z těchto propadlých akcií elektromobilů?
Rivian má stále co dokazovat
Společnost Rivian vyrábí tři typy vozidel: pickup R1T, SUV R1S a elektrickou dodávku (EDV) pro společnost Amazon. IPO společnosti Rivian si získalo velkou pozornost býků ze tří důvodů: Společnost Amazon a Ford Motor Company patřily k jejím největším podporovatelům, Amazon již zadal dlouhodobou objednávku na 100 000 jejích vozů EDV a společnost již začala masově vyrábět a dodávat svá vozidla.
Společnost Rivian během své roadshow při vstupu na burzu prohlásila, že by v roce 2022 mohla vyrábět 50 000 vozidel. Loni v březnu však tento cíl snížila na polovinu, tedy na 25 000 vozidel, a nakonec jej nesplnila, když vyrobila pouze 24 337 vozidel. Stejně jako mnoho dalších výrobců automobilů i Rivian vinil ze zpomalení nedostatek čipů a další poruchy v dodavatelském řetězci. Rovněž se potýkala s řadou svolávacích akcí a čelila stížnostem některých svých zaměstnanců v souvislosti s bezpečností.
Neuspokojivé zpomalení Rivianu a propad ceny jeho akcií přiměly Ford v loňském roce k likvidaci většiny jeho akcií. Amazon zůstal u společnosti Rivian, i když tato investice způsobila, že v roce 2022 vykázal čistou ztrátu, ale také uzavřel dohodu se společností Stellantis, že v roce 2023 začne nakupovat její elektrický Ram ProMaster jako dodávkové vozidlo.
Společnost Rivian tvrdí, že v roce 2023 dokáže vyrobit nejméně 50 000 vozidel, zatímco podle uniklých interních rozhovorů chce vyrobit až 62 000 vozidel. Analytici očekávají, že za celý letošní rok vzrostou tržby společnosti Rivian o 143 % na 4 miliardy dolarů a zároveň se mírně sníží čistá ztráta na 5,6 miliardy dolarů. Na základě těchto očekávání a hodnoty podniku ve výši 8,2 miliardy dolarů vypadají akcie společnosti Rivian poměrně levně při ceně jen o něco vyšší než dvojnásobek letošních tržeb.
Společnost Nikola čelí problému
Společnost Nikola vyrábí nákladní vozidla na baterie (BEV) a nákladní vozidla na vodíkové palivové články (FCEV). Buduje také síť vodíkových dobíjecích stanic, které mohou dobíjet vozidla mnohem rychleji než elektrické dobíjecí stanice.
Nikola si zpočátku získal velkou pozornost ze dvou důvodů: Nikola se spojila se společností SPAC, kterou vede bývalý místopředseda představenstva General Motors Steve Girsky, a odvážně tvrdila, že v roce 2021 dodá 600 BEV a v roce 2022 1 200 BEV. Stejně jako mnoho dalších výrobců elektromobilů podporovaných SPAC však Nikola slibovala příliš mnoho a nesplnila tolik, kolik bylo třeba.
Poté, co se společnosti Nikola nepodařilo v roce 2021 dodat ani jedno vozidlo, původně tvrdila, že by v roce 2022 mohla dodat 300-500 vozidel BEV. Tento cíl však v podstatě nesplnila a dodala pouze 131 vozů. Její zakladatel a bývalý generální ředitel Trevor Milton byl také loni v říjnu odsouzen za podvody s cennými papíry a podvody s elektronickými penězi za to, že nafoukl prognózy růstu společnosti, aby zvýšil cenu jejích akcií.
Generální ředitel společnosti Nikola Michael Lohscheller se od svého nástupu do čela v lednu letošního roku snaží od Miltona distancovat. Získat zpět investory po všech těchto chybách by však mohlo být nesmírně náročné - a nedávný požár v sídle společnosti ve Phoenixu (který připisuje "nečisté hře") nevzbuzuje příliš důvěry v její blízkou budoucnost. Společnost Nikola také na začátku tohoto roku prodala 100 milionů dolarů svých akcií se slevou oproti jejich obchodní ceně, aby podpořila svou likviditu.
Pro rok 2023 analytici očekávají, že společnost Nikola téměř ztrojnásobí své tržby na 148 milionů dolarů a mírně sníží čistou ztrátu na 655 milionů dolarů. Na základě těchto prognóz (které optimisticky předpokládají, že se společnost Nikola konečně stabilizuje a rozšíří své podnikání) a hodnoty podniku ve výši 10 miliard dolarů se společnost Nikola stále jeví jako překvapivě drahá při desetinásobku letošních tržeb.
Jasný vítěz: Rivian
Rivian má některé zjevné nedostatky, ale je to jednoznačně lepší koupě než Nikola. Rivian již vyrábí desítky tisíc vozidel, zatímco Nikola se potýká s výrobou několika stovek vozů. Rivian neutrpěl žádné skandály poškozující značku jako Nikola a stále je pevně podporován společností Amazon. Ke všemu jsou akcie společnosti Rivian stále levnější než akcie společnosti Nikola v poměru k jejím tržbám a nehrozí jí, že by klesly pod hranici 1 USD jako společnosti Nikola (což by mohlo vést k jejímu vyřazení z burzy Nasdaq).