Článek
Za poslední rok se cena akcií čínského výrobce elektromobilů Nio (NIO) propadla o 26 %, což je v rozporu se skvělými výsledky jeho amerického konkurenta Tesla, jehož akcie se ve stejném období více než zdvojnásobily. I přes tento neúspěch si Nio díky své výrazné růstové trajektorii a řadě klíčových inovativních strategií udrželo svou odlišnost v tvrdé konkurenci. Tento článek si klade za cíl prozkoumat, co mohou přinést společnosti Nio nadcházející tři roky.
Zvláštní postavení společnosti Nio na vysoce konkurenčním čínském trhu s elektromobily je dáno jejím exkluzivním přístupem zaměřeným na prémiový segment. Uvedení produktů, jako je sedan ET9, který představuje její strategický krok, má předpokládanou cenu 800 000 jüanů (112 151 USD). Očekává se, že model ET9 se na trhu objeví v roce 2025, čímž společnost rozšíří své angažmá v této mezeře nad rámec své stávající nabídky.
Jedinečnost společnosti Nio se projevuje také v jejím přístupu k nabíjení baterií. Na rozdíl od svých konkurentů zahájila společnost Nio průkopnickou strategii nabíjení označovanou jako baterie jako služba. V rámci tohoto uspořádání se zákazníci společnosti Nio přihlásí do programu výměny baterií na kterékoli z 2 200 celosvětových výměnných stanic společnosti. Tato technologie podle vedení společnosti dokáže vyměnit vybitou baterii za čerstvou během pouhých tří minut. Srovnání s dobíjecími stanicemi Tesla, které potřebují 15 minut k tomu, aby poskytly náplň dostatečnou pro 200 mil provozu, je zarážející.
V roce 2024 se očekává, že společnost Nio postaví dalších 1 000 výměnných stanic. Investoři by měli očekávat, že společnost v nadcházejících třech letech tuto strategii zintenzivní a připraví si tak cestu k silnějšímu ekonomickému nárazníku vůči ostatním automobilkám. Současně by mohla potenciálně uvolnit další možnosti příjmů, například z licenčních poplatků, když více společností přehodnotí konstrukci svých automobilů tak, aby odpovídala technologii společnosti Nio.
V listopadu uzavřela čínská automobilka Geely, která vlastní Volvo, partnerství se společností Nio s cílem spolupracovat na standardech a technologiích pro výměnu baterií. Tento krok mnozí považují za odvážné potvrzení strategie společnosti Nio v oblasti baterií jako služby.
Jinak pozitivní výhled společnosti Nio však poněkud komplikují smíšené provozní výsledky. Podle neauditovaných výsledků za třetí čtvrtletí společnost Nio vykázala provozní ztrátu 663,9 milionu USD, přestože prodeje vozidel zaznamenaly meziroční nárůst o 47 % na 17 408,9 milionu renminbi (2,38 miliardy USD). To představuje 25% nárůst ve srovnání s předchozím rokem.
Je zřejmé, že pro růstově orientované společnosti není ztráta ve fázi rozšiřování jejich činnosti ničím neobvyklým. Přesto neustálé zvyšování ztrát společnosti Nio naznačuje, že se společnost stále nachází v relativně rané fázi zavádění svého obchodního modelu, což znamená zvýšená rizika.
V nadcházejících letech by investoři měli mít na paměti potenciální rozmělnění vlastního kapitálu. K tomu dochází, když společnost uvede na trh další akcie, aby financovala svou činnost. Ačkoli tato strategie může pomoci při generování potřebných prostředků na přežití, může také vést k nižší výkonnosti akcií, protože snižuje nárok současných akcionářů na budoucí zisky.
Přesto se akcie společnosti Nio s poměrem ceny k prodejům (P/S) ve výši pouhých 1,95 jeví jako pozoruhodně levné ve srovnání se společnostmi se sídlem v USA, jako je Tesla (P/S na úrovni 8,62) a Rivian Automotive (poměr P/S 4,73). To je překvapivé vzhledem k rychlému růstu tržeb společnosti Nio a jejímu výraznému přístupu k diferenciaci produktů. Nicméně tento rozdíl lze přičíst rozdílným standardům vykazování pro čínské a americké společnosti, které jsou dále zmateny pokračujícím obchodním napětím mezi USA a Čínou, a neauditovaným finančním výsledkům společnosti Nio v USA.
Pro investory z tohoto zjištění vyplývá, že atraktivita nízké ceny akcií společnosti Nio může být zavádějící, protože sleva by mohla přetrvávat i v případě zlepšení provozních výsledků. Navzdory možnosti, že si společnost Nio v příštích třech letech získá důvěru trhu, se zdá být rozumné zůstat prozatím stranou a vyčkat na další údaje.