Hlavní obsah

Pohled na slibnou, ale náročnou cestu společnosti Rivian Automotive po ztrátě hodnoty o 90 %

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Shutterstock

Dokáže se tento výrobce elektromobilů, který se potýká s problémy, vypořádat s náročnou dobou pro automobilový průmysl?

Článek

Vzhledem k tomu, že investoři lačnící po hodnotě neustále hledají další velkou věc, výrazný 90% pokles hodnoty společnosti Rivian Automotive (RIVN) od jejího uvedení na veřejné trhy koncem roku 2021 nepochybně vyvolává pozornost. Nicméně vzhledem k tomu, že společnost nadále bojuje s vysokou mírou vypalování hotovosti a nejistým makroekonomickým prostředím, nabízí se otázka: má bojující automobilka šanci na světlejší zítřky? V průběhu příštích tří let bude příběh společnosti Rivian ovlivňovat několik vnitřních i vnějších faktorů.

Pro posouzení potenciálu společnosti Rivian je zásadní pochopit měnící se chování trhu s elektromobily (EV) od doby, kdy společnost vstoupila na veřejné trhy. Již v listopadu 2021, kdy se akcie společnosti Rivian dostaly na burzu prostřednictvím netradiční reverzní fúze se společností Special Purpose Acquisition Company (SPAC), se akcie EV usadily na piedestalu finančního světa. Společnost Rivian, která se zrodila v éře, kdy průkopníci v oboru, jako je Tesla, triumfovali nad tradičními výrobci automobilů, a jejímž cílem bylo tento úspěšný obchodní model zopakovat, patřila mezi čistě EV společnosti, které získaly vysoké ocenění.

To vedlo k tomu, že tržní kapitalizace společnosti Rivian přesáhla 100 miliard dolarů (nyní se snížila na 13,2 miliardy dolarů), čímž se dostala výše než veteráni odvětví, jako jsou General Motors a Ford Motor. Jak však čas plynul, třpytivý příslib trhu s elektromobily začal ztrácet svůj lesk. Kdysi prosperující příležitost pro elektromobily se zdála být méně lukrativní, protože se začaly projevovat problémy s oslovením náročného masového trhu, zejména kvůli obavám z omezeného dojezdu elektromobilů, malé dostupnosti veřejných dobíjecích stanic, obrovským nákladům na opravy a vysokým úrokovým sazbám, které spotřebitelům komplikují nákup vozidel.

Společnost Rivian, jejíž základní cena pick-upu R1T začíná na 71 700 dolarech, čelí v těchto nejistotách jako hlavní výzvě cenové dostupnosti.

Nicméně zkoumání výsledků společnosti Rivian za druhé čtvrtletí odhaluje některé poznatky o strategiích, které vedení společnosti přijalo, aby se vypořádalo s náročným ekonomickým prostředím. Tržby společnosti Rivian zaznamenaly mírný meziroční nárůst o 3,3 % a dosáhly 1,16 miliardy dolarů, čímž překonaly skromná očekávání Wall Street ve výši 1,14 miliardy dolarů. Kromě toho hospodářský výsledek společnosti Rivian vykázal upravenou ztrátu ve výši 1,13 USD na akcii, na rozdíl od 1,21 USD, které předpovídali analytici.

Nicméně i přes překonání pravděpodobně nejasných prognóz Wall Street se Rivian potýká s mnohem větším problémem: nekontrolovanými ztrátami. Počátkem roku 2024 se generální ředitel Ryan Scaringe zavázal, že jeho společnost do roka dosáhne ziskovosti na bázi hrubé marže, a to zvýšením efektivity výroby a snížením nákladů na suroviny. Tato plánovaná ziskovost se však zdá být zahalena nejistotou.

Hrubá ztráta společnosti Rivian ve druhém čtvrtletí meziročně prudce vzrostla o 9,4 % na 451 milionů dolarů, a to při zanedbání provozních nákladů, jako jsou výzkum, reklama a mzdy, které za jediné období nafoukly ztrátu na astronomických 1,38 miliardy dolarů.

Pokud se společnosti Rivian nepodaří splnit slib ziskovosti Scaringe, mohlo by to výrazně snížit důvěru investorů ve společnost, což by je přimělo zpochybnit schopnost vedení poskytovat přesné krátkodobé prognózy a spekulovat o dalších možných nepřesnostech.

Během nadcházejících tří let by provozní ztráty společnosti Rivian mohly potenciálně přejít z pouhé nepříjemnosti do ohrožení samotné existence společnosti. S hotovostním zůstatkem ve výši 5,8 miliardy USD by společnost Rivian mohla potřebovat externí financování prostřednictvím strategií, jako je ředění vlastního kapitálu, což by mohlo mít nepříznivý dopad na podíl současných akcionářů na potenciálních budoucích ziscích.

Po zvážení těchto determinantů mají hodnotově orientovaní investoři stále důvod akcie společnosti Rivian pečlivě sledovat. S poměrem ceny k tržbám na úrovni 2,6 jsou akcie společnosti Rivian výrazně levnější než akcie titána v oboru, společnosti Tesla, které se obchodují za 8,2násobek tržeb, což naznačuje možnou vnitřní hodnotu nabídky společnosti Rivian. Pokud se společnosti Rivian podaří vymanévrovat z krátkodobých problémů, je pravděpodobné, že hodnota jejích akcií výrazně vzroste. Obezřetnějším přístupem by však mohlo být sledovat údaje za několik dalších čtvrtletí, než se do nich ponoříme.

Pouze čas a údaje za několik dalších čtvrtletí mohou určit, zda společnost Rivian dokáže překonat své současné problémy a znovu objevit svou kdysi slibnou cestu v odvětví elektromobilů. I přes raketový začátek zůstává potenciál společnosti k obratu při pečlivém plánování a realizaci možností, která by mohla v budoucnu vést k výraznému růstu jejích akcií. Investoři však budou po této cestě kráčet s jistou mírou opatrnosti a zajistí, aby se nevrhli do bouře E-drivingu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz