Článek
Loňský rok byl pro platformy Meta (META) krutý. Příjmy z reklamy mateřské společnosti Facebooku, Instagramu, WhatsAppu a Messengeru utrpěly, protože slabé makroekonomické prostředí a změny ve sledování a měření reklamy v mobilním operačním systému společnosti Apple dohromady vytvořily výrazný protivětr.
Tento protivítr se podepsal na akciích a akcie technologické společnosti loni klesly o 65 %. Deník The Wall Street Journal však v pátek uvedl, že se v podnikání společnosti Meta možná objevují určité známky zlepšení - což by se mohlo ukázat jako katalyzátor pro akcie.
Podívejte se, proč by rok 2023 mohl být pro podnikání společnosti Meta a možná i pro její akcie slušný.
Noční můra společnosti Meta v roce 2022
Není překvapivé, že akcie společnosti Meta dostaly v loňském roce na frak. Špatné zprávy začaly hned na začátku roku 2022, kdy Meta oznámila výsledky za čtvrté čtvrtletí roku 2021 a uvedla, že růst tržeb v prvním čtvrtletí se dramaticky zpomalí kvůli změnám v systému iOS od společnosti Apple, slabému makroekonomickému prostředí a přesunu zapojení uživatelů v rámci aplikací společnosti do jejího formátu podobného TikTok Reels, který zpeněžuje méně než její vyspělejší formáty.
Tyto trendy do značné míry přetrvávaly i v průběhu roku 2022, kdy se růst tržeb v prvním čtvrtletí výrazně zpomalil a ve druhém čtvrtletí se dostal do záporných hodnot. Ve 3. čtvrtletí růst tržeb v meziročním srovnání nadále klesal a vedení společnosti uvedlo, že očekává, že tržby ve 4. čtvrtletí meziročně klesnou o 3 až 11 %. Střed tohoto rozpětí by byl horší než 4% pokles tržeb společnosti ve 3. čtvrtletí.
Možná dochází k obratu
Přestože výsledky společnosti Meta byly v loňském roce neutěšené, vedení několikrát zdůraznilo, že je přesvědčeno, že se situace nakonec může obrátit k lepšímu. Společnost působící v oblasti sociálních médií zejména věřila, že se jí podaří vybudovat řešení, díky nimž bude její sledování a měření reklamy méně závislé na možnostech mobilního operačního systému Apple. Dále Meta v průběhu roku uvedla, že i když její formát Reels může být dnes protivětrem, stane se větrem v zádech, jakmile společnost zlepší svou monetizaci.
Na základě páteční zprávy WSJ lze konstatovat, že společnost Meta v těchto směrech pokročila. Investice do nástrojů umělé inteligence pro zlepšení cílení a předpovídání reklamy a přechod na reklamní produkty, které jsou méně závislé na mobilním operačním systému společnosti Apple, se vyplácejí, uvádí WSJ. „Vedení společnosti v říjnu zaměstnancům sdělilo, že Meta očekává, že se od změny společnosti Apple začne odrážet již v tomto čtvrtletí, které skončilo 31. prosince,“ napsali Jeff Horwitz a Salvador Rodriguez z WSJ s odvoláním na „interní dokumenty“ společnosti Meta.
Samozřejmě stále není možné vědět, jak budou vypadat výsledky společnosti Meta za čtvrté čtvrtletí. To se dozvíme, až společnost 1. února oznámí výsledky za čtvrté čtvrtletí. Stojí za zmínku, že zpráva společnosti Meta za třetí čtvrtletí byla zveřejněna ke konci října - ve stejný měsíc, kdy podle WSJ vedení oznámilo zaměstnancům tato zlepšení, a téměř měsíc před začátkem čtvrtého čtvrtletí. Vedení se proto pravděpodobně snažilo konzervativně započítat veškerá pozorovaná zlepšení do svého výhledu tržeb na čtvrté čtvrtletí.
I když je možné, že Meta ve výsledcích za čtvrté čtvrtletí roku 2022 překvapí směrem nahoru, interní dokumenty, které WSJ cituje, přinejmenším poskytují povzbudivé pozadí pro možný obrat v trajektorii nejvyššího příjmu společnosti v roce 2023.