Hlavní obsah
Finance

Pro většinu majitelů nemovitostí je Airbnb nepostradatelným zdrojem rezervací

Foto: Unsplash.com

Opravdu se hostitelé krátkodobých pronájmů chystají vyřadit Airbnb z provozu?

Článek

Airbnb (ABNB) je platforma, která umožňuje majitelům nemovitostí krátkodobě pronajímat své prostory cestujícím. A podle jednoho z autorů populárního zpravodaje je tato platforma odsouzena k zániku.

Edwin Dorsey je autorem zpravodaje The Bear Cave, který odebírá více než 40 000 odběratelů a jehož cílem je odhalovat „špatné společnosti“. V dubnu Dorsey upozornil na Airbnb a uvedl, že hostitelé na této platformě se stále častěji pokoušejí rezervovat cestující přímo, místo aby platili peníze Airbnb.

I když to někteří možná dělají, domnívám se, že podnikání Airbnb je mnohem bezpečnější, než Dorsey naznačuje. Tady je důvod.

Jaký je potenciální problém pro Airbnb?

Pokud se chystáte na výlet do národního parku Joshua Tree v jižní Kalifornii, můžete zvážit ubytování v hotelu The Mars and Stars Haus. Tuto nemovitost si můžete rezervovat na Airbnb. Nebo můžete zkusit ušetřit peníze tím, že si ji rezervujete přímo u společnosti The Hideaway Haus, která ji vlastní.

V době psaní tohoto článku vlastnila společnost The Hideaway Haus celkem 26 nemovitostí ke krátkodobému pronájmu. Ty jsou k dispozici na Airbnb a VRBO společnosti Expedia. Hosté si však mohou rezervovat přímo na webových stránkách společnosti The Hideaway Haus, čímž se zbaví prostředníka. To je problém, o kterém Dorsey mluví.

Kromě toho je The Hideaway Haus dílem Tonyho a Sary Robinsonových, kteří mají vliv na oblast rekreačních domů. A na svém kanálu na YouTube The Real Estate Robinsons povzbuzují diváky, aby stejně jako oni budovali podnikání přímo pro spotřebitele. Je to přinejmenším chytrý obchodní tah, jak ochránit majitele nemovitostí před nejhorším scénářem, pokud Airbnb nebo VRBO jejich nemovitosti vyřadí ze seznamu.

Mohou majitelé nemovitostí skutečně nabídnout cestujícím lepší cenu za pobyt při přímé rezervaci? Odpověď na tuto otázku získáte jednoduše na základě finančních výsledků Airbnb. Nevlastní rekreační nemovitosti. V prvním čtvrtletí roku 2023 však dosáhla příjmů ve výši 1,8 miliardy dolarů, hrubá marže činila 76 % a čistý zisk 117 milionů dolarů. To jsou fantastická čísla.

Airbnb zkrátka vydělává spoustu peněz za pouhé provozování trhu mezi cestovatelem a majitelem nemovitosti. Takže se můžete vsadit, že hostitelé mohou nabízet nižší ceny, když si hosté rezervují přímo. A pokud si cestující rezervují přímo, hvězdný byznys Airbnb na trhu mizí.

Proč je Airbnb mnohem bezpečnější, než se předpokládalo

Pokud by se jednalo o nový potenciální problém Airbnb, byl by důvod k obavám větší. Nicméně jsem zde nepopsal nic nového; hostitelé měli vždy možnost vytvořit si vlastní webové stránky s přímými rezervacemi. A podle mého názoru existuje důvod, proč to podnikání Airbnb zatím nijak nepoškodilo.

Když v prosinci 2020 proběhla primární veřejná nabídka (IPO) Airbnb, zjistila analytická společnost Transparent Intelligence, že přibližně 86 % nabídek na Airbnb vlastní lidé s 20 nebo méně nemovitostmi. A z této kohorty jich přibližně 80 % uvádělo své nemovitosti výhradně na Airbnb.

U majitelů nemovitostí s více než 20 nemovitostmi, jako je výše uvedený The Hideaway Haus, byla exkluzivita pro Airbnb méně častá. Čím více nemovitostí někdo vlastní, tím větší je pravděpodobnost, že je uvede na více místech.

Důvod je zřejmý. Vlastník nemovitosti by měl propagovat svůj vlastní krátkodobý pronájem, aby generoval návštěvnost svých webových stránek s přímými rezervacemi. Pokud vlastníte 20 nebo více nemovitostí, pak je to možná podnikatelský výdaj, který si můžete dovolit. Pokud však máte pouze jednu rekreační nemovitost, je marketing mnohem obtížnější. Mnohem smysluplnější je využít Airbnb k tomu, aby vám generovala návštěvnost.

Majitelé nemovitostí navíc nemohou využívat Airbnb k marketingu - má přísná pravidla týkající se používání své platformy k povzbuzování cestujících, aby si místo toho rezervovali přímo. Pokud tak učiníte, může být vaše nemovitost z Airbnb trvale odstraněna. A to je riziko, které malí majitelé nemovitostí prostě nemohou podstoupit. Vezměte v úvahu, že podle vedení Airbnb 90 % návštěvnosti přichází organicky. Proto je Airbnb pro cestovatele nejvýznamnější rezervační platformou, takže se majitelé nemovitostí musí ujistit, že na ní jsou.

A konečně, konkurence v oblasti přímých rezervací byla pro Airbnb problémem už před lety a zatím jí nijak neublížila. Dalo by se argumentovat, že jde o rostoucí problém, který se blíží k bodu zlomu. Čísla samotné společnosti Airbnb však tuto myšlenku popírají.

V 1. čtvrtletí bylo prostřednictvím platformy Airbnb rezervováno 121 milionů nocí a zážitků, což představuje meziroční nárůst o 19 %. S nárůstem konkurence v oblasti přímých rezervací by se dalo očekávat, že počet rezervací Airbnb nakonec poklesne. Ale není tomu tak; nadále vykazují silný růst v neuvěřitelném měřítku.

Pokud je tento „problém“ Airbnb skutečný, jedná se o pomalu se vyvíjející záležitost, která dává společnosti dostatek času na odpovídající reakci. V hotovosti, ekvivalentech, krátkodobých investicích a omezené hotovosti má 10,6 miliardy dolarů. A ročně vydělává přes 1 miliardu dolarů. Stručně řečeno, pokud dojde na boj o přežití, je Airbnb dobře kapitalizovaná.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz