Hlavní obsah
Finance

Shopify: Koupit, prodat, nebo držet?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash.com

Nedávný růst společnosti Shopify ukazuje, že v roce 2024 by se mohly objevit atraktivní nabídky mezi akciemi e-commerce

Článek

V době rostoucí inflace a útlumu spotřebitelských výdajů se jedna platforma pro online prodej přesto ukázala jako adaptivní síla. Přední platforma elektronického obchodování Shopify (SHOP) prokázala v roce 2023 odolnost a silný odraz od dna, a to navzdory celkovému poklesu spotřeby v online maloobchodě v předchozím roce. Akcie společnosti Shopify těžily ze značného nárůstu tržeb a jen během roku 2023 zaznamenaly znatelný vzestup, který eskaloval o 124 %. Tyto lepší fiskální výsledky však vedly k tomu, že se akcie obchodovaly za vysoký 14násobek trailingových výnosů, což vyžadovalo téměř dokonalou realizaci ze strany společnosti v roce 2024, aby se ospravedlnila nadsazená prémie.

Než začneme rozebírat půvab společnosti Shopify v porovnání s ostatními rozvíjejícími se akciemi, je nezbytné pochopit základ jejího zdánlivě úspěšného obchodního modelu. Prosperita společnosti Shopify, která je dynamem rychlého růstu, je založena na jejích příjmech, které získává prostřednictvím předplatného své platformy spolu s tím, co označuje jako „řešení pro obchodníky“ – nejdůležitější služby, jako je zpracování plateb a půjčování kapitálu. Ohromující je, že tytéž příjmy zaznamenaly výraznou expanzi a do třetího čtvrtletí roku 2023 se vyšplhaly z 1,1 miliardy dolarů v roce 2018 na 6,6 miliardy dolarů.

Zatímco Shopify obsluhuje více než milion obchodníků po celém světě, podíl společnosti na výdajích na elektronické obchodování v USA zůstal v roce 2022 na pouhých 10 %, což naznačuje značné možnosti další expanze. O tomto potenciálu svědčí pozoruhodný 25% meziroční nárůst tržeb ve třetím čtvrtletí, přičemž lví podíl na přidaných tržbách má růst v oblasti řešení pro obchodníky a Shopify Payments.

Zajímavé je, že tento raketový nárůst příjmů společnosti Shopify v roce 2023 výrazně zastínil širší růst výdajů na elektronické obchodování, který se podle společnosti eMarketer mohl pochlubit pouze 9% meziročním nárůstem v celkové výši 1,137 bilionu dolarů. Tato výraznost je připisována zisku platformy ze strany malých podniků, které hledají finanční pomoc v době nepříznivého maloobchodního prostředí. Do roku 2022 Shopify Capital rozdělila 4,7 miliardy dolarů v půjčkách, čímž se postavila do role kritického záchranného lana pro podniky v těžkých časech.

Prosperita společnosti Shopify je skutečně úzce spjata s úspěchem její obchodnické základny. Příjmy společnosti Shopify, které jsou primárně poháněny odvětvím služeb pro obchodníky, vykazují zdravou rovnováhu. Necelá třetina tržeb je pořizována prostřednictvím předplatného platformy, zbytek je rozdělen mezi dopravu, kapitál a zpracování plateb.

Za posledních deset let firma nashromáždila rozsáhlou zásobárnu dat, která usnadňuje ziskové rozhodování o půjčkách pro podniky, kde by se tradiční banky mohly vyhýbat, což společnosti Shopify poskytuje konkurenční výhodu, která by podle prognóz měla podpořit růst v delším časovém období.

Zvážení atraktivity společnosti Shopify ve srovnání s jinými akciemi s vysokým růstem však odhaluje značné nadhodnocení. Současné trendy penetrace na trhu elektronického obchodování a potenciál konstruktivních služeb pro obchodníky naznačují pokračující dvouciferný vzestup tržeb společnosti Shopify. Přesto je rozhodující vstoupit na trh za rozumnou cenu. Pro stávající akcionáře, kteří sklízejí exponenciální zisky, se může zdát držení akcií lákavou volbou, jak se vyhnout dani z kapitálových výnosů.

Potenciální investoři, kteří trpělivě čekají na lepší vstupní cenu, si naopak musí uvědomit, že navzdory současnému postavení Shopify v oboru má platforma silnou konkurenci. Subjekty jako Amazon, Etsy a Toast (posledně jmenovaný je nazýván “Shopify v restauračním průmyslu”) se obchodují za podstatně nižší poměr ceny k tržbám. Je pozoruhodné, že v odvětví s vysokým růstem nechybí podobné profily. Toast, který nabízí obchodní služby na míru pro restaurace, představuje vhodný příklad konkurence, s níž se Shopify potýká.

Investoři navíc musí vzít v úvahu klíčový faktor, který stál za více než dvojnásobným růstem akcií společnosti Shopify v loňském roce: silně utlumená růstová očekávání v prostředí poklesu maloobchodu vedla k nižšímu ocenění. Tváří v tvář těmto scénářům a vzhledem k tomu, že srovnatelně výkonné subjekty se nacházejí na mnohem nižších násobcích tržeb, by současné ceny akcií společnosti Shopify mohly představovat překážku pro potenciální investory, kteří hledají relativní hodnotu. Společnost Shopify nepochybně dokazuje, že je impozantním hráčem na trhu elektronického obchodování, ale zájemcům z řad nových investorů se doporučuje informovaná a obezřetná strategie.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz