Hlavní obsah
Finance

Shopify: Koupit, prodat nebo držet?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Unsplash.com

Přední poskytovatel platforem pro elektronické obchodování stále vykazuje silný růst, ale jeho hospodářský výsledek zůstává v červených číslech.

Článek

Stejně jako další firmy z oblasti elektronického obchodování i společnost Shopify (SHOP) těžila z obrovského nárůstu online nákupů, ke kterému došlo během nejhorší pandemie koronaviru. Tržby prudce rostly a společnost několik čtvrtletí vykazovala kladný provozní zisk.

Vzhledem k nejistému ekonomickému prostředí a inflaci, na které nyní všichni myslí, se však růst společnosti Shopify zmírnil a její akcie prudce ustoupily ze svého vrcholu v roce 2021. Přesto akcie za posledních pět let přinesly pozoruhodný 300% výnos. To znamená, že tehdejší investice 1 000 USD do společnosti Shopify by dnes měla hodnotu více než 4 000 USD.

Minulé výnosy jsou skvělé, ale co by měli investoři dělat s touto akcií nyní? Podívejme se na tuto špičkovou firmu v oblasti elektronického obchodování blíže.

Zhodnocení nejnovějších čísel

Společnost Shopify, která poskytuje služby, jež podnikům neuvěřitelně usnadňují prodeje online, zaznamenala pomalý růst. To platí zejména ve srovnání s obdobím před několika lety. Čísla jsou však stále působivá. V posledním čtvrtletí (1. čtvrtletí 2023, skončilo 31. března) se hrubý objem zboží (GMV) meziročně zvýšil o 15 % na 49,6 miliardy dolarů.

„Tohoto zvýšení GMV jsme dosáhli především díky odolnějším spotřebitelským výdajům, zejména v Evropě, růstu prodejů u stávajících obchodníků a růstu naší obchodní základny,“ uvedl finanční ředitel Jeff Hoffmeister v hovoru k výsledkům za první čtvrtletí. To vše jsou jednoznačně pozitivní trendy.

Tržby se v tomto období zvýšily o 25 % díky rekordní míře připojištění ve výši 3,04 %. Míra připojení, často nazývaná míra využití, se vypočítává jako podíl příjmů a GMV a v podstatě měří, jak velkou část dolarového objemu na své platformě si Shopify ponechá. Společnost poznamenala, že obchodníci nakupují více služeb a řešení.

Vedení se snaží mírnit svá očekávání. „Náš pohled na zbytek roku zůstává opatrný a předpokládá, že inflace zůstane zvýšená, což může tlačit na spotřebitelské výdaje,“ uvedlo vedení v prezentaci výsledků. Přesto je vedení natolik optimistické, že v aktuálním čtvrtletí předpokládá podobné tempo růstu tržeb, jakého bylo dosaženo v prvním čtvrtletí.

Některé další věci, které je třeba mít na paměti

Je jistě povzbudivé, že společnost Shopify zaznamenala solidní dvouciferný růst GMV a tržeb, a to zejména v době, kdy inflace vede ke snížení diskreční kupní síly spotřebitelů. Silná dynamika společnosti by mohla stačit k tomu, aby akcionáři byli spokojeni.

Investoři by však měli věnovat pozornost i dalšímu důležitému finančnímu údaji. V posledním čtvrtletí činila provozní ztráta společnosti Shopify 193 milionů dolarů, což je zhruba dvojnásobek provozní ztráty 98 milionů dolarů v 1. čtvrtletí 2022. Stalo se tak navzdory tomu, že tržby rostly. To samozřejmě není dobrý výsledek pro společnost, která by se měla na základě GAAP blížit ziskovosti, protože dosahuje většího rozsahu.

Společnost Shopify se pochlubila tím, že se jí podařilo vygenerovat kladný volný peněžní tok ve výši 86 milionů dolarů. Protože se však k této metrice připočítává zpětně 135 milionů dolarů kompenzací na základě akcií společnosti Shopify, protože se jedná o nepeněžní náklad, moc tomu nevěřím. Investoři by měli těmto číslům věnovat pozornost i nadále.

Nicméně hvězdný růst společnosti může být dostatečným důvodem k tomu, abyste chtěli vlastnit její akcie. A Shopify má před sebou dlouhou cestu k dalším monstrózním ziskům. Podle údajů poskytnutých Federální rezervní bankou v St. Louis tvořily online nákupy v 1. čtvrtletí 2023 pouze 15,1 % všech maloobchodních tržeb. A podle společnosti Cloudways, která se zabývá cloudovou infrastrukturou, má Shopify vedoucí podíl na trhu (25 %) platforem pro elektronické obchodování v USA.

To vše staví společnost Shopify do výhodné pozice, protože stále více nákupů se přesouvá do digitálních kanálů.

Co by měli investoři dělat?

Ti, kteří jsou nadšeni růstem společnosti Shopify, by dnes mohli zvážit nákup akcií, i když se zdá, že pozitivní zisky jsou ještě daleko. V roce 2023 akcie zatím vzrostly o 70 % a obchodují se s násobkem ceny k prodejům (P/S) 12,7. To není levné ani náhodou, ale je to výrazně pod sledovaným pětiletým průměrem 28,9.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz