Článek
Společnost Snap (SNAP), která se specializuje na sociální média, čelí vážným problémům. Stejně jako mnoho dalších podniků, které se spoléhají na reklamu, i tato společnost zaznamenala zhoršení svých finančních výsledků v důsledku poklesu výdajů na reklamu v souvislosti se zpomalením ekonomiky. Poslední čtvrtletní aktualizace společnosti Snap byla investory přijata špatně, mnozí zamířili k odchodu a akcie společnosti vyprodali.
Cena akcií Snapu se proto v současnosti pohybuje poblíž 52týdenního minima, ale vyplatí se do společnosti investovat i na současné úrovni? Podívejme se na jeden z argumentů na obou stranách této debaty.
Zelená vlajka: Rostoucí ekosystém Snapu
Růst počtu uživatelů a jejich zapojení jsou důležitými aspekty podnikání společnosti Snap. Čím více lidí používá její platformu, tím je pro firmy atraktivnější na ní inzerovat, pokud jsou ostatní podmínky stejné. Snap již patří mezi přední společnosti v oblasti sociálních médií, ale stále zvyšuje počet svých uživatelů.
V prvním čtvrtletí se počet denních aktivních uživatelů (DAU) Snapchatu meziročně zvýšil o 15 % na 383 milionů. Také angažovanost Snapu se nadále vyvíjí správným směrem. Zde je jeden ze způsobů, jak to vidět. V daném období uživatelé Snapu meziročně prodloužili dobu strávenou sledováním Spotlightu o 170 %. Spotlight je sbírka krátkých videí vytvořených uživateli Snapchatu.
Snap pravděpodobně vytváří síťový efekt, což je dynamika, která znamená, že hodnota služby roste s jejím používáním. Čím více uživatelů DAU na platformě společnosti, tím více se stává cílem pro potenciální inzerenty. Společnost Snap také využívá shromážděné údaje o návycích a trendech uživatelů k tomu, aby se řídila doporučeními pro konkrétní uživatele na Snapchatu.
Čím více lidí se na aplikaci sociálních médií podílí, tím více dat může společnost shromažďovat a pomáhat tak uživatelům, aby zůstali přilepení k obrazovkám. Tato silná konkurenční výhoda se bude s rostoucí uživatelskou základnou Snapu jen posilovat.
Červená vlajka: Situace se může zhoršit
Navzdory zlepšení počtu uživatelů a zapojení se tržby společnosti Snap v prvním čtvrtletí meziročně snížily o 7 % na 988,7 milionu dolarů. Společnost navíc zůstává ztrátová, ačkoli se v tomto ohledu v posledním sledovaném období zlepšila. Čistá ztráta společnosti Snap ve výši 328,7 milionu USD byla v tomto čtvrtletí o 9 % lepší než ztráta, kterou vykázala ve srovnatelném období předchozího fiskálního roku.
Společnost Snap viní z poklesu příjmů změny, které provedla ve své reklamní platformě. A přestože společnost nevydala výhled na druhé čtvrtletí, v dopise akcionářům odhalila interní prognózu, která signalizuje, že situace se v dohledné době nemusí výrazně zlepšit. Interní prognóza příjmů společnosti Snap pro druhé čtvrtletí činí 1,04 miliardy USD, což by představovalo 6% meziroční pokles.
Kromě odhadů managementu však existuje jeden zásadní důvod, proč specialista na sociální média nemusí mít to nejhorší za sebou. Americký Federální rezervní systém nedávno předpověděl recesi na konec letošního roku. Vzhledem ke zprávám o blížící se recesi je nepravděpodobné, že bychom se zvýšení výdajů na reklamu dočkali přinejmenším do konce roku. Tržby společnosti Snap by mohly zůstat pod tlakem delší dobu, což by dále potopilo její již tak problémové akcie.
Zde je další věc, která by mohla omezit růst příjmů společnosti: Hrozba ze strany ostatních platforem sociálních médií. Snap se musí potýkat s aplikacemi sociálních médií, jako je TikTok, dnes již nechvalně známá platforma pro krátká videa. Podle společnosti Statista skončil TikTok v roce 2022 s 1,7 miliardy uživatelů. A toto číslo bude i nadále rychle růst.
Na tomto poli působí i další hráči. Společnost Meta Platforms vydala na svých platformách Facebook a Instagram aplikaci Reels, aby se ponořila do oblasti krátkých videí, a stala se pro ni rychle rostoucí funkcí. To není překvapivé: Meta se může zaměřit na zhruba 2,04 miliardy uživatelů DAU jen na Facebooku, aby Reels rozvíjela.
S touto silnou konkurencí se bude muset Snap vypořádat i v budoucnu a mohla by narušit vyhlídky společnosti.
Jsou akcie Snap vhodné ke koupi?
Akcie společnosti Snap se v současné době prodávají za přibližně 8 dolarů za kus. Na těchto úrovních se do společnosti vyplatí investovat, alespoň podle mého názoru. Ačkoli se nepochybně potýká s problémy, mnohé z nich by měly odeznít na druhé straně ekonomického protivětru a potenciální recese, které můžeme brzy čelit.
Jakmile se prach usadí a výdaje na reklamu se vrátí zpět, bude Snap stále hlavním cílem inzerentů, zejména těch, kteří cílí na mladší generace, mezi nimiž je Snapchat tak populární.
I když je v odvětví sociálních médií silná konkurence, tyto platformy se nutně nevylučují. Pokud jde o krátká videa, mnoho tvůrců obsahu působí na více webových stránkách a v různých aplikacích. I přes tento problém společnost Snap pokračuje v poměrně rychlém růstu počtu uživatelů DAU.
Kromě toho společnost diverzifikuje své příjmy. Je lídrem v oblasti rozšířené reality a rozšiřuje svou placenou službu Snapchat+.
Než Snap dosáhne historického maxima více než 80 dolarů za akcii, kterého dosáhl na konci roku 2021, může to chvíli trvat, ale společnost má nástroje, jak toho dosáhnout.