Článek
V posledních několika letech společnost Amazon (AMZN) postupně rozšiřuje obsah své služby Prime Video a přidává stále více živých sportovních přenosů. První taková dohoda přišla v roce 2017, kdy Amazon uzavřel roční smlouvu s Národní fotbalovou ligou (NFL) v hodnotě 50 milionů dolarů a získal nevýhradní práva na streamování 10 zápasů Thursday Night Football.
Jedná se o první z mnoha sportovních nabídek, které přijdou po měsících zvěstí, že Amazon zvažuje exkluzivní prémiový sportovní balíček, který by byl k dispozici předplatitelům služby Prime. Nyní, o šest let později, se zdá, že se tyto ambice konečně naplní.
Společnost Amazon údajně pracuje na samostatné streamovací aplikaci pro sportovní fanoušky, uvedl server The Information s odvoláním na „osoby informované o rozhovorech“. Není jasné, zda by používání aplikace bylo součástí služby Prime, nebo zda by si společnost účtovala další poplatek nad rámec základního předplatného Prime pro ty, kteří chtějí sledovat živé sportovní přenosy.
To přichází v době, kdy Amazon stále více usiluje o další expanzi do oblasti sportovních pořadů. Generální ředitel Andy Jassy se minulý měsíc na summitu The New York Times DealBook Summit krátce zmínil o významu sportovních práv v dlouhodobém horizontu.
Jassy uvedl, že Amazon se pustil do Thursday Night Football a fotbalu Evropské fotbalové unie (UEFA), a dodal: „Do sportu budeme investovat i nadále.“ Dále uvedl: „Sport je tak jedinečným přínosem… Když se každý rok podíváte na nejsledovanější pořady, sport často obsadí 75 % těchto míst.“ Poznamenal také, že sportovní programy pomohly zvýšit počet předplatitelů služby Prime.
Jste připraveni na americký fotbal?
Společnost Amazon vynaložila značné prostředky na získání exkluzivních vysílacích práv na Thursday Night Football a do roku 2033 bude NFL platit zhruba 1 miliardu dolarů ročně. Navzdory vysoké ceně se však zdá, že společnost hodila touchdown.
První exkluzivní vysílání fotbalového zápasu ve čtvrtek večer v polovině září mezi týmy Kansas City Chiefs a Los Angeles Chargers přilákalo úctyhodných 15 milionů diváků, což překonalo interní odhady společnosti Amazon.
Podle interní zprávy, kterou získala CNBC, přilákala během tří hodin rekordní počet předplatitelů služby Prime, čímž překonala podobné časové úseky během Prime Day, Black Friday a Cyber Monday. „Podle všech měřítek byl Thursday Night Football na Prime Video obrovským úspěchem,“ napsal Jay Marine, globální šéf sportovní divize Amazonu.
Amazon se také snaží vytvořit další obsah zaměřený na sport. Společnost nedávno spustila Sports Talk, „nový, originální blok sportovních pořadů“, který se vysílá od pondělí do pátku od 8:00 do 20:00 SELČ. Pořad je k dispozici na Prime, Freevee (streamovací služba společnosti podporovaná reklamou) a Amp (živá rozhlasová aplikace Amazonu bez členství Prime). Programová nabídka zahrnuje sedm denních pořadů věnovaných sportu.
Peníze, peníze
Společnost Amazon vynaložila miliardy dolarů na to, aby předplatitelům své streamovací služby Prime Video, kteří platí 139 dolarů ročně nebo 14,99 dolaru měsíčně, nabídla řadu živých sportovních přenosů. Rozdělení obsahu do aplikace zaměřené na sportovní přenosy by společnosti Amazon umožnilo získat zpět část těchto velkých investic. Podle zprávy by tento krok také „odlehčil hlavní aplikaci Prime Video společnosti Amazon“.
Společnost Amazon uzavřela rok 2021 s 200 miliony předplatitelů služby Prime, ale teprve se ukáže, kolik z nich bude ochotno zaplatit další poplatek nad rámec ceny služby Prime. Mějte však na paměti, že Amazon má rozsáhlé informace o tom, jak jeho zákazníci Prime Video využívají - včetně toho, jaké sportovní pořady sledují, jak dlouho a jak často -, takže jakékoli rozhodnutí bude nepochybně vycházet z dat.
Co to může znamenat pro investory společnosti Amazon
Zprávy naznačují, že společnost Amazon si s myšlenkou exkluzivního prémiového sportovního balíčku pro předplatitele služby Prime pohrávala již před více než šesti lety a dokonce tento koncept předložila některým sportovním ligám, se kterými v té době jednala. Navíc není jasné, kdy by Amazon mohl sportovní aplikaci spustit a zda vůbec své plány uskuteční.
Společnost by však mohla postupovat podle šablony, kterou použila u služby Amazon Music Unlimited. Členové Prime získají přístup za 8,99 dolaru měsíčně, zatímco členové, kteří nejsou členy Prime, platí o něco více - 9,99 dolaru měsíčně. Tímto způsobem by mohla nabídnout sportovní přenosy mnohem širšímu publiku a získat zpět část svých velkorysých výdajů na sportovní obsah.
Historie navíc ukázala, že členové služby Prime mají tendenci nakupovat na její platformě mnohem více - ročně utratí na platformě elektronického obchodu Amazonu téměř 2 000 dolarů, což je zhruba čtyřikrát více, než kolik utratí nečlenové této služby.
Pokud společnost nakonec uvede aplikaci pro streamování sportovních přenosů, bude to pro Amazon a jeho investory celková výhra, i když přínos bude obtížné vyčíslit.