Hlavní obsah
Finance

Staly se akcie Nike příliš levné na to, aby je bylo možné prodat?

Foto: Unsplash.com

Nedávné výsledky hospodaření společnosti nebyly nijak působivé a vedly k prudkému výprodeji

Článek

Akcie společnosti Nike, světového giganta v oblasti sportovní obuvi a oblečení, od začátku roku utrpěly ohromující ztráty, které podkopaly důvěru investorů a měly dalekosáhlé důsledky pro budoucnost společnosti. K dnešnímu dni se akcie propadly o více než 30 %, což zanechalo obvykle vysoce nákladné akcie na atraktivně nízké ceně. Přesto je patrná obava, jaká bude budoucnost společnosti Nike, zejména v ekonomice na pokraji recese.

Pro akcie Nike je typické, že si, ne nepodobně jako její výrobky, vyžádaly přebytek ceny, který je dán nabídkou a poptávkou. Tato prémiová cena byla připisována proslulé síle značky a jejímu konzistentnímu růstu po delší dobu. Přesto byla v současné době zaznamenána odchylka od tohoto trendu, kdy se akcie Nike obchodují s násobkem ceny k zisku (P/E) mírně nižším než dvacet. To neodpovídá desetiletému průměru společnosti a je neobvyklé, aby se akcie Nike obchodovaly pod hodnotou P/E 20.

Pokud by tento trend přetrval, mohl by symbolizovat výrazný posun v očekáváních investorů, kteří se připravují na těžší časy. Při pohledu na nedávné události nejsou tyto obavy neopodstatněné, protože společnost Nike zaznamenala dramatické zpomalení svého dříve silného tempa růstu.

Nedávno společnost Nike uzavřela účetní knihy za fiskální rok 2024, který by se podle vypravěčů dal označit za pro firmu nepříliš úspěšný. Tržby společnosti za rok, který skončil 31. května, činily 51,4 miliardy USD, což znamená pouze 1% nárůst. Tento marginální růst je daleko od toho, co by investoři očekávali od společnosti, která je často spojována s vysokým násobkem zisku. Znepokojivé je, že čtvrtletní tempo růstu společnosti Nike se také zdá být na sestupné trajektorii.

Ačkoli tempo růstu společnosti Nike zaznamenalo v minulosti pokles, především v důsledku pandemie COVID-19, společnost prokázala houževnatost při udržování průměrného jednociferného růstu kolem 7 % nebo lepšího. Nicméně tentokrát nejsou očekávání společnosti zdaleka tak optimistická. Během nedávného hovoru o výsledcích hospodaření vedení společnosti předpovědělo pokles tržeb za budoucí fiskální rok o střední jednociferné číslo.

Tato prognóza přispěla k nedostatku důvěry investorů v akcie, což způsobilo, že se po zveřejnění výsledkové zprávy ocitly ve volném pádu.

Potenciální investoři následně stojí před otázkou, zda do akcií společnosti Nike investovat, či nikoliv. Přestože je obchodní cena akcie nižší, než za jakou byla v minulosti pořizována, je třeba si položit závažné otázky. Společnost Nike se v současné době pohybuje v neklidných vodách a v blízké budoucnosti se před ní rýsuje výzva, jak dosáhnout růstu.

Lze však argumentovat pro perspektivní dlouhodobou investici, protože v nabídce společnosti Nike stále existují hodnotné prvky. Její pověst jedné z nejlepších světových spotřebitelských značek ji staví do dobré pozice, i když se očekává, že cesta vpřed bude hrbolatá. Jakmile se hospodářské podmínky začnou zlepšovat, může se osud společnosti změnit.

Spotřebitelské výdaje na obuv a sportovní oblečení sice nejsou v současné době naléhavou prioritou, ale poptávka rozhodně není vyhaslá, pouze spící. S oživením ekonomiky se zvýší i spotřebitelská poptávka a významná značka jako Nike má dobré předpoklady k tomu, aby toho využila.

Závěrem lze říci, že ačkoli se bezprostřední budoucnost zdá být skličující, potenciální investoři, kteří přistupují k akciím s trpělivostí a dlouhodobou vizí, by mohli Nike považovat za žádoucí investici typu „kup a drž“. Současné okolnosti poskytují lákavý vstupní bod s relativně nižší cenou akcie. Stejně jako ke všem investicím by však investoři měli přistupovat obezřetně a bedlivě sledovat finanční výsledky společnosti a ekonomické trendy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz