Hlavní obsah
Finance

Starbucks: Co čeká akcie legendárních kaváren v roce 2023

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Canva

Všudypřítomný dodavatel kávy si dal za cíl v příštích třech letech ještě zvýšit výkon svého byznysu.

Článek

Co je nového a proč je to důležité

Historicky již třetí působení Howarda Schultze ve funkci generálního ředitele společnosti Starbucks (NASDAQ: SBUX) se pomalu chýlí ke svému konci. Schultz nahradil v dubnu 2022 bývalého generálního ředitele Kevina Johnsona a na jaře předá vedení kávového gigantu Laxmanu Narasimhanovi, externímu manažerovi s bohatými zkušenostmi ze světa spotřebního zboží - je známý svým působením ve společnostech PepsiCo (NASDAQ: PEP) a Reckitt Benckiser (LSE: RKT).

Schultzova dočasná role byla sice krátká, zato ale významná a vyvrcholila plánem reinovace společnosti, který byl oznámen koncem září 2022. Tento záměr představuje Schultzovo strategické a provozní omlazení společnosti Starbucks, ale je také širokým uznáním toho, že pandemie přinesla nové výzvy pro zaměstnance prodejen a změnila nákupní preference spotřebitelů.

Plán obnovy počítá v příštích třech letech s investicemi do prodejen ve výši 450 milionů dolarů. Investice se soustředí na zlepšení propustnosti, tedy rychlosti, s jakou mohou být objednávky doručeny. Společnost Starbucks letos uvede na trh nový varný stroj založený na patentované technologii Clover, kterou zakoupila v roce 2008 a která zkrátí dobu přípravy horkých nápojů.

Společnost také plánuje v příštích třech fiskálních letech zavést ve svých prodejnách větší automatizaci pomocí jednoduchých robotických zařízení. A stále častěji budou nové formáty prodejen zahrnovat zařízení pouze pro drive-thru (vyzvednutí z auta) a konfigurace pro pěší (známé také jako pick-up). Tyto změny odrážejí posun v kávové kultuře a společnost Starbucks se pragmaticky přizpůsobuje světu, v němž se požitek z nápojů v prodejnách v průběhu pandemických let výrazně snížil.

Provozní plán spolu s opětovným otevřením Číny po lockdownech v rámci pandemie koronaviru - i když v nejbližší době chaotickým - posiluje důvěru vedení, že podnik může do fiskálního roku 2025 dosáhnout 10% až 12% ročního růstu nejvyššího obratu a upraveného zisku na akcii o 15 % až 20 % ročně.

Co sledujeme

V průběhu roku 2022 se společnost Starbucks ukázala jako pozoruhodně odolná, i když inflace prudce rostla. Celosvětové srovnatelné tržby společnosti se loni oproti roku 2021 zvýšily o 8 %, což dokazuje, že spotřebitelé sice omezují řadu rozpočtových položek, ale své zvyky při nákupu kávy zatím nijak drasticky nezměnili.

Domníváme se, že solidní růst srovnatelných tržeb bude doplněn energickým plánem otevírání nových prodejen, který počítá s 3% až 5% ročním růstem počtu jednotek v USA a 13% ročním růstem prodejen v Číně, dalším největším trhu společnosti. Růstové pilíře v podobě rostoucích „comps“ a expanze prodejen by měly společnosti Starbucks usnadnit cestu k dosažení tříletých cílů v oblasti tržeb a zisku.

Verdikt

Společnost Starbucks si v loňském roce připsala zisk oproti širšímu trhu, když cena akcií klesla o 15 % oproti 19% poklesu indexu S&P 500. Akcie by na tento úspěch mohly navázat v roce 2023: Domníváme se, že Schultz opouští společnost s jasným plánem, který by měl být nastupující generální ředitel Narasimhan schopen relativně snadno realizovat.

Nicméně v krátkodobém horizontu jsme v souvislosti s těmito akciemi poněkud opatrní vzhledem k nadcházející výměně generálního ředitele a závislosti společnosti na růstu čínského trhu - trhu, který zůstává volatilní kvůli křehkému znovuotevření ekonomiky a visícím geopolitickým rizikům. Dlouhodobí investoři mohou v letošním roce potenciální volatilitu ignorovat a zaměřit se na šterlink značky společnosti a její stále pevnější pozici v globálních obchodech.

Trocha historie

Starbucks, americká společnost, která je největším řetězcem kaváren na světě. Její sídlo je v Seattlu ve státě Washington.

Společnost Starbucks založili Jerry Baldwin, Gordon Bowker a Zev Siegl a první prodejnu otevřeli v roce 1971 poblíž historického trhu Pike Place Market v Seattlu. Tři zakladatelé společnosti Starbucks měli společné dvě věci: všichni pocházeli z akademické sféry a všichni milovali kávu a čaj. Půjčili si peníze na otevření první prodejny v Seattlu a pojmenovali ji „Starbucks“ podle prvního kamaráda Starbucka z klasického románu Hermana Melvilla Moby Dick.

Alfred Peet, podnikatel v oblasti pražení kávy, byl pro zakladatele Starbucksu velkou inspirací. Peet byl holandský přistěhovalec, který v 50. letech 20. století začal do Spojených států dovážet kvalitní kávu arabica. V roce 1966 otevřel v kalifornském Berkeley malý obchod Peet's Coffee and Tea, který se specializoval na dovoz prvotřídní kávy a čajů. Úspěch Peet's povzbudil zakladatele společnosti Starbucks, aby založili svůj obchodní model na prodeji vysoce kvalitní zrnkové kávy a vybavení, a Peet's se stal prvním dodavatelem zelených kávových zrn pro společnost Starbucks. Společníci poté zakoupili použitou pražírnu z Holandska a Baldwin a Bowker experimentovali s pražicími technikami Alfreda Peeta, aby vytvořili vlastní směsi a příchutě.

Počátkem 80. let 20. století otevřela společnost Starbucks v Seattlu čtyři prodejny, které se od konkurence odlišovaly špičkovou kvalitou čerstvě pražené kávy. V roce 1980 se Siegl rozhodl věnovat jiným zájmům a opustil dva zbývající společníky, přičemž Baldwin převzal roli prezidenta společnosti.

Dnes Starbucks provozuje na 35 000 poboček po celém světě.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz