Hlavní obsah
Finance

Walmart se nachází na pomyslném rozcestí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Canva

Maloobchodní prodejce získal v posledním čtvrtletí zásadní podíl na trhu.

Článek

Walmart (WMT) si v současném volatilním prodejním prostředí vede dobře. Maloobchodní gigant nedávno oznámil překvapivě silný vývoj tržeb do začátku roku 2024, a to i přesto, že spotřebitelé začali být ve svých výdajích opatrnější. Tyto dobré zprávy přispěly k silnému vzestupu akcionářů - akcie si letos zatím připsaly 15 %, zatímco index S&P 500 vzrostl o 10 %.

Wall Street je nadšená, že Walmart získává podíl na trhu v konkurenčních oblastech, jako jsou potraviny. Tyto úspěchy odrážejí vyšší úroveň spokojenosti zákazníků, která se promítá do rostoucí návštěvnosti obchodů. Při posuzování Walmartu jako potenciální dlouhodobé investice je však třeba sledovat důležitější ukazatel.

Proč zákazníci jednoduše milují Walmart

Z poslední zprávy o výsledcích hospodaření je zřejmé, že zákazníci jsou s předním světovým maloobchodním řetězcem vysoce spokojeni. Tržby ze srovnatelných prodejen vzrostly do konce ledna o 4 %, což je nárůst o 8,3 % oproti předchozímu roku, uvedlo vedení společnosti v tiskové zprávě z konce února.

Při bližším pohledu zjistíte, že za tímto růstem stojí výhradně vyšší návštěvnost zákazníků, a to jak v prodejnách Walmart, tak na platformě elektronického obchodu. Průměrná útrata přitom zůstala stejná, částečně proto, že řetězec snížil ceny zboží, kde to bylo možné.

To je dobrá ukázka toho, jak Walmart maximálně využívá své hlavní konkurenční výhody. „Jsme … nadšeni, že můžeme navázat na naši dynamiku, protože pracujeme na snižování cen pro naše zákazníky,“ vysvětlil generální ředitel Doug McMillon.

Co tomuto gigantovi chybí?

Dobré zprávy přišly i na poli hospodářských výsledků. Hrubá zisková marže se zvýšila, což je v době, kdy ceny klesají, skvělou známkou efektivity. Walmartu také pomohly vyšší výdaje na jeho digitální reklamní platformu.

Je však těžké nebýt zklamán pomalým růstem zisků řetězce. Provozní zisk by měl letos vzrůst pouze o 4 až 6 % a jen mírně tak překonat očekávaný růst tržeb v rozmezí 3 až 4 %. Dosažení těchto čísel by se letos promítlo do zhruba 4% marže provozního zisku, což je nad úrovní Costca, ale pod ziskovostí Targetu.

Investoři mají právo chtít od Walmartu o něco více. Řetězec se koneckonců stále více prosazuje v technologických oblastech, jako je digitální reklama a elektronický obchod. Nedávno překročil roční tržby z elektronického obchodování 100 miliard dolarů poté, co tento segment meziročně vzrostl o 23 %. A získává podíl na trhu ve svých klíčových maloobchodních nikách. Pokud se ziskovost za těchto příznivých okolností nemůže rychle rozšířit, kdy mohou akcionáři očekávat takové oživení?

Walmart má samozřejmě daleko k tomu, aby se potýkal s problémy. Vedení společnosti by se mohlo jednoduše zaměřit na dlouhodobý růst tím, že se dnes soustředí na zvyšování podílu na trhu. To je cesta, kterou se vydal konkurenční řetězec Costco a která se tomuto specialistovi na skladové prodejny velmi osvědčila.

Co by měli investoři vědět?

Akcionáři mohou od ročního potenciálu zisku Walmartu stále očekávat lepší výsledky. To je nejjistější cesta k ocenění akcií, které by odráželo působivé vyhlídky maloobchodního řetězce na růst v atraktivních technologických nikách. V tuto chvíli jsou akcie Walmartu oceněny přibližně na stejný 0,75násobek ročních tržeb, jaký investoři vidí již několik let, zatímco prémie Costca je zhruba dvojnásobná.

Není rozumné si myslet, že Walmart může zdvojnásobit ocenění svých akcií. Investoři usilující o vysoké výnosy by však měli sledovat návštěvnost obchodů ze strany zákazníků i provozní ziskovou marži a hledat známky toho, že řetězec je připraven odtud přinášet zrychlující se růst a vyšší roční zisky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz