Článek
Zpráva o výsledcích společnosti Tesla (TSLA) za čtvrté čtvrtletí ukázala, že výrobce elektromobilů ukončil rok 2022 s působivým dojmem. Tržby za čtvrté čtvrtletí vzrostly o 33 % a čistý zisk za stejné období se zvýšil o 59 %.
V tomto období dosáhla Tesla „historicky nejvyšších čtvrtletních tržeb, provozních výnosů a čistého zisku,“ uvedlo vedení společnosti v aktualizované zprávě za čtvrté čtvrtletí. Automobilka uvedla, že očekává, že silný růst přetrvá i v roce 2023, přičemž vedení předpokládá, že celoroční výroba vozidel se meziročně zvýší přibližně o 31 %.
Dva nejdůležitější poznatky z hovoru se však týkaly komentáře o dopadu nedávného snížení cen na poptávku a časového plánu uvedení nového produktu na trh. Tyto dvě věci představují pro společnost vyrábějící elektromobily dva hlavní katalyzátory.
1. Výroba cybertrucku by měla začít letos
Společnost Tesla potvrdila, že její dlouho očekávaný plně elektrický pick-up bude brzy uveden na trh. „Cybertruck je i nadále na dobré cestě k zahájení výroby ještě letos v texaské továrně Gigafactory,“ uvedla společnost.
Důsledky uvedení takového produktu na trh pro podnikání společnosti Tesla by bylo těžké přeceňovat. V minulosti hrálo uvádění nových vozidel na trh významnou roli v růstu prodejů společnosti. Cybertruck pravděpodobně nebude výjimkou.
Jedinečnost tohoto uvedení na trh spočívá v tom, že by mohlo výrazně zvýšit objem prodeje a zvýšit průměrnou prodejní cenu automobilky. Dva z posledních vozů Tesla uvedených na trh, Model 3 a Y, byly podstatně levnější než předchůdci Model S a X, což snížilo průměrnou prodejní cenu. Stejně tak byly modely S a X mnohem levnější než její původní vozidlo Roadster.
Na druhou stranu by kybernetický vůz měl pomoci průměrné prodejní ceně vozů Tesla. Vzhledem k tomu, že pickupy jsou díky vysokým průměrným prodejním cenám hlavním střediskem zisku pro konkurenty, jako jsou Ford a General Motors, výrobce elektromobilů by pravděpodobně těžil z podobného trendu.
Kolik přesně nákladních vozů by ale Tesla mohla vyrobit? V jednu chvíli generální ředitel Elon Musk prohlásil, že očekává výrobu 250 000 až 300 000 cybertracků ročně.
Střední hodnota tohoto čísla se rovná 20 % jednotek, které společnost vyrobila v roce 2022. Ačkoli vzhledem ke zlepšeným objemům, které Tesla od doby, kdy tento výrok učinil, zaznamenala, může být skutečná výroba (po nárůstu výroby vozidla v průběhu několika let) kybernetického vozu ještě vyšší.
Nicméně pokud bude mít Cybertruck vyšší průměrnou prodejní cenu než Model 3 a Y, které tvoří většinu prodejů společnosti, mohl by mít nový vůz ještě větší dopad na tržby.
2. Snížení cen funguje
Společnost však nemusí nutně potřebovat svůj připravovaný cybertruck, aby v roce 2023 zaznamenala silný růst. Ve středečním hovoru k výsledkům Tesla uvedla, že nedávné výrazné snížení cen jejích vozidel vedlo k nárůstu poptávky.
Konkrétně Tesla uvedla, že objednávky v lednu přicházely zhruba dvojnásobným tempem, než je současné tempo výroby společnosti. Poptávka byla skutečně tak silná, že Musk během hovoru k výsledkům uvedl, že společnost (alespoň interně) usiluje o výrobu až 2 milionů kusů v nejlepším případě.
Abychom byli spravedliví, generální ředitel pravděpodobně očekává, že některé z těchto jednotek bude tvořit kybernetický vůz. Tesla však v hovoru k výsledkům uvedla, že velkosériová výroba nového vozu se uskuteční až v roce 2024, takže dodávky vozu Cybertruck v letošním roce budou v poměru k celkovým prodejům pravděpodobně velmi nízké. V dlouhodobějším horizontu však bude pravděpodobně představovat významnou část prodejů. Snížení cen a nadcházející uvedení vozu Cybertruck na trh jsou tedy dobrými důvody, proč očekávat další silný růst společnosti Tesla v letech 2023, 2024 a později.