Článek
V minulosti jsem provozoval tři internetové obchody. Internetová e-komerce v té době vypadala asi tak, že si každý mohl vybrat mezi poskytovateli inzerce, co zajímalo. Tenkrát jsem nejvíce prostředků investoval do služeb českého Seznamu, přinášelo to v celkovém pohledu nejvíce muziky za rozumné peníze.
Druhým silným hráčem byl tenkrát samozřejmě Google, ale ten si na českém písečku nikdy nedokázal vyzískat postavení, jaké měl a možná stále má Seznam. Inzerce do Googlu byla tehdy finančně náročnější a i realizace bývala technicky komplikovanější. Lepší byly tenkrát jen statistiky, ale ty vám zákazníka nepřivedou. Byl to souboj mezi provozovateli služeb. Přišlo mi to fér.
Heureka, prý nezávislý srovnávač
A pak se zjevila Heureka, jako že prý nezávislý srovnávač. Začaly se dít věci, protože jediným stěžejním faktorem pro dobrou viditelnost na Heurece byla buď extrémně nízká cena prodávaných produktů, nebo extrémně vysoká cena za inzerci. Reklamou to hráli na zásadní výhodnost pro uživatele, o téměř likvidačních finančních podmínkách pro prodejce se samozřejmě nemluvilo. S Heurekou skončil boj mezi prodejci na jednotlivých portálech.
Tak se stalo, že nejvýhodnější byla Heureka buď pro silné hráče, nebo ty malé, kteří podstřelovali prodejní ceny o sto šest. Mohli si to dovolit, skladem téměř nic nedrželi, provozovali garážový e-shop a naprogramovali si zejména roboty, kteří nabízeli v nočních hodinách ceny, jež ráno už dávno neplatily. V zásadě s tím nešlo bojovat rozumným způsobem.
Obchodníku plať, ať to stojí, co to stojí
Druhá cesta k viditelnosti na Heurece byla výrazně vyšší cena za inzerci, jenž se velmi rychle dostávala do úrovní, kterou za ně nikdo normální dávat nemohl. Přesto jsme se všichni prodejci, protože konkurenci si člověk tak nějak podvědomě sleduje, snažili platit co to dá. Navíc, přínos z Heureky NIKDY nedosahoval přínosů ze Seznamu nebo Googlu.
Až přišel den, kdy už to nešlo. Z Heureky se postupně stal nástroj pro movité, zavedl se Heureka košík, samozřejmě za další nemalé peníze a další zvýhodnění jen pro vyvolené. A to, co se mohlo jevit jako výhodné pro nakupujícího, bylo hlavně výhodné pro obchodní model Heureky, ale bylo to zkázou pro samotné prodejce. A marketingově se tomu říkalo výhoda pro nakupující. Opravdu je výhoda pro zákazníka, když odstřelíte konkurenci a propagujete jenom bohaté prodejce?
A něco na tom bylo a je. V Heurece pro obří zisky přehlédli, že peníze nezískávají od „spokojených nakupujících“, ale od prodejců. Nepochopili ani to, že když jim bude většinový dav e-shopů ubývat, nedopadne to pro ně dobře. A nedopadlo. Podle aktuálních informací má Heureka stamilionové dluhy, byznys se nedaří a probíhá odliv inzerentů, chápejte prodejců.
Dalším velkým průšvihem jsou na Heurece recenze, kde vám jako obchodníkovi může jeden „magor zákazník“ udělati tipec jako když prstem luskne. A zastání nemá prodejce nikde. O falešných recenzích všeho druhu ani nemluvě. Heureka se pak roky tváří, já nic, já nezávislý srovnávač. Zmiňovat se o tom, že ve své době skupina Heureka provozovala také e-shopy… ??? Má to něco společného s nezávislostí? Alza moc dobře věděla, proč za Heurekou zabouchla dveře.
Investoři se chtějí Heureky zbavit, asi vědí proč
S příchodem nadnárodních hráčů se cena inzerce na vyhledávačích a srovnávačích v posledních letech zdramatizovala, každý menší obchodník musí dobře vyvažovat, kam své prostředky bude dávat. A z logiky věci vychází, že to Heureka nebude, její přidaná hodnota je dlouhodobě téměř nulová. Ví to už i movití investoři, kteří nejdříve Heureku s velkou pompou kupovali, nyní se snaží Heureku prodat. Se ziskem to nebude.
Když se Heureka objevila, říkal jsem, že je to nezdravý obchodní model, který poškozuje prodejce. A zdá se, měl jsem pravdu.
Zdroje: