Hlavní obsah
Lidé a společnost

Belgický Gent ukázal, jak vytvořit město přátelské cyklistům za pouhou dekádu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Michal Berg

Parkoviště pro kola před nádražím v Gentu

Jak udělat města pro lidi na kolech bezpečnější a příznivější? Podívejme se do belgického Gentu na ukázky toho, co se jim zde podařilo za pouhých deset let.

Článek

Belgický Gent je město, které by mělo být vzorem v tom, jak je možné za relativně krátkou dobu zásadně zlepšit město pro pohyb pěšky a hlavně na kole. Myslím, že by sem měl jet každý starosta či starostka povinně na stáž. Co se jim tu za krátkou dobu - se vším začali v roce 2012 - povedlo?

Za deset let let se zásadně zvedl podíl těch, co jezdí na kole. Dosáhli podílu cyklodopravy na všech druzích dopravy 35 % (tzv. modal split), což byl původně cíl až pro rok 2030 (!). Zavedení rychlostního limitu 30 km/h uvnitř celého centra bylo jedním z prvních kroků.

Parkování kol je další věc. Od roku 2015 přidali 12 000 parkovacích míst - pro kola. Cílem je, aby každý měl od domu místo na parkování kola do 100 metrů. Vedle nádraží je obrovské parkoviště, jeho část je krytá, ta je pro abonenty s dlouhodobým předplatným na parkování kola…

Foto: Michal Berg

Pro abonenty je k dispozici kryté parkoviště, kde jsou stovky kol.

Podporují také jízdu na kole mladých lidí. Projekt Cycling embassy vznikl ve spolupráci města a škol. Nabízí 8 000 kol k půjčení, včetně cargo kol, a také několik míst ve městě, na kterých se nachází samoobslužné cykloservisy pro drobné opravy. Pro srovnání, v Gentu žije asi 265 tisíc obyvatel, o něco méně než v Ostravě.

Integrovaný parkovací systém pro auta pak oceňuje parkování na ulici jeho reálnou cenou - parkování ve městě tedy není zdarma - a motivuje k parkování tam, kde auta nepřekáží: pod zemí nebo na kraji města, které kombinuje s používáním kol nebo MHD.

Důležité bylo také omezení tranzitní dopravy z jedné čtvrti do jiné. Taková doprava musí použit okružní trasu a nemůže z jedné čtvrti kličkovat do druhé malými uličkami.

Kromě toho se jim podařilo postavit nezanedbatelná čísla kilometrů cykloinfrastruktury, mostů nebo podjezdů, aby byla jízda na kole bezpečná a pokud možno oddělená od ostatního provozu. To vše za cca 10 let, ve městě, které je celkem historické, takže toho místa v centru nemá nadbytek.

Foto: Michal Berg

Tzv. cyklistická ambasáda v Gentu - tedy místo, kde je možné si kolo nechat opravit, vypůjčit nebo koupit příslušenství.

Vždy když se debatuje o podmínkách pro jízdu na kole, objeví se argumenty „kopce“. Tedy že jinde, kde jsou kopce, by to nešlo. Na to mám jen jednu odpověď: Milí zlatí, sedněte si jedinkrát na elektrokolo a zjistíte, že ten argument dávno neplatí. Já žiju ve městě, které je v horách a denně zažívám to, že problém nejsou kopce, ale chybějící infrastruktura.

Každopádně, pokud jste v nějaké funkci, která může dopravu ovlivňovat, zajeďte se do Gentu podívat - samotná fotografie nestačí.

Foto: Michal Berg

Cyklodoprava v Gentu je opravdu všudepřítomná.

Foto: Michal Berg

Infografika o tom, co se v Gentu povedlo

Foto: Michal Berg

Na závěr perlička: ukázka toho, že jízda na kole může být i pro ty, co třeba hůře chodí.

Autor je spolupředsedou Strany zelených. Napsat mu můžete na michal.berg@zeleni.cz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz