Článek
Několik poznámek obecně
- Výběr školy je individuální záležitost a každá rodina i každé dítě to má jinak, co se týče preferencí a potřeb. Zaměřujeme se proto na procesní věci, ne na hodnocení škol jako takových.
- Proces přijímání také může být úplně nezávislý na kvalitě nebo spokojenosti s danou školou následně. Měli jsme případy, kdy naše zážitky z přijímacího procesu nebyly dobré, ale děti našich kamarádů jsou v dané škole velmi spokojené a škola naplňuje jejich očekávání.
- V roce 2026 se posouvají termíny zápisů do škol blíže k začátku roku, proto školy mohou své přijímací procesy upravit a některé informace tak již nemusí být platné.
- A i když hledáte soukromou školu, je rozumné mít zálohu v podobě spádové nebo jiné veřejné školy. Tomuto se text nevěnuje.
Co nám pomohlo na začátku
Sepsali jsme si naše priority a očekávání od školy a seřadili jsme si je podle toho, jestli jsou nepřekročitelné, nebo jen „nice to have“.
V tom seznamu byly jednak věci týkající se pojetí výuky, prostředí nebo toho, na co škola klade důraz, ale také praktické aspekty. Například:
- práce s motivací dětí,
- soulad s našimi hodnotami,
- množství pohybu a pobytu venku,
- komunita kolem školy,
- přístup k domácím úkolům,
- dopravní dostupnost,
- časy začátku a konce vyučování (družiny),
- jak to mají s obědy,
- a samozřejmě cena.
Rešerše a sbírání informací
Následovaly rešerše – na webech škol jsme zjišťovali všechny tyto věci, zároveň jsme oslovili známé a kamarády a snažili jsme se získat přímé zkušenosti.
Z webů škol jsme si také vypisovali všechny praktické věci týkající se přijímacího procesu, jako jsou:
- termíny dnů otevřených dveří,
- vyučování nanečisto či přípravných kurzů,
- a další termíny a požadavky, které bylo potřeba sledovat.
Je dobré si uvědomit, že všechny tyto věci zaberou relativně hodně času. Pomohlo nám proto:
- seřadit si školy podle priorit,
- omezit počet škol, kam se půjdeme podívat (nakonec jsme byli v pěti).
Je to opravdu zatěžující – a to zejména pro dítě.
Na co se ptát
U každé školy je dobré si explicitně zjistit:
- kolik dětí budou letos přijímat,
- kolik přijímali vloni a kolik se jich hlásilo,
- kolik z letošních míst je vyhrazeno pro sourozence dětí, které už na škole jsou.
Tuto informaci se zpravidla nikde veřejně nedozvíte – někde je možné rámcově dohledat ze zveřejnění loňských výsledků přijímacího řízení, ale často je potřeba se prostě zeptat.
Pokud zjistíte, že škola má třeba jen jedno nebo dvě volná místa, a přitom to není vaše top priorita, možná se vyplatí ji vyřadit a neplýtvat energií.
K ceně za školu
Školy uvádějí školné v různém formátu – někde se platí za 12 měsíců, jinde za 10, někde je navíc speciální částka za pomůckovné, různé jsou ceny obědů.
Je dobré si to sečíst za celý rok a zjistit i okolnosti smlouvy.
Ptejte se zejména na to:
- jestli je ve smlouvě automatická indexace ceny (např. o inflaci nebo pevné procento),
- jak se řeší případné zvyšování školného,
- zda existují jiné povinné poplatky.
Jedna ze škol měla specialitu: školné se nedozvíte z webu. jak jsme zjistili, je určeno individuálně pro každé dítě a stanovuje ho škola po pohovoru. Nevím, co do procesu rozhodování vstupuje – možná sociální postavení rodičů nebo jejich kulturní a jiný kapitál – ale z našeho pohledu bylo problematické, že tato informace není transparentní.
Realita přijímacího procesu
U mnoha škol se reálný průběh přijímacího procesu lišil od toho, co bylo oficiálně uvedeno na webu. Některé školy sice uváděly termín zápisu, ale interně si o výběru dětí rozhodovaly už dříve. Oficiální termín zápisu tak byl spíše formalita.
Co to znamená pro vás jako rodiče?
Může se stát, že si naplánujete, že si chcete prohlédnout a vyzkoušet ještě další školy a počítáte s tím, že rozhodnutí, do které jít, uděláte až v termínu zápisu.
V jedné škole se nám ale stalo, že nám zavolali a řekli, že pokud do ní chceme nastoupit, máme se rozhodnout do týdne – což bylo ale ještě nejméně o měsíc dříve než oficiální termín zápisu.
Dny otevřených dveří a „dny nanečisto“
Mnohé „dny otevřených dveří“ nebo „dny nanečisto“ jsou ve skutečnosti součástí přijímacího řízení nebo i suplují zápis – škola si při nich ověřuje základní dovednosti dítěte nebo jeho kompatibilitu s pojetím školy. Samotný zápis je pak už jen formální akt.
Je proto dobré tyto akce nepodcenit:
- účast na nich školy často zohledňují při hodnocení,
- zároveň vám umožní lépe poznat atmosféru a prostředí školy,
- některé nabízejí i workshopy pro rodiče, které pomáhají pochopit filozofii školy.
Waldorfské a Montessori školy
Samostatnou kapitolou jsou školy waldorfské a montessori. Tam je přijetí obvykle podmíněno absolvováním několika seminářů v průběhu roku. S tím osobní zkušenost nemáme, ale víme, že výjimečně – při menším zájmu – mohou přijmout i dítě, jehož rodiče semináře neabsolvovali. Spoléhat se na to ale nedá.
Jak školy rozhodují o přijetí
Způsoby, jak školy rozhodují o přijetí, jsou v zásadě dva. První je losování, druhý je výběr na základě uvážení školy.
Ta druhá možnost je sice pro účely legislativy maskovaná hodnocením podle bodů, ale pokud je jednou z kategorií bodování tak volná disciplína jako „vhodnost dítěte pro tento typ školy“, je jasné, že se jedná o výběr dětí podle vlastního výběru školy.
Losování je v tomto směru z našeho pohledu férovější, ale každá škola si to samozřejmě může udělat podle svého, ale v žádném případě se to nevyplatí podcenit.
Je asi logické, že soukromé školy, které mají často jiný než mainstreamový přístup k výuce, si chtějí otestovat nejen děti, ale také rodiče, aby se do budoucna vyhnuly zklamání z nenaplněných očekávání.
Proto i školy, které výsledky přijímacího řízení losují, se snaží získat od rodičů co nejvíce informací o jejich očekávání od školy – ať už formou písemného dotazníku, nebo osobního pohovoru.
Je tedy dobré si jako rodiče alespoň v základních obrysech zformulovat, co od školy pro své dítě očekáváte, a porovnat si tato očekávání s tím, co o sobě škola píše nebo co o ní říkají jiní. (Já jsem se na jednom takovém pohovoru cítil skoro jako na pracovním pohovoru, jako bych do té školy měl jít já a ne dítě ;)
Rozhodování a čekání
Nakonec přijde samotné rozhodování o tom, kam vaše dítě přijali.
Pokud máte štěstí, přijali jej na více škol a můžete si vybrat.
Pokud máte méně štěstí, odškrtáváte školy, odkud vám již oznámili, že přijat nejste.
Ale! Ani tak nezoufejte.
Jak zjistíte v průběhu procesu sami, na většině škol se budete potkávat s těmi samými rodiči a vaše děti budou konkurenti v přijímacím procesu na více školách.
S velkou pravděpodobností se tak stane, že mnoho dětí, které školy vybraly či vylosovaly, byly vybrány na více škol, a ne všem školám se podaří všechna místa obsadit.
Nám se také stalo, že nám z jedné školy, kam jsme se původně nedostali, o měsíc později zavolali, že se jim uvolnilo místo a zda ještě nechceme přejít. Nakonec jsme si to vyhodnotili, že ne, ale tato možnost tady je.
A pokud vás takto nikdo nekontaktuje a stále nebudete mít jisto, zkuste si školy s dotazem, zda se náhodou místo neuvolnilo, obtelefonovat sami – slyšeli jsme i o zkušenostech, že se na vysněnou školu dostalo dítě až v srpnu (byť je to pro rodinu asi vysoká míra stresu).
Na závěr
Přejeme vám, aby se vám tímto procesem podařilo proplout s co nejmenším stresem
a vaše dítě se dostalo na školu, se kterou bude spokojené.
A vy taky.






