Hlavní obsah
Automobily a doprava

Kam se z Česka nyní dostanete rychleji vlakem než autem? Novinky z jízdních řádů pro rok 2026

Foto: Michal Berg

Dneska se sice všude v Česku otevírají dálnice, ale mnoho nového se děje i na železnici. Zde je přehled novinek, které přinesl nový jízdní řád.

Článek

Rakousko blíž než kdy dřív: Koralmský tunel a Villach

Nejprve něco z dálkové dopravy. V Rakousku otevřeli po 15 letech výstavby 33 kilometrů dlouhý Koralmský tunel, díky kterému se spojí Graz a Klagenfurt. A hlavně: díky němu se některé spoje (složené z nových jednotek ComfortJet) z Prahy do Rakouska prodlouží z Grazu přes Klagenfurt až do Villachu. Tohle krásné město uprostřed Korutan nabízí přírodní krásy v okolí, včetně lanovek na Gerlitzen nebo krásného Ossiašského jezera. Vyzkoušeli jsme vloni v létě a velmi doporučujeme. Přímá jízdenka Brno – Villach se pohybuje lehce nad 1 000 Kč, s přestupem ve Vídni je v prodeji i za 600 Kč.

Směr jih: Slovinsko, Chorvatsko a Itálie

Kromě toho ale toto přímé spojení (z Brna 6 hodin vlakem, rychleji než autem) nabízí zásadní zkrácení dalších cest do okolních zemí, zejména do Slovinska a Chorvatska. Do Lublaně se tak dostanete s jedním přestupem zhruba za sedm a půl hodiny, do Záhřebu za deset hodin. Z Vídně dokonce začal jezdit i přímý vlak Miramare do italského Terstu, ten ale odjíždí z vídeňského hlavního nádraží už v 6:53 a na to se z Česka nijak pohodlně dostat nedá.

ComfortJety místo Hungarie

Nástup ComfortJetů na trasu Praha – Brno – Rakousko bude znamenat i konec maďarských souprav na vlaku Hungaria, včetně maďarského jídelního vozu. Hodnocení této změny nechám na tom, jak moc máte rádi halászlé.

Na sever bez přestupu: Praha – Kodaň!

ComfortJety se vydají i směrem na sever: od května spojí Prahu třikrát denně přímým vlakem s Kodaní. Jízdenky jsou už v prodeji za cenu okolo 1 600 Kč, jízdní doba bude činit zhruba 11 hodin. Technická zajímavost: vlak po cestě překonává v Rendsburgu jeden z největších gondolových mostů – Rednburský most.

Leo Express do Frankfurtu

Nové spojení na západ ohlásil také Leo Express. Vypraví vlak po superdlouhé trase z polského Přemyšlu přes Krakov, Ostravu, Prahu a Drážďany až do Frankfurtu nad Mohanem. I když je logicky cílen zejména na ukrajinské cestující, třeba někomu může noční přejezd z Prahy do Frankfurtu pomoci při cestách na západ.

Polsko je zase blíž

Po letošním úspěšném startu Baltic Expresu získá nové nebo kvalitnější spojení s Polskem i východní část naší země. Díky novému vlaku EuroCity Prater v trase Krakov – Vídeň se rozšíří nabídka přímých spojení Ostravska a Moravy s Krakovem na pět vlaků denně.

Druhé rychlé spojení získá Ostrava také do Vratislavi, kam se člověk dostane vlakem za dvě hodiny, což se autem nepodaří. A úplnou novinkou je přímé spojení do Poznaně díky vlaku z Vídně přes Břeclav, Ostravu a polská města Ratiboř, Opole, Vratislav a Lešno až do Poznaně. Trasou Ostrava – Poznaň projede vlak zhruba za tři a půl hodiny, což je opět rychleji než autem.

Mimochodem, novinky hlásí také populární Baltic Express z Prahy do polského Trojměstí. Ten bude mít nově český jídelní vůz po celé trase. Zároveň dojde ke změně cestovních časů nočních spojů, které budou do Gdaňsku, Sopotu a Gdyně přijíždět ráno později.

V Polsku se rozjíždí i Regiojet a Leo Express

Nové bude také noční spojení z Prahy do polského Přemyšlu. Přímý lehátkový vůz Českých drah a vůz 2. třídy k sezení vyjede denně jako součást vlaku EN 443 Slovakia z Prahy ve 22:16 a do Přemyšlu dorazí následující den v 10:10. V opačném směru odjede z Přemyšlu v 17:51 a do Prahy přijede následující den v 7:46.

Už nyní na této trase jezdí RegioJet, který se v Polsku také zabydluje, a díky tomu přibude nová mezinárodní linka Praha – Varšava. Z Prahy i Varšavy bude odjíždět po deváté ráno.

Leo Express rozšířil již zavedené spojení Prahy s Krakovem o dva víkendové vlaky navíc. Od 1. března pak na trase pojede až čtyřikrát denně, přičemž od stejného data nabídne spoje až do Varšavy. Vlaky jsou dle reklamy dopravce plánovány tak, aby cestující mohli s Leo Expressem ráno dojet do Varšavy nebo Krakova a večer se vrátit se stejným dopravcem – tak uvidíme.

Olomouc – Bratislava: nové přímé spojení

Jednou týdně (v neděli z Prahy a v pondělí brzy ráno zpět) pojede nový přímý vlak Českých drah Praha – Olomouc – Bratislava. Vypraví ho České dráhy. Někdy v dubnu má na tuto trasu vyjet také Leo Express se španělskými soupravami Talgo S6, který plánuje jezdit dvakrát denně.

Po opravdu dlouhé době tak získává Olomouc přímé spojení s Bratislavou, nicméně vlak Českých drah nebude stavět v Přerově, Hodoníně ani ve Starém Městě, což je škoda.

Praha – Berlín rychleji a více nočních vlaků na západ

Díky dokončení modernizace takzvané Dresdner Bahn zásadně zrychlí spojení mezi Prahou a Berlínem – jízdní doby klesnou pod čtyři hodiny a přibude další spoj.

S Německem jsou spojené i dvě novinky v nočních vlacích. Od března přidá European Sleeper, který už nyní jezdí z Prahy do Amsterdamu a Bruselu, noční spojení Berlín – Paříž (ve firmě mám jako minoritní družstevník podíl). Nahradí tak zrušený Nightjet na stejné trase, který skončil kvůli zrušení dotace francouzského ministerstva dopravy. Podobně skončil i oblíbený noční spoj Vídeň - Paříž.

Novinky z ceníku Českých drah

Pamatujete skupinové slevy? České dráhy je od ledna znovu zavádějí, nyní jako „novinku“. Sleva ve výši 25 % pro dvě až pět osob bude platit pro vnitrostátní cestování při nákupu jízdenky online a systém vám ji rovnou aktivně nabídne pod názvem ČD DNY 25.

České dráhy také zvyšují odškodnění cestujícím za snížený komfort nebo chybějící službu ve vlaku. Nově budou dvě kategorie:

– odškodnění za diskomfort (nefunkční Wi-Fi, nefunkční klimatizace nebo chybějící zásuvky; platí jen v dálkové dopravě),

– odškodnění za nezařazení 1. třídy (platí i v regionální dopravě).

Částka se zvyšuje ze 30 na 70 Kč. Odškodnění za zpoždění zůstává beze změn.

Lepší signál ve vlacích

Kromě toho se v mnoha vlacích ČD zlepší příjem mobilního signálu. V jednotkách Pendolino, Railjet a InterPanter byly instalovány nové opakovače signálu, což by se mělo projevit výrazně lepší dostupností signálu.

Povinné místenky Praha – Ostrava: na co si dát pozor

Kromě dobrých zpráv je tu i jedna méně příjemná: na komerčních spojích Českých drah Praha – Ostrava byly zavedeny povinné místenky. To s sebou nese nevýhodu, že do vyprodaného vlaku už nebude možné nastoupit ani „na stojáka“.

Další (drobnější) nepohodlností je skutečnost, že při cestách z Prahy směrem na východ (do Kolína, Pardubic, České Třebové nebo Olomouce) bude potřeba sledovat, jakým vlakem jedete. Pokud půjde o spoj do Ostravy (a dál), bude nutná místenka i na tento kratší úsek. U jiných spojů (například do Brna, Vsetína nebo Luhačovic) místenka potřeba nebude. Zrušen byl díky tomu ale povinný příplatek za místenku do Pendolina.

Ať i v novém roce všechny vaše cesty vlakem vždycky dojedou do cíle!

Zdroje informací:

https://dopravacek.eu/2025/12/08/z-prahy-do-bratislavy-pres-olomouc-ceske-drahy-zavadeji-novy-par-dalkovych-vlaku-na-slovensko/

https://reens-blog.de/neuer-nachtzug-2026-rdc/

https://zdopravy.cz/nove-spojeni-do-poznane-vice-vlaku-do-vratislavi-co-prinese-novy-grafikon-u-vlaku-z-ostravy-do-polska-268441/

https://www.adac.de/reise-freizeit/reiseplanung/inspirationen/europa/nachtzug/

https://de.wikipedia.org/wiki/Koralmbahn

https://www.cd.cz/typy-jizdenek/odskodneni-reklamace-a-vymeny/-26400/

https://zdopravy.cz/povinne-mistenky-lepsi-vlaky-skrty-na-lokalkach-26-nejvetsich-zmen-noveho-jizdniho-radu-268515/

https://www.leoexpress.com/cs/kam-jezdime/jizdni-rady/vlak/vlak-frankfurt-drazdany-praha-krakov-premysl

https://www.vlakemjednoduse.cz/blog/z-prahy-do-ostravy-uz-jen-s-rezervaci/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz