Článek
Podle sdělení Českých drah to vypadá, že Jihomoravský kraj od prosince nebude ve spojích, které financuje, uznávat jízdenky Českých drah ani pro cestování mezi kraji. A to přesto, že provozovatelem těch spojů jsou také České dráhy.
Zní to chaoticky, a přesně takový chaos to způsobí. A samozřejmě zdražení.
Jihomoravský kraj provozuje osobní a spěšné vlaky na svém území v rámci integrovaného systému. Pokud člověk cestuje vlakem po území kraje, kupuje si jízdenky tohoto integrovaného systému, a to i když si je koupí třeba skrze aplikaci ČD.
Doposud pak platilo, že pokud člověk cestoval z nebo do Jihomoravského kraje (například z Prahy do Kyjova), a použil při tom vedle rychlíku ČD i „krajský“ osobní nebo spěšný vlak, bylo možné si na celou trasu koupit jízdenku Českých drah. A to včetně případných slev s IN kartou.
Nově tohle možné nebude, v osobních a spěšných vlacích Jihomoravského kraje nebudou jízdenky ČD nijak uznávány. A tedy ani například slevy na IN kartu. A to i v případě, že samotný vlak Jihomoravského kraje provozují České dráhy.
V našem případě tak již jízdenku Kyjov - Praha tak nepůjde koupit za cenu ČD, ale pouze jako jízdenku státního systému OneTicket. Ta je ale výrazně dražší a žádná slevová karta ČD na ni neplatí. Stejně tak člověk přijde o výhodu nákupu skrze web či aplikaci ČD v podobě místenky zdarma, skrze OneTicket stojí místenka 35 korun.
Alternativou je, že si cestující může cestu rozdělit, a koupit jednu jízdenku z Kyjova do Brna (v krajském tarifu) a druhou z Brna do Prahy (u ČD), což je ale jednak nepohodlné, a jednak tím ztrácí některé výhody, jako třeba že jej dopravce dopraví do místa určení na své náklady jinak, pokud má jeho vlak výrazné zpoždění a nestihne poslední navazující spoj. A hlavně: většinu cestujících nic takového ani nenapadne a prostě si budou chtít koupit jízdenku z bodu A do bodu B.
Která města a obce Jihomoravského kraje tento krok nejvíce poškodí? Jsou to ty, ze kterých se regionálními vlaky lidé přibližují na hlavní tratě a tam přestupují na rychlíky. Zejména tedy Kyjov, Slavkov u Brna, Šlapanice, Mikulov, Valtice, Moravský Krumlov, Ivančice, Kuřim, Tišnov, Rosice, Židlochovice, Hustopeče nebo obce na lince S2 (směrem Újezd u Brna, Křenovice). Do jisté míry také Boskovice nebo obce mezi Brnem a Letovicemi, kde nestojí rychlíky ČD.
Jednání zatím nejsou ukončena a návrh zatím nebyl schválen, ale že takováto věc výrazně hrozí, potvrzují i České dráhy tím, že zastavily předprodej jízdenek do a z Jihomoravského kraje, platných po 15. prosinci.
Každý další takový krok, který dělá cestování vlakem dražší a komplikovanější, žene lidi do aut. Což v situaci, kdy benzín stojí stejně jako před deset lety, naopak cesta vlakem značně víc, je bohužel pro mnohé naprosto racionální volba. Natočí o tom Jan Grolich taky video na svůj instagram?