Hlavní obsah

Populární instagramový hejtman Grolich se chystá skrytě zdražit cestování vlakem

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Paulovič, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Jihomoravský hejtman Jan Grolich je pro mnohé hvězda krajské politiky, nicméně pojďme se podívat za videa na instagramu na jedno konkrétní rozhodnutí kraje, které pro mnoho lidí zhorší a zdraží cestování vlakem.

Článek

Podle sdělení Českých drah to vypadá, že Jihomoravský kraj od prosince nebude ve spojích, které financuje, uznávat jízdenky Českých drah ani pro cestování mezi kraji. A to přesto, že provozovatelem těch spojů jsou také České dráhy.

Zní to chaoticky, a přesně takový chaos to způsobí. A samozřejmě zdražení.

Jihomoravský kraj provozuje osobní a spěšné vlaky na svém území v rámci integrovaného systému. Pokud člověk cestuje vlakem po území kraje, kupuje si jízdenky tohoto integrovaného systému, a to i když si je koupí třeba skrze aplikaci ČD.

Doposud pak platilo, že pokud člověk cestoval z nebo do Jihomoravského kraje (například z Prahy do Kyjova), a použil při tom vedle rychlíku ČD i „krajský“ osobní nebo spěšný vlak, bylo možné si na celou trasu koupit jízdenku Českých drah. A to včetně případných slev s IN kartou.

Nově tohle možné nebude, v osobních a spěšných vlacích Jihomoravského kraje nebudou jízdenky ČD nijak uznávány. A tedy ani například slevy na IN kartu. A to i v případě, že samotný vlak Jihomoravského kraje provozují České dráhy.

V našem případě tak již jízdenku Kyjov - Praha tak nepůjde koupit za cenu ČD, ale pouze jako jízdenku státního systému OneTicket. Ta je ale je výrazně dražší a žádná slevová karta ČD na ni neplatí. Stejně tak člověk přijde o výhodu nákupu skrze web či aplikaci ČD v podobě místenky zdarma, skrze OneTicket stojí místenka 35 korun.

Alternativou je, že si cestující může cestu rozdělit, a koupit jednu jízdenku z Kyjova do Brna (v krajském tarifu) a druhou z Brna do Prahy (u ČD), což je ale jednak nepohodlné, a jednak tím ztrácí některé výhody, jako třeba že jej dopravce dopraví do místa určení na své náklady jinak, pokud má jeho vlak výrazné zpoždění a nestihne poslední navazující spoj. A hlavně: většinu cestujících nic takového ani nenapadne a prostě si budou chtít koupit jízdenku z bodu A do bodu B.

Která města a obce Jihomoravského kraje tento krok nejvíce poškodí? Jsou to ty, ze kterých se regionálními vlaky lidé přibližují na hlavní tratě a tam přestupují na rychlíky. Zejména tedy Kyjov, Slavkov u Brna, Šlapanice, Mikulov, Valtice, Moravský Krumlov, Ivančice, Kuřim, Tišnov, Rosice, Židlochovice, Hustopeče nebo obce na lince S2 (směrem Újezd u Brna, Křenovice). Do jisté míry také Boskovice nebo obce mezi Brnem a Letovicemi, kde nestojí rychlíky ČD.

Jednání zatím nejsou ukončena a návrh zatím nebyl schválen, ale že takováto věc výrazně hrozí potvrzují i České dráhy tím, že zastavily předprodej jízdenek do a z Jihomoravského kraje, platných po 15. prosinci.

Každý další takový krok, který dělá cestování vlakem dražší a komplikovanější, žene lidi do aut. Což v situaci, kdy benzín stojí stejně jako před deset lety, naopak cesta vlakem značně víc, je bohužel pro mnohé naprosto racionální volba. Natočí o tom Jan Grolich taky video na svůj instagram?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz