Článek
Když se řekne „Korea“, většině z nás se vybaví K-pop, kimči nebo seriál Hra na oliheň. Málokdo si ale hned vzpomene na tekutý symbol korejské kultury – soju. Přesto právě tahle nenápadná zelená lahvička patří mezi nejprodávanější lihoviny světa. Co je soju zač, proč ho Korejci milují a proč si začíná získávat oblibu i v Evropě?
Co je soju?
Soju je tradiční korejský alkoholický nápoj, nejčastěji čirý destilát z rýže, sladkých brambor nebo ječmene. Má jemnou chuť, která připomíná něco mezi vodkou a saké, ale s nižším obsahem alkoholu – většinou se pohybuje kolem 12–20 %.
Ačkoli původně vznikl jako rýžový destilát už ve 13. století, během války v 60. letech bylo používání rýže v alkoholu dočasně zakázáno. Výrobci se přizpůsobili a začali používat jiné škroby, jako brambory či tapioku. I dnes najdete na trhu různé varianty, včetně moderních příchutí jako broskev, zelené jablko nebo hroznové víno.
Kultura pití soju
Soju není jen nápoj – je to sociální rituál. V Koreji se tradičně pije při jídle, a to ve skupině. Existují nepsaná pravidla, jak se má pít: mladší obvykle nalévají starším, sklenka se drží oběma rukama a když vám někdo nalije, otočíte se lehce stranou a napijete se s úctou. Pít soju sám? V Koreji by to působilo podivně, protože jeho hlavním cílem je spojovat lidi.
Proč je soju tak populární?
1. Dostupnost
Soju je levný – v Koreji stojí kolem 1–2 dolarů za láhev, takže je snadno dostupný pro každého.
2. Nízký obsah alkoholu
Je silnější než pivo, ale slabší než vodka, což z něj dělá ideální kompromis pro společenské popíjení.
3. Univerzálnost
Dá se pít čistý, míchat do koktejlů, a skvěle ladí s korejským jídlem – zejména grilovaným masem (samgyeopsal) nebo pikantními pokrmy.
Soju mimo Koreu
S rostoucí popularitou korejské kultury (tzv. K-wave) se začalo soju objevovat i v západních restauracích a barech. V USA si získalo oblibu mezi mladými lidmi, v Evropě zatím spíš pozvolna proniká na trh. Čeští spotřebitelé ho můžou najít ve specializovaných asijských obchodech nebo některých e-shopech s korejskými potravinami např. v Olomouci, Ostravě nebo Frýdku Místku.
Soju v Česku?
Ačkoliv český trh je historicky orientovaný spíš na pivo a tvrdý alkohol jako slivovice nebo rum, soju má šanci oslovit mladší generaci – především díky své exotice, relativní jemnosti a kulturní přitažlivosti. V kombinaci s rozšiřující se nabídkou korejských restaurací v Praze, Brně nebo Ostravě by mohl být další kapkou do sklenky multikulturní gastronomie.
Populární koktejly ze soju
Soju + pivo = Somaek (소맥)
Tradiční korejský „bomb shot“. Do velkého půllitru piva se přidá panák soju. Oblíbený v hospodách a na večírcích.
Soju Mojito
- 1 díl soju
- 1/2 limetky
- Máta, cukr, soda
Skvělá letní varianta klasického mojita, jen jemnější.
Yogurt Soju
- 1 díl soju
- 1 díl korejského jogurtového nápoje (např. Yakult)
- 1 díl citronové limonády
Oblíbený zejména mezi mladšími, překvapivě osvěžující.
Melona Soju
- Soju
- Sprite
- Zmrzlina Melona (melounová tyčinka)
Zmrzlina se ponoří přímo do sklenice – oblíbené v barech po celé Koreji.
Závěrem
Soju je víc než jen alkohol – je to zrcadlo korejské kultury, pohostinnosti a společenských vztahů. Ať už ho ochutnáte během večeře v korejském bistru nebo si ho otevřete doma při sledování korejského dramatu, určitě pochopíte, proč je v Koreji tak milované.
Takže… geonbae! (건배) – Na zdraví!