Hlavní obsah
Názory a úvahy

Česká pošta neumí doručit ani ne tříkilový balík, ale účtuje si za to 159 korun

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay.com

V Česku pošťák nezvoní dvakrát, ale vůbec

A to jsem ještě zvolil tu nejlevnější variantu. Paní na přepážce byla nezvykle milá a dokonce mi balíček zdarma a s úsměvem přelepila lepicí páskou, z čehož jsem byl v příjemném šoku, tímto však pohádka skončila.

Článek

V šoku jsem se pak brzy ocitnul znovu, jenže bohužel už jen v tom negativním. Balík totiž zůstal někde trčet. Obvolával jsem pošty a hledal jsem, kam ho zašantročili. K adresátovi se nedostal. Když jsem se ho konečně dopátral, bylo mi sděleno, že nebyl doručen, protože adresát je neznámý.

Česká pošta je fakt o nervy. Každý rok generuje stamilionové ztráty, ale místo toho, aby se její zaměstnanci soustředili na poštovní služby, částečně fungují jako dealeři všeho možného. Ne, já opravdu nechci los ani propisku, já chci, aby v pořádku doručili moji zásilku. Až budu chtít los, propisku nebo cokoliv jiného, řeknu jim to. S tím opravdu nemusejí zdržovat sebe ani zákazníky, kterých rok od roku ubývá. Zůstávají už jenom opravdu skalní nostalgici, kteří se nedokázali přeorientovat na Zásilkovnu a spol.

Pobočky se hromadně ruší, a přesto ČP neustále hledá zaměstnance, to je trochu zvláštní, ne? Proč pracovníci ze zrušených poboček prostě nepřejdou do těch, které shánějí lidi? Asi není zas tak těžké to uhodnout. V dnešní době by totiž u ČP pracoval jen opravdový zoufalec. A podle toho to tam taky vypadá.

V úterý jsem odeslal onen zmiňovaný balík z Prostějova do Kroměříže, což je nějakých 40 kilometrů, a když zásilka ani ve čtvrtek nedorazila (což jsem si telefonicky ověřoval), naznal jsem, že je něco v nepořádku, jelikož ČP podle mých zkušeností většinou doručuje balíky druhý den. Za což bych ji mohl pochválit, kdyby to jen nebylo tak ukrutně drahé!

Za balíček, který vážil 2,635 kg si usměvavá paní pošťačka naúčtovala 159 korun. Nebylo to nakonec tím, že mi ho pomohla zalepit? To asi ne, takovéto ceny jsou totiž u ČP běžné, přičemž se nejednalo o žádnou nadrozměrnou ani expresní nebo křehkou zásilku. Byl to úplně obyčejný balík do ruky v té nejlevnější variantě, velký asi jako krabice od zimních bot.

Na nehorázné ceny jsem u ČP zvyklý už dávno, ale tentokrát mě nazlobila jiná věc: a sice hloupost zaměstnanců. Ti balíček nedoručili adresátovi do ruky, ale uložili ho v Kroměříži na poště, kde by nejspíš zůstal trčet do soudného dne, kdybych si ho tam nenašel a nezjednal nápravu. Jako důvod nedoručení uvedli, že jsem nesprávně udal adresu. No to mě podrž!

Zásilka totiž byla určena pro Psychiatrickou nemocnici Kroměříž, která se běžně označuje jako PN Kroměříž. Jediným důvodem, proč zásilku nedoručili, bylo to, že jsem ono „PN“ na ten jejich miniaturní podací lísteček nerozepsal. Ani by se to tam totiž nevešlo.

Na adrese PN Kroměříž na ulici Havlíčkova 1265 v Kroměříži sídlí pouze jediná instituce a tou je - světe div se - Psychiatrická nemocnice Kroměříž. Ten pošťák, který balík nedoručil, fakt nebyl nejostřejší tužka v penále. Denně na Havlíčkovu 1265 proudí několik zásilek, ale on neví, co je to za instituci. Neřeknu, kdyby pracoval v New Yorku, ale v sotva 30tisícové Kroměříži? Na balíku bylo napsáno, že je to pro oddělení 11A, ale ani tak mu nedocvaklo, že jde o nemocnici. Tak se mohl zeptat někoho chytřejšího, proboha, a ne balík uložit na poště, abych po něm musel pátrat jak Columbo.

Přece, když jsem trochu pomalejší v myšlení, tak se zeptám, nebo mám Google, ne? Nebo rovnou přijedu na Havlíčkovu 1265 v Kroměříži, a zjistím, že jde o Psychiatrickou nemocnici, čímž se mi zároveň vyjeví sladké tajemství, co znamená ona tajemná zkratka PN, a je to vyřízené, ne? Co je na tom tak těžkého? Až bude mít příště doručit balík s nicneříkajícím názvem firmy, ale jinak se správnou a kompletní adresou, tak se taky nebude obtěžovat? Pouze z toho důvodu, že si například firmu Krahulík nedovedl spojit s uzenářstvím? Ale možná jen neměl čas, protože toho dne šly nadmíru na odbyt propisky a losy.

Teď jedna pikantní historka z Anglie, odkud mi před lety známý poslal pohled. Jen tak z legrace se rozhodl, že ušetří za známku, a do adresy proto neuvedl „Česká republika“, pouze moje jméno, ulici s číslem a město. To aby to vypadalo tak, že pohled má být doručen někam ve Spojeném království a tím pádem za nižší cenu. A hlavně byl zvědavý, jestli takto nadepsaný pohled ke mně vůbec dorazí. Ano, hádáte správně, pohled mi normálně přišel, protože anglický pošťák si obratem zjistil, že jediná Olomouc na světě je v ČR. V dnešní době to jde udělat dřív, než prodáte los. Tolik asi k rozdílu mezi českou a britskou poštou.

V Kroměříži měl v osudný den službu v daném rajónu asi nějaký nováček, co se právě zaučoval, protože ČP teď nováčky zaučuje ze všeho nejvíc, soudě dle četnosti jejích inzerátů hledajících zaměstnance.

Tenhle podnik mi přijde opravdu příšerný. Za doporučený dopis dáte bezmála stovku, firma je neustále ve ztrátě a rok co rok zdražuje. Teď už dokonce i ve velkém zavírá pobočky, aby ušetřila, ale ani to nepomáhá.

Já bych možná jedno řešení měl. Celý ten opičí byznys bych prodal soukromníkovi. A ten už pak určitě dokáže doručit balík i do PN Kroměříž. A také za výrazně nižší cenu.

Hlavně, že generální ředitel České pošty si za rok 2022 vydělal 5 milionů a 620 484 Kč. Což je zhruba půl milionu měsíčně. To mi přijde jako sprosťárna u tak ztrátového státního molochu. S každou koupenou známkou nebo obálkou zároveň panu generálnímu přispíváte na dovolenou na Maledivách. Vlastně ani nemusíte, ono to jde stejně z našich daní.

Zdroj:

https://www.echo24.cz/a/HqLkH/zpravy-domov-inkasuji-stat-schodky-sef-posta-miliony-odmeny-platy

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz