Článek
Digitální Ústava (neboli zákon 12/2020 o právu na digitální služby), už vládu netankuje, a tak se protiústavně rozhodla jej neústavním přílepkem odložit o dva roky na rok 2027. Jistě, to už tuhle vládu asi zajímat nebude. Ale dnes se na to chci podívat z trochu netradičního úhlu pohledu.
Spousta mladých, nadšených (nebojte, vono je to přejde) a nadějných studentů zavětřila dobrou příležitost si udělat jméno a možná i náběh na kariéru a jako téma svých prací, bakalářek a diplomek, si dala právě eGovernment a digitalizaci veřejné správy. Jen na téma zákona o PDS je podle rejstříku přinejmenším 20 prací za poslední roky. A já sám vím u našich studentů minimálně o 5, které měly být odevzdány právě letos či příští rok a které měly zhodnotit, jak složité bylo v úřadech přejít na úplnou klientskou digitalizaci, což je mimochodem ta nosná myšlenka zákona o PDS.
No a co byste řekli? Všechny ty práce jsou teď doslova na … no na nic. Copak o to, u těch již odevzdaných jde prostě jen o promarněnou příležitost k posunu, kterých je v bakalářkách tolik, že to nemá cenu řešit. Ale co ti chudáci studenti, kteří na svých prací již pracují? Řeším teď u několika studentů zajímavý problém. Jejich práce, dle schváleného zadání, teď naprosto ztrácí smysl. A co s tím mám dělat? Nařídit jim, aby si posunuli studium o dva roky, jak to vláda udělala s právy na digitální služby? Nebo snad měsíc před odevzdáním jim změnit téma? Nebo připustit, že práce jednoduše nebude mít žádnou praktickou část, protože se na to úřady prostě klasicky vykašlaly ve stylu „vono se to pak stejně zase odloží“?
Já vím, že osud několika aktivních (až příliš) studentů asi není ten hlavní negativní dopad odkladu digitalizace, ale i mě samotného zarazilo, kolika případů se tahle nezáviděníhodná situace týká. A co to vypovídá o našem státě, ve kterém student studuje? Jakou to dává naději studentům, kteří se odchýlili od klasického „něco naškrábe umělá inteligence a vono to nějak dopadne“ a chtěli psát na skutečné praktické téma a nebo - nedej bože - chtěli, aby jejich práce měla opravdový přínos? Ale fuj, studentská práce, co bude k něčemu? No že se nestydíte!
A tak teď s kolegy z různých fakult dumáme marně nad tím, co s tím. A jen čekáme, kdy nás naši vlastní studenti přijdou roztrhnout. A oprávněně.
No a pak chtějte v mladých lidech poctivou studentskou práci. Ach jo.